Regionen

Mångmiljonsatsning ska få fler svenskar att semestra i Jönköpings län

Regionen Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet beviljar två miljoner kronor till Smålands Turism AB för att kunna arbeta med marknadsföring gentemot den svenska marknaden. En liknande satsning gjordes inför förra sommaren när en reklamkampanj tillsammans med Kronobergs län resulterade i en markant ökning av antalet svenska gästnätter i Småland.  

– Besöksnäringen är den hårdast drabbade branschen under pandemin, säger regionrådet (C) och nämndens ordförande Per Eriksson. Det här året skiljer sig från 2020 på så sätt att det nu inte finns någon ekonomisk hållbarhet kvar i företagen. Därför är det viktigt att vi fortsätter vara offensiva och ser framåt. Många regioner kommer att konkurrera om de svenska turisterna. Kampanjens uppgift är att föra ut budskapet om att resa till norra Småland. En lyckad satsning detta år tror jag kan ge många ringar på vattnet framöver.

Besöksnäringen i Jönköpings län har länge varit internationaliserad och utländska besökare står ett normalt år för 40 procent av gästnätterna. Det internationella resandet kommer även sommaren 2021 att ligga på en låg nivå, vilket nödvändiggör en reklamkampanj för att locka fler svenska resenärer till länet.

– Förra årets kampanj var framgångsrik och antalet svenska gästnätter i länet ökade, främst under perioden juli-augusti, säger Helene Berg  som är vd för Smålands Turism. Målet denna gång är att inte bara öka antalet gästnätter under sommaren, utan även i höst. Målgrupperna är främst den aktiva barnfamiljen och par med utflugna barn och inriktningen är naturbaserade aktiviteter och bra boenden. Jönköpings län har så otroligt mycket att erbjuda och det ska vi nu få ännu fler svenskar att upptäcka.

Källa: Pressmeddelande från Region Jönköpings län

Taggar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *