Motorsport

Siktar på pallrepris på Thermal Club

Motorsport Felix Rosenqvist hoppas kunna matcha fjolårets pallplats i uppvisningsloppet på The Thermal Club när den exklusiva racerbanan i Kalifornien arrangerar sitt första poänggivande mästerskapslopp i Ntt Indycar-serien nu till helgen.  

Pressbild: Meyer Shank Racing  [1/5]

Pressbild: Meyer Shank Racing  [2/5]

Pressbild: Meyer Shank Racing  [3/5]

Pressbild: Meyer Shank Racing  [4/5]

Pressbild: Meyer Shank Racing  [5/5]

Rosenqvist fick en lovande start på årets Indycarsäsong för tre veckor sedan i premiären i St. Petersburg, där han kvalade trea och blev sjua. Smålänningen låg tvåa i inledningen av loppet, men föll tillbaka när en oläglig gulflaggssituation omkullkastade strategin.

Nu beger sig startfältet västerut till The Thermal Club i Palm Springs, Kalifornien, för säsongens andra deltävling – och den här gången räknas besöket i Coachelladalen på riktigt.

Indycar tävlade förvisso på den privatägda anläggningen redan i fjol, men då endast i form av ett uppvisningsrace döpt till ”Enmiljondollars-utmaningen”. Tävlingen ingick inte i det ordinarie mästerskapet och inga poäng delades ut. Felix Rosenqvist gick dock inte lottlös utan inkasserade 250 000 dollar ur prispotten efter första startposition, seger i det första av de två kvalheaten och en slutlig tredjeplats i det 20 varv långa finalracet.

Insatsen markerade Rosenqvists första pallplats tillsammans med nya teamet Meyer Shank Racing.

I år är dock tävlingen ett fullskaligt event på den ordinarie kalendern med adderade inslag som bränslestrategier och depåstopp, och med mästerskapspoäng att slåss om i den första upplagan av The Thermal Club Indycar Grand Prix.

– Det här kommer att bli en spännande helg på många sätt, säger Felix Rosenqvist. Vi har bra minnen från Thermal och fick spruta lite champagne där i fjol. Det blir kul att ta sig an en riktig racehelg där med depåstopp och fans på läktarna den här gången.

The Thermal Club bjuder på en 4,9 kilometer lång slinga som skiljer sig markant från den trånga, korta stadsbanan i St. Petersburg senast. Den här gången ställs såväl teamen som förarna inför en helt annan typ av utmaning där snabba, svepande kurvor väntas slita hårt på däcken i söndagens 65 varv långa race.

– Det här är det första racet på en road course (traditionell bana) i år, och det är fortfarande lite outforskad mark för alla, avslutar Felix Rosenqvist. Vi gjorde bara två road course-race förra säsongen efter det att hybridsystemet introducerades, så vi har fortfarande en del att lära på den här typen av bana. Vi var dock snabba i St. Pete och målsättningen är att bygga vidare på det och fortsätta slåss uppe i toppen även i helgen.

The Thermal Club Indycar Grand Prix inleds med fri träning på fredag. Kvalet körs på lördag kväll svensk tid, och racet startar kl. 20.15 på söndag.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

Ntt Indycar-serien | Deltävling 2

The Thermal Club Indycar Grand Prix
The Thermal Club (USA)

Fredag 21 mars
Träning 1: 23.35-00.55

Lördag 22 mars
Träning 2: 18.00-19.00
Kval: 22.05-23.30

Söndag 23 mars
Warm-up: 16.00-16.30
Race (65 varv): 20.15

Taggar

Dela


Lämna ett svar