Okategoriserade

Majoriteten brister i besked om väntetid till 1177

Okategoriserade Hur lång tid är egentligen rimligt att vänta för att komma fram till 1177? Det undrar regionala kristdemokrater i en debattartikel.

Hur lång tid är egentligen rimligt att vänta för att komma fram till 1177? Det undrar regionala kristdemokrater i en debattartikel. Pressbild: Inera

Hur länge är det rimligt att vänta i telefonkö till 1177? Fem minuter, säger vi kristdemokrater som länge arbetat för att få frågan på bordet. För ett år sedan skrev vi en motion om att korta köerna och därmed förbättra vårdkedjan.

För många av oss som bor och lever här i länet är 1177 vägen in till vården för rådgivning och vägledning. Men, när svaret blir att ”Det är många som ringer just nu, försök igen senare” eller väntetiderna kryper uppemot 45 minuter, då väljer många – fullt förståeligt – att åka till akuten i stället.

Då blir 1177 inte den avlastning för vården som det var tänkt. Vårdkedjan blir dubbel och samma patient står nu helt plötsligt i dubbla köer.

Att korta väntetiden till fem minuter, som den sista punkten i vår motion föreslår, är inget utopiskt mål. Vi kan göra det genom de fyra tidigare punkterna i vårt förslag.

Att göra 1177 på telefon till en del av vården. I dag är 1177 märkligt nog en helt separat verksamhet. Att regionen utvecklar samarbetet mellan vårdcentraler, närakut och 1177 för att göra vårdkedjorna mer ändamålsenliga. Att se över möjligheten till kombinationstjänster för våra sjuksköterskor. Det skulle öka rekryteringsmöjligheterna, förbättra arbetsmiljön och öka regionens attraktivitet som arbetsgivare.

Vi behöver också goda samarbeten med andra aktörer för de tider då belastningen är som störst. Det har vi sedan en tid med Östergötland och Örebro vilket vi välkomnar.

Allt detta är förslag från vår motion i fjol. Sedan dess har den sittande majoriteten lyft in de fyra första punkterna som en del av sin budget. Att man sett styrkan i våra förslag är vi såklart positiva till.

Det tråkiga är att majoriteten nu faller på målrakan när man underlåter att sätta ett politiskt mål för hur länge det är rimligt att vänta. Under regionfullmäktige senaste kunde majoriteten inte ge något samlat besked. Vi menar att länsinvånarna är värda svar på frågan.

Vi kristdemokrater säger tydligt. Fem minuter. Mer ska småbarnsföräldern som under småtimmarna sitter med det feberheta barnet i famnen, eller kvinnan som oroas över de ojämna hjärtslagen, inte behöva vänta när man ringer 1177 för att få råd och vägledning.

Majoriteten är fortsatt svar skyldig. Hur länge är det rimligt att vänta?

Monica Samuelsson (KD)
Oppositionsordförande i nämnden för folkhälsa och sjukvård

Peter Iveroth (KD)
Ledamot i nämnden för folkhälsa och sjukvård

Taggar

Dela


2 reaktioner på Majoriteten brister i besked om väntetid till 1177

Att man kan kräva max 5 minuter för att komma fram till 1177 sjukvård rådgivning.
Det låter ju bra!

Men verkligheten är inte sådan för det första så behövs mera resurser till tjänster inom 1177 och behövs flera sjuksköterskor som är dem som bemannar dessa.

Och den sjuksköterskebristen som råder i hela vårt land är detta nog ett önskescenario!

De som sitter och tar emot all rådgivning via 1177 har nog fullt upp, och de kan ju bara ta ett samtal i taget, och de går efter en manual vilka symptom den som de talar med och hur den som ringer mår och gör sin medicinska bedömning.
(det är ju inte så att de sitter och rullar tummarna)

Vet att deras ”arbetsmiljö” är överbelastad redan och de gör nog så gott de kan och med deras yrkeslegitimation göra så rätt bedömning / rådgivning vid varje telefonrådgivning.

Om man är så påverkad och behöver akut sjukvård och man inte kommer fram till 1177, då får man ju ringa 112 där det finns sjuksköterskor som kan göra en bedömning om du behöver snabb hjälp.

För 30 år tillbaka så ringde man ofta direkt till akutmottagningen där man gav rådgivning
Men det blev ju för stor belastning så det är ju därför att 1177 blev en stor tillgång på rådgivning och kan hjälpa till rätt vård insats .

De problem som ni beskriver är följden av er egen politik.
1. Privatiseringar och införandet av bemanningsföretag i vården framdrivet av Göran Hägglund och Maud Olofsson i tidigare alliansregeringen.
2. Massiva skattesänkningar för höginkomsttagare = minskat kapital till satsningar i sjukvården.

Förstår inte varför ni klagar? Nu har ni fått det precis som ni ville. Ni kan öppna upp er privata plånbok och köpa in er på privatklinik med privat kapital. Privata sjukvårdsförsäkringar är ju melodin hos Kristdemokraterna. Ni har väl försäkrat er?

Det är en smula märkligt att ni klagar över resultatet av er egen förda politik.

Lämna ett svar