Motorsport

Rosenqvist jagar rookieguldet

Motorsport I helgen ska det avgöras: Indycar-finalen 2019 står för dörren, och i jakten på att krönas till årets nykomling är det svenskt i topp.

  [1/25]

Foto: Indycar  [2/25]

Foto: Indycar  [3/25]

Foto: Indycar  [4/25]

Foto: Indycar  [5/25]

Foto: Indycar  [6/25]

  [7/25]

  [8/25]

  [9/25]

  [10/25]

  [11/25]

  [12/25]

  [13/25]

  [14/25]

  [15/25]

  [16/25]

  [17/25]

  [18/25]

  [19/25]

  [20/25]

  [21/25]

  [22/25]

  [23/25]

  [24/25]

  [25/25]

Felix Rosenqvist går in i helgens direkt avgörande race på Laguna Seca, Kalifornien, med ledning i rookiesammandraget – och med chans att bli den förste föraren på 20 år att leverera en efterlängtad rookietitel till sitt team Chip Ganassi Racing.

Felix Rosenqvist, som äntrade amerikanska indycar den här säsongen efter två år i elbilsserien Formel E, tog tidigt kommandot i den interna kampen mellan mästerskapets nykomlingar med en uppseendeväckande fjärdeplats direkt i premiären i St. Petersburg.

Värnamoföraren har sedan dess varit i ledning under större delen av säsongen, och besitter just nu ett övertag på 26 poäng över främste utmanaren Santino Ferrucci (USA). Med i rookiediskussionen finns också tredjeplacerade Colton Herta (USA), ytterligare 23 poäng där bakom.

Med dubbla poäng i finalen (100 för seger istället för 50, och så vidare) är det dock långt ifrån avgjort – ett faktum som Felix, tvåa i det senaste racet i Portland bakom erfarne Will Power, är väl medveten om.

• Tror det blir tufft
– Det kommer att bli tufft, och allting kan verkligen hända i det här mästerskapet, säger Felix Rosenqvist. Rent fartmässigt känner jag mig trygg. Vi har varit väldigt snabba den senaste tiden, men det är ett långt race på söndag och det är så mycket som ska klaffa. Det gäller att hålla sig undan problem och få till strategin. Lyckas vi med det borde det kunna räcka hela vägen. Det skulle betyda mycket för teamet att vinna rookiemästerskapet och det har varit ett mål för mig sedan dag ett.

Om Felix skulle lyckas vinna rookietiteln blir han den blott fjärde föraren genom tiderna att ta hem nykomlingsskalpen åt Chip Ganassi Racing. Senast det meriterade teamet fick lyfta rookiebucklan var så långt tillbaka i tiden som 1999, då via colombianen Juan Pablo Montoya, och i övrigt är det bara Eddie Cheever (1990) och Alex Zanardi (1996) som lyckats med bedriften för det Indianapolis-baserade stallets räkning.

• En idol…
– Det är stora namn, konstaterar Felix Rosenqvist. Montoya var en idol när jag växte upp. Jag hade aldrig kunnat drömma om att hamna i samma sits som han. Det känns konstigt att teamet inte har vunnit rookietiteln sedan dess, men ännu konstigare att det är just jag som har chansen. Jag ska ge allt.

I totalsammandraget återfinns Felix Rosenqvist på åttonde plats inför helgens final. Med ett optimalt utfall finns chansen att avancera ytterligare en eller två placeringar i totalen, men för Felix själv är det snarare ett annat mål som hägrar vid sidan av rookiefighten.

– Jag har ett väldigt tydligt mål den här helgen, och det är i första hand att vinna rookiemästerskapet, avslutar 27-åringen. Det är prio ett. Sedan har jag varit tvåa två gånger om i de senaste racen på den här typen av bana, så det är klart att en första seger finns i tankarna. Jag skulle ljuga om jag påstod något annat…

• Utanför San Francisco
Laguna Seca, där helgens final alltså körs, är belägen vid Monterey på höjderna utanför San Francisco. Banan är berömd framför allt för den beryktade ”Korkskruven”, där bilarna slungas spektakulärt nerför en brant backe samtidigt som de navigerar en tight sekvens av kurvor. Det var bland annat i Korkskruven som tidigare nämnde Zanardi 1996 stångade sig förbi ärkerivalen Bryan Herta (pappa till Colton Herta) i den manöver som i racingkretsar ofta kallas kort och gott för ”The Pass”.

Helgens tävlingar markerar första gången på 15 år som Laguna Seca ingår i kalendern i USA:s främsta formelbilsmästerskap. För att hjälpa teamen att acklimatisera sig till banan föregås finalen av ett officiellt test under torsdagen. Racet, det direkt avgörande i NTT indycar Series 2019 där också den totala mästaren ska koras, körs över 90 varv med start kl. 21.00 svensk tid på söndag kväll.

TIDSSCHEMA
NTT indycar serie | Firestone Grand Prix of Monterey

Fredag 20 september
Fri träning 1: 19.30–20.15
Fri träning 2: 23.10–23.55

Lördag 21 september
Fri träning 3: 19.00–19.45
Kval: 22.35–23.50 / LIVE @ Viasat

Söndag 22 september
Race (90 varv): 21.00–23.15 / LIVE @ Viasat

MÄSTERSKAPSTABELL – TOTALT (TOPP FEM)
NTT indycar serie | Efter 16/17 race

1) Josef Newgarden (USA), 593
2) Alexander Rossi (USA), 552
3) Simon Pagenaud (FRA), 551
4) Scott Dixon (NZL), 508
5) Will Power (AUS), 469

8) Felix Rosenqvist (SVE), 365

MÄSTERSKAPSTABELL – ROOKIES (TOPP FEM)
NTT indycar serie | Efter 16/17 race

1) Felix Rosenqvist (SVE), 365
2) Santino Ferrucci (USA), 339
3) Colton Herta (USA), 316
4) Marcus Ericsson (SWE), 252
5) Patricio O’Ward (MEX), 115

Taggar

Dela


Lämna ett svar