Nyheter

Köphysteri på nätet inför julen

Nyheter 62 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder.

Arkivbild

Det är en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Detta visar Postnords rapport E-barometern kvartal 3.

E-barometern sammanfattar e-handeln under det tredje kvartalet och visar återigen på en historisk tillväxt, närmare bestämt 39 procent mer än samma period 2019. Rapporten undersöker också hur företag och konsumenter ser på den kommande julhandeln, som inleds med den så kallade svarta fredagen. Så många som 43 procent av e-handelsföretagen tror på en hög tillväxt (över 10 procent) i försäljningen av julklappar i år.

På grund av den rådande pandemin kommer säkert många fler än planerat att handla på nätet i stället för att göra ett fysiskt besök i en butik.

– Förflyttningen till nätet från den fysiska julklappshandeln är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Den svarta fredagen inträffar i år den 27 november och 33 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften av dessa ska passa på att köpa julklappar. De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till den svarta fredagen är hemelektronik, följt av kläder och skor.

• En motpol till köphysterin
Det finns också en motpol till köphysterin, cirkulär konsumtion. Den arbetar för mer hållbarhet och mindre konsumtion och kan kallas Cirkulär måndag.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *