Motorsport

Som handen i handsken

Motorsport För Eddie Ramirez Eriksson ser framtiden ljus ut. Nu går han i idolens fotspår.

För Eddie Ramirez Eriksson ser framtiden ljus ut. Nu går han i idolens fotspår.  [1/16]

I går var Eddie och pappa Agustin på Strängnäs motorstadion och provkörde en rallycross-bil, en RallyX Nordic Supercar Lites-bil med fyrhjulsdrift och 320 hästkrafter under motorhuven. Bild: Privat  [2/16]

Här syns Eddie tillsammans med idolen Kevin Eriksson. Bild: Privat  [3/16]

För att få erfarenhet av att köra fyrhjulsdrivet har Eddie varvat övning i simulatorn med att köra stubbrace i en Subaru. Bild: Privat  [4/16]

Nästa helg beger sig familjen Ramirez Eriksson till Spanien för tävling i Challenge Ride & Drive by SMC-serien i en Renault Clio från 2020. Bild: Pressbild  [5/16]

Eddie blev totaltrea i Renault Clio Junior Cup. Bild: Privat  [6/16]

Eddie summerar en troféfylld tävlingssäsong. Bild: Privat  [7/16]

Med brorsan Alex som tankman kan Eddie räkna med full tank vid varje tävling. Bild: Privat  [8/16]

Far och son njuter av det gemensamma motorsportsintresset. Bild: Privat  [9/16]

När Eddie tar bakom ratten fylls han med glädje och fokus. Bild: Privat  [10/16]

Den mest minnesvärda tävlingen för Eddie var på Kinnekulle Ring, när han bytte färg på backspeglarna med en konkurrent. Bild: Privat  [11/16]

Trots problem visade Värnamoföraren upp god fart i bilen och bjöd under säsongen på flertalet uppkörningar genom fältet. Bild: Privat  [12/16]

Eddies form bakom ratten på en framhjulsdriven bil höll i sig även i Time Attack-serien. Bild: Apex Foto  [13/16]

I augusti månad anordnade Värnamoföraren en egen gokart-tävling på Scandinavian Kartway i Anderstorp. Bild: Diget Photos  [14/16]

I början av året provade Eddie på folkrace med en egen bil. Bild: Privatbild  [15/16]

Våren ägnades åt flera provkörningar i nyförvärvet. Bild: T.Lundahl  [16/16]

När vi förra hösten träffade Värnamoföraren Eddie Ramirez Eriksson var målet att vinna Renault Clio Junior Cup. Trots en total tredjeplats i mästerskapet och flera framskjutna placeringar under året beskriver den unge Värnamotalangen säsongen som något av stolpe ut.

– Jag nollade i tre tävlingar och på grund av covid-19 fick jag ett sent startbesked till en deltävling, vilket gjorde att jag missade tidskval och fick starta sist i de loppen. Hade det inte varit för nollorna, så hade jag troligtvis kommit på andraplats i mästerskapet. Det mest sanslösa var att jag körde fem lopp med dålig motorkompression. Allt berodde på en dålig tändkabel..en del för en hundralapp kostade mig värdefulla poäng, säger en luttrad Eddie. 

Trots problemen visade Värnamoföraren upp god fart. Han bjöd under säsongen på flertalet uppkörningar genom fältet.

– Det roligaste ögonblicket var på Kinnekulle Ring, när jag låg sida vid sida en konkurrent. Vi låg så pass nära varandra att sidospeglarna på båda bilarna veks inåt. Jag var både rädd och fokuserad på samma gång. 

För Eddie Ramirez Eriksson betyder två tävlingsförare extra mycket för honom. Den ene är Värnamos egen Indycar-förare Felix Rosenqvist. Den andre är rallycrossföraren Kevin Eriksson, som tävlar med stora framgångar både på hemmaplan och internationellt. I Eddies tävlingsutrustning finns spår från båda förarna. Felix har donerat ett HANS-skydd (en skyddsutrustning som skyddar huvud och nacke) och vid ett besök hos teamet Olsbergs MSE i Nynäshamn för ett par år sedan överlämnade Kevin ett par signerade handskar till den då nioårige Eddie. Det mötet gav frukt, för förra fredagen ringde telefonen hemma hos familjen Ramirez Eriksson. På andra sidan luren fanns idolen Kevin Eriksson.

– Han ringde och frågade om jag vill provköra en RallyX Nordic Supercar Lites-bil i Strängnäs i veckan. Hela teamet, Olsbergs MSE, kommer att finnas på plats och det här känns som en fantastisk möjlighet. Just nu känns det inte så pirrigt, men när jag väl sätter mig i bilen så blir det intressant för man vet ju hur roligt det är, säger Eddie när vi träffar honom ett par dagar innan resan.

Bilen i fråga tävlar i juniorklassen i Rallycross-SM. Bilarna som tävlar i huvudklassen RallyX Nordic består av fyrhjulsdrivna tävlingsbilar med över 600 hästkrafter under huven. Även i juniorklassen RallyX Nordic Supercar Lites är bilarna fyrhjulsdrivna, med ett effektuttag på 320 hästkrafter.

– Det är lite skillnad mot Clion där jag har 88 hästkrafter att tillgå och Time Attack-Peugeoten med sina 200 hästar. Det blir tre träningspass, med målet att steg för steg bli snabbare och snabbare. 

I år har Eddie tävlat med framhjulsdrivna bilar. För att få erfarenhet av att köra fyrhjulsdrivet har Eddie övat både teoretiskt och praktiskt. 

– Jag testar mycket i simulatorn jag har här hemma plus att jag körde ett så kallat stubbrace i en Subaru. Det var svinskoj att bara få leka av sig lite och få erfarenhet av hur en fyrhjulsdriven bil uppför sig. Det bästa av allt var att jag vann alla mina tre tävlingsheat den där dagen. 

Men det är inte enbart en provkörning i idolens fotspår som hägrar. Tidigare under året har vi berättat om samtalet från det spanska teamet RX Pro Racing, som erbjöd Eddie möjligheten att få tävla i Challenge Ride & Drive by SMC-serien i en Renault Clio från 2020. Om två helger är det dags. 

– Det är lite pirrigt inför den här chansen med tanke på att det är en riktig tävlingsbil som väntar. Även om jag kör en Renault Clio i dag så är det två helt skilda bilar. Clion där nere är en renodlad tävlingsbil med 220 hästkrafter och sekventiell växellåda, medan min egen bil är en något modifierad standardbil med 85 hästkrafter. Jag såg ett videoklipp från när en förare körde på banan vi ska tävla på…herregud säger jag bara. Han hade full gas rakt igenom ett kurvparti, jag hade bromsat i det läget. Jag är otroligt glad över den här möjligheten och för sponsorerna som möjliggör det hela. 

Som en förberedelse för framtiden har Eddie kontaktat flera motorsportsprofiler för att få tips och råd. Bland annat Camaro Cup-profilen Bengt Lundström från Bor, men även Stig Blomqvist, svensk världsmästare i Rally-VM 1984. 

– Han gav mig ett tydlig råd: ”Åk utomlands och tävla! Sverige är för litet land för att lyckas”, säger Eddie.

Säsongen 2022 står för dörren. Eddie blickar framåt med optimism. 

– Med hundra procents säkerhet blir det en satsning mot seger i Renault Clio Junior Cup nästa år också, men vi får se vad provkörningen av rallycross-bilen och Spanien-möjligheten ger. Det blir spännande, helt enkelt.

Taggar

Dela


Lämna ett svar