Nyheter

60 år i barnfamiljers tjänst

Nyheter Det svenska familjeägda företaget Baby-Björn i Lanna fyller 60 år. Under sex decennier har familjen Jakobson förenklat livet för familjer med småbarn världen över. Miljontals bebisar har sedan 1961 burits i en bärsele, gungat i en babysitter eller suttit på en potta med Baby-Björns logo på.

Miljontals bebisar har sedan 1961 burits i en bärsele, gungat i en babysitter eller suttit på en potta med BabyBjörns logo på. Bild: Pressbild

Babysitter är ett form av stolsits för riktigt små barn och den kan halvligga i denna. Den har ofta fjädring och på det visat  kan barn gungas i den.

Något som förenar människor världen över är omsorgen för de allra minsta. Även om föräldrars situation kan skilja sig åt mellan länder och kulturer så har det lilla barnet samma behov var än barnet föds – trygghet, kärlek och närhet. Detta är Baby-Björns drivkraft och därför har produkterna från Sverige blivit så omtyckta av familjer världen över.

– Vi är ett familjeägt företag med familjers bästa i fokus. 1961 sålde vi vår första babysitter. Sedan dess har vi lyssnat och lärt oss av föräldrar och experter för att kunna skapa omtyckta produkter som uppmuntrar till närhet och som används och älskas varje dag. Allt vi gör, gör vi med omsorg för nästa generation, säger vd:n Stina Westerstad.

1961 fick Björn Jakobson en produktidé under en resa i USA. Han utvecklade babysittern, en då revolutionerande produkt, och startade företag tillsammans med sin svägerska Elsa Jakobson. Året efter träffade han sin fru Lillemor, textildesigner, och familjen utökades till sex personer under åren som följde. Den andra generationen blev en ständig källa till inspiration och nya utvecklingsprojekt och produkter adderades löpande. 1973 lanserades den första bärselen och redan då var exporten en stor del av försäljningen. 1991 lanserades den bärsele som tog världen med storm och som burits av många föräldrar, en del mycket kända.

I dag rymmer sortimentet olika bärselar, babysittrar, sängar, köks- och badrumsprodukter. Baby-Björns produkter finns på över 50 marknader, i Europa, Asien och Nordamerika. 2018 lämnade Björn och Lillemor Jakobson över ägandeskapet till generation två som driver företaget med samma vision och värderingar som alltid, tillsammans med vd:n Stina Westerstad och styrelsen. Viljan att underlätta livet för familjer med små barn och göra den första tiden tillsammans ännu roligare, är starkare än någonsin.

Källa: Pressmeddelande från Baby-Björn

Taggar

Dela


1 reaktion på 60 år i barnfamiljers tjänst

Kommentarsfunktionen är stängd