Motorsport

Tacklar motorbestraffning med alternativ strategi

Motorsport Felix Rosenqvist valde en alternativ strategi i söndagens Indycar-lopp på Mid-Ohio i ett försök att slå sig tillbaka från en motorbestraffning i säsongens nionde deltävling.

Pressbild: Penske Entertainment  [1/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [2/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [3/4]

Pressbild: Penske Entertainment  [4/4]

Rosenqvist bestraffades med sex platsers nedflyttning på gridden när han tvingades ta sin femte motor för säsongen inför helgens race, ett öde som även drabbade två andra förare den här helgen.

Smålänningen och hans team Meyer Shank Racing fick spela korten från ett svårt läge från 19:e startposition och gjorde sitt drag, i form av en alternativ trestoppsstrategi.

I ett tämligen händelsefattigt race, utan säkerhetsbilar eller incidenter, var den reguljära tvåstoppsstrategin dock övermäktig. Rosenqvist gick förvisso i mål som den bäst placerade av förarna på den alternativa strategin, men fick nöja sig med 14:e plats i ett race där Indycar samtidigt fasade in de nya hybridmotorerna.

– P14 i dag. Det var ett väldigt statiskt race, inte mycket som hände, säger Felix Rosenqvist. Vi tog ganska många placeringar i början, från P19 till P14. Vi valde trestoppsstrategin, vilket jag inte tror var rätt beslut men heller inte katastrofalt. Vi var bästa bilen på den strategin, vilket alltid är något.

– Faktum är att vi har haft bra fart hela helgen, även om det kanske inte har visat sig riktigt. Det stora problemet i dag var helt enkelt att vi startade så långt bak. Det var ändå ett lärorikt race, särskilt med den nya hybriden. Jag känner att ett bra resultat är nära; det är bara att fortsätta jobba på.

Felix Rosenqvist ligger på nionde plats i den sammanlagda Indycar-tabellen när den första halvan av säsongen nu är avverkad.

Ntt Indycar-serien är tillbaka på banan nästa helg (13-14 juli), då dubbla race ska köras på Iowa Speedway.

Resultat

Ntt Indycar-serien | Deltävling 9

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)

1: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 80 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +0,499 sekunder
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +16,155 sekunder
4: Colton Herta (USA), Andretti, +24,872 sekunder
5: Marcus Ericsson (SWE), Andretti, +31,680 sekunder

14: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +51,816 sekunder

Se fullständigt resultat

Mästerskapsställning

Ntt Indycar-serien| Efter 9/17 race

1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 329 poäng
2: Will Power (AUS), Penske, 281 poäng
3: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 259 poäng
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 258 poäng
5: Colton Herta (USA), Andretti, 249 poäng

9: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 192 poäng

Se fullständig tabell

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *