Debatt

Nedmonterat elevstöd i kommunens skolor – till politikerna i BUN, Värnamo kommun

Debatt "Som politiker i nämnden bör man fundera en extra gång på om man väljer att rösta ja till detta besparingsförslag. Att dra in stödresurserna enligt förslaget kommer att söndra skolgången och förstöra framtidsutsikterna för dessa berörda elever." Det menar föräldrar till berörda elever. 

På onsdag tas beslut i barn- och utbildningsnämnden gällande förslag 5, ”åtgärder för budget i balans”, vilket bland annat innebär indraget särskilt stöd för elever i syfte att uppnå budget i balans. Förslaget framstår vid granskning som mycket bristfälligt och ej underbyggt av vare sig konsekvensanalys eller gällande lagstiftning vad gäller elevers rätt till stödinsatser. Hur avser kommunen säkerställa att skollagen följs när dessa resurser föreslås att avvecklas?

Enligt skollagen (2010:800), kapitel 3, § 8, har barn med behov av särskilt stöd, inkluderat de med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), rätt till det stöd som krävs för att tillgodogöra sig undervisning. Skollagen är mycket tydlig på denna punkt: elever med lagstadgad rätt till särskilt stöd får inte nekas stöd på grund av ekonomiska incitament.

Det kan tidigare konstateras att Värnamo kommun vid upprepade tillfällen brustit i sin skyldighet att erbjuda stöd till elever med NPF-diagnoser. Vid möten med skolledningen i kommunen har det framgått att tjänstemännen inte är till fullo införstådda i skollagen på denna punkten. Flertalet anmälningar har inkommit till Skolinspektionen vad gäller uttalade brister i att erbjuda stödresurser. Till följd av detta har riktad tillsyn gjorts vid flera skolor i kommunen de senaste åren. Kommunen har även tidigare brustit allvarligt i frågan om särskilt elevstöd, vilket bland annat lett till att Skolverket utdömt ett vitesbelopp på 600 000 kronor, något som framgår i Skolverkets beslut från maj 2019:https://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=602862  Se även tidigare artikel på Värnamo.nu: https://xn--vrnamo-bua.nu/nyheter/kommunen-riskerar-vite-pa-600-000-kronor/

Utifrån ovan kartlagda exempel kan det konstateras att Värnamo kommun som huvudman inte fullföljt sin skyldighet att erbjuda särskilt stöd till denna elevgrupp under de senaste åren.

Nu föreslår man från skolledningen ett ”förbättringsförslag” i form av att dra in 13 tjänster som stödpersonal. Man ämnar i syfte att spara pengar att implementera ett försöksprojekt i form av ”OBS-klass version 2.0”. Här väljer man att ta lagen i egna händer utan förankring i vare sig evidens eller efterlevnad av vad skollagen säger om rätten till individanpassat elevstöd. Detta är anmärkningsvärt.

 Stora brister i kommunikation med vårdnadshavare kring elever med särskilda stödinsatser

Inför höstterminen 2024 har det uppdagats att rektorer godtyckligt börjat dra in stödpersonal för elever med rätt till särskilt stöd.

Utan information eller dialog med vårdnadshavare visar det sig på omvägar att tjänstemän och rektorer gått de förväntade nämndbesluten i förväg och redan i maj månad planerat för höstterminen 2024 och avvecklat stödresurser. Detta berör ett stort antal elever i behov av stödresurser inkluderat elever med NPF-diagnos. Återigen, skollagen är tydlig med att dessa resurser ej får nekas pga ekonomiska incitament. Varför drar man in resurserna innan nämnden tagit beslut i frågan? 

Vem i skolledningen gör bedömningen att elever med NPF-diagnos inte är i behov av sin stödinsats? Vem besitter den formella kunskapen? Vem har i dessa fall gjort bedömningen att behovet inte finns kvar? Är det ansvarigt EHT (elevhälsoteam = rektor, specialpedagog, kurator och ansvarig lärare mm.)? Är det tjänstemännen eller kommunens ekonom på jakt på ännu flera, ogenomtänkta besparingar? I tillsättandet av stödresurser bortser man systematisk från utlåtanden från en samlad läkarprofession och expertteam. Istället väljer man att ta godtyckliga och lekmanmässiga beslut tjänstemän emellan.  I flertalet fall beviljas elevstöd först efter anmälan till Skolinspektionen. Vid förfrågan till skolledningen kan man inte uppvisa några kommunala styrdokument som säkerställer stödet för denna elevgrupp. Det förefaller dessutom anmärkningsvärt att en tillförordnad förvaltningschef med bakgrund inom anpassad skola inte har säkerställt att detta finns på plats inom organisationen. Dessutom brister kommunen kraftigt i fortbildning av personal för att kunna bemöta barn med NPF-problematik. Vad har hänt med kommunens satsning på ”Alla vill, ska och kan lyckas”? Framförallt, hur rimmar det med ”Den mänskliga tillväxtkommunen”? Är det mänskligt att svika dessa elever eller vad syftar man på i sin vision i Värnamo kommun?

Senaste veckan har vi genom media fått veta att 25 procent av eleverna i årskurs nio inte har behörighet till gymnasieskolan. Maria Johansson (politisk vilde), ordförande i nämnden, har försökt skaka av sig ledningens ansvar och menar att det försämrade skolresultatet beror på elever och föräldrar. Är inte det kraftigt försämrade skolresultatet ett tydligt kvitto på att skolledningen i Värnamo kommun inte klarar sitt uppdrag? Visionen inom Värnamo kommun bör väl i första hand vara att förbättra det idag allvarliga studieresultatet. Att då presentera en lösning i att dra in stödresurser i form av 13 tjänster förefaller mycket märkligt. Vem har kommit till slutsatsen att indragna stödresurser skulle förbättra studieresultaten? Vem? Denna individ bör rimligtvis skickas på en fortbildande kurs.

