Nyheter

Busschefen om bemötandet: ”Felaktigt agerande”

Nyheter Busschefen David Lundberg kommenterar den dåliga behandlingen av en resenär. – Så här ska det givetvis inte gå till, säger han till Värnamo.nu.

Busschefen David Lundberg kommenterar den dåliga behandlingen av en resenär. – Så här ska det givetvis inte gå till, säger han till Värnamo.nu. Arkivbild: David Alin

I förra veckan berättade vi om en bussresenär som hade blivit illa behandlad två dagar i rad.

– Är det så här man behandlar oss äldre?, undrade läsaren.

Med anledning av händelsen tog vi kontakt med Jönköpings länstrafik för att få deras syn på händelserna.

– Vi beklagar det bemötande som resenären fick. Så här ska det givetvis inte gå till, säger busschefen David Lundberg.

Hur ser ni på busschaufförens uteblivna agerande om att lämna förarstolen i stället för att hjälpa paret ombord på bussen?

– Det är väldigt olyckligt. Den här chauffören har agerat felaktigt.

Hur ser ni på busschaufförens uteblivna agerande om att be personen med cyklarna att inte flytta på sig?

– Det är ett helt felaktigt agerande. Det är inte tillåtet att ta med sig en cykel ombord på den här typen av buss, så cyklarna borde inte varit där från första början.

Hur ser ni på busschaufförens svar om att ”du får ta sjukresa i stället”?

– Det är ett väldigt märkligt sätt att uttrycka sig till en resenär. Jag förstår till fullo att resenären blev upprörd utifrån det sätt hon blev bemött.

Utbildas chaufförerna innan de beger sig ut i trafik och vad finns det för riktlinjer rörande bemötande mot passagerare?

– Absolut, både vi och trafikföretagen informerar och utbildar chaufförerna i bemötande och kundkommunikation.

LÄS MER:  Rasar mot dåligt bemötande på bussen
Taggar

Dela


5 reaktioner på Busschefen om bemötandet: ”Felaktigt agerande”

I detta reportage tas ingen hänsyn till de fackliga krav om lyft med mera, dessutom tas ingen hänsyn till hur resenärer ibland tar saker för givna. Fakta är att endast chauffören har hela ansvaret för buss och i bussen och därför kan ibland resenärer få fel uppfattningar om vad en busschaufför skall göra vid olika situationer, men visst skall chauffören inte vara otrevlig.

Jag har själv märkt hur resebolagen säger att endast resenären har rätt och att chauffören skall göra det resenären ber om, och detta är totalt fel…Endast chauffören äger rätten att ta ombord sådant som chauffören anser inte kan skada andra resenärer med mera.

Detta på grund av att endast chauffören kan hållas ansvarig vid olycka et cetera.

Listan kan göras oändlig.

Anmärkningsvärt när det sker upprepade gånger. Inte bara den turen utan vid flertalet turer.

Ledsamt att så behöver ske, men med den kollektivtrafik vi i dagens läge innehar är det en katastrof.

Mer behöver inte sägas när de inte lyssnar!!!

Står ingenting om vad konsekvenserna blir av bemötandet?
Har han tagit kontakt med chauffören?
Jag som läser fel?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *