Nyheter

Bufab ska spara 100 miljoner

Nyheter Värnamobaserade Bufab AB fortsätter att gå bra även om coronapandemin påverkat negativt.

Stabilt resultat trots mycket svag marknad. Gradvis återhämtning under kvartalet. Besparingsprogram utökas till 100 miljoner kronor. Fokus på ökad marknadsandel.
Det är lite av det som Bufab planerar.

• Andra kvartalet 2020
Nettoomsättningen minskade med 6 procent till 1 022 (1 089) miljoner kronor. Den organiska tillväxten
var – 25 procent och orderingången var lägre än nettoomsättningen
Rörelseresultatet (Ebita) minskade till 92 (103) miljoner kronor och rörelsemarginalen var 9,1 (9,5) procent
Det operativa kassaflödet ökade till 116 (94) miljoner kronor
Resultatet per aktie minskade till 1,24 (1,91) kronor
Besparingsprogrammet från 2019 utökas till 100 miljoner kronor, med full effekt från januari 2021

• Januari – juni 2020
Nettoomsättningen ökade med 7 procent till 2 337 (2 180) miljoner kronor. Den organiska tillväxten var -15 procent och orderingången var lägre än nettoomsättningen
Rörelseresultatet (EBITA) var 218 (222) miljoner kronor och rörelsemarginalen 9,3 (10,2) procent
Det operativa kassaflödet ökade till 201 (131) miljoner kronor
Resultatet per aktie minskade till 3,54 (4,14) kronor

Koncernen i sammandrag

Jörgen Rosengren kommenterar

Jörgen Rosengren, vd och koncernchef

Under andra kvartalet 2020 levererade Bufab ett stabilt resultat trots en mycket svag marknad i spåren av coronapandemin.

Vi satte tidigt upp tre huvudmål: att skydda de anställda, våra kunder och Bufab från pandemins effekter. Våra 43 dotterbolag i 28 länder tog till sig målen och genomförde de åtgärder som krävdes.

Nu ser vi att ansträngningarna har gett effekt. Vi har undvikt smittspridning på våra arbetsplatser. Vi är också stolta över att hela tiden ha upprätthållit stabila leveranser med god kvalitet till våra tusentals kunder över hela världen. Det har skett trots stora störningar i de globala leveranskedjorna under våren. Från och med april tvingade pandemin många av våra kunder att dra ned sin produktion, vilket ledde till kraftigt negativ organisk tillväxt. För att möta detta införde vi snabbt omfattande korttidsarbete och andra kostnadsbesparingar i samtliga dotterbolag.

Tack vare dessa åtgärder behöll vi en stabil rörelsemarginal på 9 %, trots 25 % negativ organisk tillväxt i kvartalet. Men olika delar av vår verksamhet påverkades olika. Dotterbolag med stor exponering mot fordons- eller energiindustrin, mot Sydeuropa eller Storbritannien samt våra tillverkande bolag drabbades hårdare, vilket syns i den relativt svaga utvecklingen i våra segment West och North. I segment UK/North America kompenserades den svaga marknaden av ett fint bidrag från vårt senaste förvärv i USA. I segment East åstadkom vi vår bästa rörelsemarginal någonsin, över 16%, tack vare en stark återhämtning i Kina och Singapore samt god kostnadskontroll.

Vi såg glädjande nog en gradvis återhämtning av efterfrågan under kvartalet i samtliga segment. Juni var väsentligt starkare än april. Vi bedömer att återhämtningen successivt kommer att fortsätta under det andra halvåret. Osäkerheten är dock stor och vi har därför valt att utöka vårt kostnads­besparings­program från 40 till 100 miljoner kronor på helårsbasis, med full effekt från januari 2021. I de flesta dotterbolag kan detta åstadkommas genom ökad effektivitet, allmänna kostnads­besparingar och naturliga avgångar. I några dotterbolag kan uppsägningar krävas. Tack vare stora investeringar i organisation, processer och IT de senaste åren samt andra effektiviseringar kan programmet genomföras utan att påverka säljorganisationen negativt.

Bufab är ett tillväxtbolag. Vi har haft tillväxt 27 kvartal i rad. Den strategin ligger fast och påverkas inte av ett ensamt kvartal med negativ tillväxt.

Därför kommer vi under det andra halvåret och framåt att satsa ännu mer på att bygga starka kundrelationer. Vi har tagit marknadsandelar varje år under flera år, och avser att öka takten ytterligare. För att hjälpa säljorganisationen att lyckas med det fortsätter vi att investera i vårt Sales Excellence-program. Hela Bufabs organisation kommer under hösten att helt fokusera på dessa aktiviteter, under temat ”Restart”.

Kriser skapar affärsmöjligheter för de starkaste bolagen som har förmåga att investera. Vi ser många sådana möjligheter på alla marknader. Vi arbetar vidare med lovande förvärvskandidater. Ytterligare sänkta kostnader, stabil marginal och starkt kassaflöde ger flexibilitet och styrka även om marknadsläget skulle bli ännu tuffare. Med den plan vi har lagt fast avser vi att fortsätta investeringarna i vår organisation, processer och system samt i nya förvärv under 2021 och framåt.

Jag vill verkligen tacka hela teamet på Bufab. Alla har med hårt arbete, personliga uppoffringar och samarbete bevisat att Bufab är ett handlingskraftigt och flexibelt företag. Tack vare det kan vi nu helt fokusera på marknaden och kunderna, och på att fortsätta Bufabs lönsamma tillväxt.

Jörgen Rosengren
Koncernchef  och vd

Taggar

Dela


1 reaktion på Bufab ska spara 100 miljoner

Kommentarsfunktionen är stängd