Vad gäller kunskaper om rätten till särskilt stöd för elever inom NPF framkommer det från flera källor att det finns stor kunskapsbrist såväl hos kommunala tjänstemän som hos beslutsfattande politiker. Detta är allvarligt.

Som förälder förstår man att flera politiker håller kommunala nöjessatsningar i högt intresse, såsom gummifabriker, höghastighetståg och gräsmattor. I dessa tider av ekonomisk kris i kommunen behöver man dock prioritera för framtiden och satsa på de kommunala kärnverksamheterna. Fungerar ej dessa så har det föga betydelse huruvida kommunen har en kontaminerad gummifabrik eller grönskande grönytor att erbjuda. Som politiker i nämnden bör man fundera en extra gång på om man väljer att rösta ja till detta besparingsförslag. Att dra in stödresurserna enligt förslaget kommer att söndra skolgången och förstöra framtidsutsikterna för dessa berörda elever.

Kommer ni politiker som planerar att rösta ja till besparingsförslaget att kunna se dessa elever i ögonen med gott samvete?

Med förhoppning om att ni tar detta på allvar och agerar för att säkerställa att alla elever i Värnamo kommun får det stöd de har rätt till enligt lag.

/Föräldrar till berörda elever

Taggar

Dela


9 reaktioner på Nedmonterat elevstöd i kommunens skolor – till politikerna i BUN, Värnamo kommun

Man blir ledsen att höra hur de högre tjänstemännen tänker. Allt handlar om att spara? Till vilket syftet? 25 procent klarar inte kunskapsmålen. Hur kan man då prata om att spara in på stöd och minska ner på skolor?

Som ansvarig chef bör man då inte stå på sig och istället kräva mer pengar och satsning i stället på skolan? Är det så att det är viktigare att skydda sin egna höga lön?

Får ansvarig chef uppdraget att mörka att pengar försvinner mystiskt någonstans? Rektorer som höjer löner för kompisar utan motkrav? Andra konstiga pengarflöde.

Det viktigaste som utredas får alla barn som behöver stöd det? Läser man, så har rektorer beordrar och utfört lagbrott, när man drar den enligt lag rätt till särskilt stöd. Jag hoppas att föräldrar ställer upp för varandra, även ni föräldrar som inte tycker eran barn behöver extra stöd.

Märker vi att det är någon i klassen som inte får det stöd som behövs, anmäl! Slut upp alla mot detta omänskliga tänk. Samla till klassmötet och gå ihop alla föräldrar gemensamt!.Tillsammans kan vi göra mycket och alla är lika mycket värda…

När eleverna börjar gymnasiet i Värnamo får de mer eller mindre klara sig själva utan det särskilda stöd de eventuellt hade när de gick i grundskolan, och som de faktiskt har rätt till enligt skolverket. På Finnvedens Gymnasium i Värnamo går det cirka 1300 elever, skolan har 3-4 resurpersonal. Enkel matematik. Däremot har skolan satsat på specialpedagoger som gör fina utredningar och talar om för lärarna hur de ska anpassa sin undervisning. En lärare som redan har 15-30 elever att tänka på och hinna med. Lycka till!

FY Värnamo kommun att ni inte följer skollagen. Plocka inte bort elevstödet för barnen. Barnen ska känna sig trygga i skolan. Satsa på ALLA barn, det är framtiden.

Det är inte första gången kommunen bryter mot gällande lag, det är väl 3 år sedan socialen i Värnamo bröt socialtjänstlagen 11 gånger under en sommar.

Detta är ju mycket märkligt att politikerna i Värnamo kommun inte förstår sambandet mellan att en högre utbildningsnivå och ökad produktion och teknisk utveckling = ökad tillväxt => ökat välstånd. Att den politiska majoriteten i Värnamo kommun inte förstår att det förutom för den enskilde individen är en kostnad med en låg kunskapsnivå utan även en stor samhällsekonomisk kostnad är ju helt otroligt. Finns det ingen bildad politiker tillhörande den politiska majoriteten? Nu ligger ju betygsnivåerna på samma nivå som i storstädernas utanförskapsområden och då kan man ju inte spara ännu mer.

Om Värnamo kommuns invånare inte kan skriva, läsa och räkna så kommer vi helt enkelt inte att få någon tillväxt och därmed inte några pengar till kommunala nöjessatsningar. Detta måste även politikerna i fullmäktige förstå.

Detta är bland det bästa jag läst på länge. Har varit på möten som hållts i Östboskolans aula tidigare. Slutade med det när det inte på något sätt va ett tänkande problemlösning för oss med NPF barn.

En konsekvensanalys är gjord av elevhälsan och facket från skolområdet Rydaholm som just lyfter det du skrivit att man inte då följer skollagen eller barnkonventionen om neddragningar görs!

En mycket bra och välskriven artikel! Jag kan bara hålla med om att det brister i kvalitet utan resurser. Inför ”tjänstemannaansvar”!! / från en som jobbar i skola.

Och vad ger det? Inför politikeransvar hade varit mer korrekt. Det är den politiska styrningen i vår kommun som styr budget och som styr vad det sedan finns för möjligheter att utföra ett kvalitetssäkrat arbete. Det finns mängder med tjänstemän här som protesterar och som gång på gång försökt påvisa att det behövs en bättre rustad budget att klara skolans utmaningar! Jag önskar hellre få svar från de politiker som vill klubba igenom den föreslagna budget gå ut och förklara på vilka grunder de anser att det är rimligt! Men jag misstänker att jag blir gråhårig långt före det händer!

Kommentarsfunktionen är stängd