Slutspurten av rallyförberedelserna
Motorsport På lördag kör Skillingaryds MK sin anrika stortävling ”Skilling 500”. I klubblokalen är det hektiska kvällar för att allting ska bli klart i tid.
Ett 130-tal tävlande från hela södra Sverige kommer på lördag till Klevshult där startplatsen är för årets stora händelse för Skillingaryds Motorklubb. I en källarlokal på Skolgatan i Skillingaryd har det varit täta träffar och i tävlingsveckan är, som alltid, mest hektiskt.
Många funktionärer kommer att vara behjälpliga under lördagen. Ett 15-tal i tävlingsledning och sekretariat, 24 personer i besiktningen, 16 personer kommer att vägleda alla bilar på serviceplatsen och resten, ett 80-tal finns ute på specialsträckorna runt om i tävlingsområdet.
Skillingaryds MK har hjälp av Norrahammars MK och Nässjö MK, där man gör ett funktionärsutbyte. Säkerheten är en stor apparat inom rallysporten. Säkerhetscheferna Pia Thulin och Bitte Blansch gör ett gedigert arbete, som förhoppningsvis inte syns, men att förbereda alla på det värsta är några av tjejernas uppgift. Egen tävlingsambulans som är bemannad från Länssjukhuset Ryhov samt egen räddningsbil med två brandmän från räddningstjänsten i Hillerstorp. I starten på varje specialsträcka finns egna sjukvårdare för att ge den första hjälpen vid eventuell olycka.
I går kväll träffades klubbkamraterna för sista genomgången vad gäller personalsidan, banbyggeri och förstås fika.
Skillingaryds MK har ett 30-tal egna hemmaekipage, vilket är rekord och en av de äldsta som är med är rallyföraren Lennart Gustavsson som är född på 30-talet. I år kör Lennart med sin Mustang som föråkare, alltså innan tävlingsfältet kommer.
Folkfest i skogarna räknar arrangören med och med tanke på övriga samhällsaktiviteter i kommunen har tävlingsledningen lagt in en passerkontroll utmed transportsträckan vid Preem i Vaggeryd. Där får förarna en anteckning i sitt tidkort och kommer även bli intervjuade av rikskända Rallyradion innan avfärd till nästa specialsträcka.
Rally är en sport där man ska ta sig från start till mål på snabbaste tid på avlysta vägar. Med i bilen finns kartläsare som hjälper till med att läsa vägen samt ansvarar för tidkorten som ska följa ekipaget hela tävlingen. En del ekipage köper arrangörsnoter, där man beskriver vägen exakt hur den går, övriga åker på en körbok som är gjord av arrangören och i den körboken hittar man enbart varningar och vägbyten. Vid varje specialsträcka finns tidkontroller som ekipaget ska klocka in rätt tid i. Bilarna säkerhetsbesiktas före start och alla tävlingsbilar har burbåge och är registrerade som tävlingsfordon. Det finns en mängd olika klasser inom sporten men enkelt sätt är det klasser där det ingår trimmade, otrimmade, fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna bilar. Man kan bli kartläsare det året man fyller 13 år. I ungdomsklassen får man börja köra, med sin handledare, i en rallybil när man fyllt 16 år.
Skilling 500 kördes första gången 1971. I år är klubben tillbaka i hemmaskogarna. Fyra specialsträckor på strax över 4 mil ska avverkas och strax innan klockan 18 på lördagskvällen koras vinnarna. Tävlingen ingår i riksmästerskapet för otrimmade bliar, Småland- och Södra Bilsportsförbundets DM-serie samt kända Sydsvenska Rallycupen.