Nyheter

Busschef kommenterar insändare

Nyheter Busschefen David Lundberg på Jönköpings länstrafik kommenterar Matilda Svensson Hansens insändare.

Bild på den krossade glasrutan. Bild: Privat

I måndags publicerade vi en insändare från Matilda Svensson Hansen som undrade över när Jönköpings länstrafik ska ta tag i problem som finns, i stället för att bara säga att de skickar vidare till ansvariga personer för att ändå inte se någon förbättring. Med anledning av insändaren bestämde vi oss för att ta kontakt med JLT och få dess syn på insändaren. Vi får kontakt med busschefen David Lundberg.

Hur ser ni på händelserna som nämns i insändaren?

Självklart händelser/upplevelser som vi beklagar och följer upp inkomna ärenden kontinuerligt och tar dem vidare till trafikföretaget som utför trafiken.

Hur ser ni på att chaufförer kör fort och tvingas panikbromsa vid hållplatser?

Mycket kan hända i trafikmiljön som ibland gör att förare behöver agera och när det handlar förarnas körstil så vet vi att trafikföretagen/arbetsgivaren jobbar återkommande med utbildningar och uppföljningar i system som registrerar körstilar och inbromsningar. Det är en viktig fråga för oss.

Hur ser ni på att alkoholiserade människor dricker på bussarna?

Verkligen tråkigt att dessa problem finns, det är inget som vi tycker är okej och det är en ständig utmaning i en offentlig miljö och en verklig utmaning för föraren om hur mycket denne ska ingripa och konfrontera om man nu har upptäckt detta. Det är svårt att ha uppsikt över hela innemiljön. Föraren har möjlighet att anropa egna väktare men även polis i ordningsfrågor som är berättigade. Sedan finns tyvärr ingen garanti för hur nära de finns geografiskt eller inställelsetid och detta kan göra att de inte hinner dit innan problemet är över och att personerna har lämnat.

Hur ser ni på att en linjebuss med krossad bakruta körs runt i trafiken?

En olycklig trafiksituation som gjorde att bussen kom för nära en stolpe innan turen påbörjats där en ruta gått sönder. Här tog trafikföretaget beslutet att utföra kommande turavgång i stället för att ställa in den med kort varsel som också riskerar att drabba resenärerna. Det var kanske ett olyckligt beslut om det fanns glassplitter kvar i fordonet.

Är det dags att ta itu med problemen en gång för alla, som insändarskribenten efterfrågar?

Många av dessa frågor ingår i vårt och trafikföretagens vardagliga arbete och vi välkomnar inkomna synpunkter och ärenden för att kunna komma tillrätta med frågor och följa upp händelser med förare/trafikföretag. Vi ställer höga krav i våra avtal som inkluderar kvalitetsrevisioner och viten för brister. Utöver detta så följer vi även upp trafikens punktlighet och justerar tidtabeller årligen baserat på trafikdata och analysverktyg.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Busschef kommenterar insändare

Lite komiskt att de säger här att rutan hade gått sönder när chauffören hade kommit för nära en stolpe innan turen påbörjats men i mejlet till mig så skrev de att rutan hade blivit krossad i samband med en omkörning av ett stillastående fordon som hade gått sönder vid kärnan, så man börjar ju fundera på vad som egentligen är sanningen och varför de säger två helt olika saker….

Lämna ett svar till Bussåkare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *