Nyheter

Affärsutveckling presenterades vid näringslivsfrukost

Nyheter Projektet "Makersquare" blev ett aktiebolag i regionen med fokus på att få en svensk stämpel på en hållbar industriproduktion. Målet är att samla all den tillverknings- och materialkunskap som finns i regionen och på så sätt bidra till att fler produktionsprojekt stannar i Sverige.

"Den här vyn visar vi när vi träffar intressenter. Fotot över regionen säger mycket och att det finns industrier, ideér, utveckling i hela regionen"

Grunden till idén kom från projektledaren som jobbar på Gnosjö Automatsvarvning, där hans uppgift är att framtidssäkra företaget.

– Ju mer Mikael Hailman kikade på det här så upptäckte han att det inte bara ett företag som behöver framtidssäkras, utan alla företag i regionen måste följas åt i regionen. Då föddes den här idén för några år sedan. Projektet har nu blivit aktiebolag och genom projektledare med lång erfarenhet och koppling till industrin ger vi i Makersquare designers och konstruktörer viktig vägledning i allt från idé, konstruktion, tidsplanering, material- och leverantörskontakter till logistik och marknadsföring, berättar Markus Börrisson från Makersquare som tillsammans med Susann Lothian fanns med på Vaggeryds kommuns näringslivfrukost under fredagsmorgonen.

För att föra samman kunskapen i landet skapades ett nätverk och alla inblandade gör det man är bäst på.

– Vi är en kontakt in i regionen och för alla regionens företag, vi har faktiskt hela 12 000 företag registrerade. När man började med det här satte man upp andra parametrar än bara just produktion. Häromveckan diskuterade vi hur vi kunde få över Campus i Värnamo idé om teknikfritids till övriga kommuner i regionen. Vi jobbar mycket med skolan, där vi fyller på kunskapen och skapar intresse. Som vi ser är det ingen tradition i regionen att vara högskoleutbildad, om man är kanske man flyttar från regionen. Vi har ett nytt tänk i utvecklingen av regionen och vi ingår i ett forskningsprojekt där vi suddar ut gränserna mellan regionerna, då vi inte behöver uppfinna idén igen i sin egen kommun. Många som vi mött har valt den enkla vägen att producera utomlands, men i dag är det ett helt annat tänk när det gäller hållbarhet och varumärkesbyggande. Vi tycker det är viktigt att förmedla kunskapen som finns i vår region, berättar Susann Lothian och Markus Börrisson.

Några entreprenörer presenterades under frukostmötet där ett av den var en kille från Stockholm som kontaktade Makersquare som ville ha hjälp.

– Hans affärsidé var ett inomhusväxthus och han var ute efter lite plast, lite plåt, någon som sätter ihop det och packar. Vi kikade runt i regionen och hittade tre företag i Gnosjö, Gislaved och Vaggeryd. Efter det här har det gått vidare och växthuset kommer framöver att monteras i Vaggeryd eller Värnamo. Han var väldigt nöjd med vårt arbete då hans projekt kunde stanna i Sverige. En annan kund gjuter sin högtalare i Kina. Nu har han fått tips om olika processer i vår region i stället där det handlar om pressgjutning, kokillgjutning och semi-solid gjutning. Det är väldigt många utifrån som blir förvånade över att det finns så många företag med stor kompetens i vår region, berättar Makersquare.

– Vi får möta både de som är nystartade, men möter även etablerade företag som har sin produktion i Kina och vill flytta hem sin produkt. Det kostar lite mer, men det är en kvalitetsprodukt att få en stämpel med ”Made in Sweden”. Vi förmedlar inte bara en kontakt utan vi är med hela vägen och vi är också ett filter mot företagarna i regionen, säger Susann Lothian.

Projektet Makersquare är finansierade i tre år och garanterades av Solveig och Olle Fransson (Gnosjö Automatsvarvning) och i slutändan kommer Makersquare att ägas av företagen i regionen. Makersquare prioriterade intressenter är produktägare, industri- och produktdesigner, ingenjörer samt konstruktörer. Målet är att tydliggöra svensk tillverkningsindustris möjligheter utifrån ett hållbarhetsperspektiv, livscykelanalys och närhetsprincip. Målet är att få fler produktionsprojekt att komma tillbaka och stanna i Sverige.

– För vi behöver väl inte säga att när det gäller kunskap, erfarenhet och kvalité är vi nog bäst i världen, summerar Makersquare.

Taggar

Dela