Månz på rätt väg
Motorsport Från Monaco till Rudskogen. En fullspäckad säsong väntar för Värnamoföraren Månz Thalin som tävlar på dubbla fronter under 2024.
– Det känns otroligt bra. Jag är otroligt pepp. Jag blev allt snabbare i NxT Gen Cup-bilen ju längre säsongen gick förra året. Jag lärde mig att ställa in bilen och det visade sig när jag satte mig bakom ratten på Clion och gjorde ett inhopp i Renault Junior Cup på Gelleråsen. Jag tog min första pallplats i karriären och kunde bevisa för att alla det hjälper att satsningen på Nxt Gen Cup hjälper. Ingen trodde på elbilar inom motorsporten förutom vi som tävlar i klassen och det kändes fruktansvärt bra att åka till Gelleråsen och bevisa att det går att lära sig utvecklas som förare i en elektrisk tävlingsbil, inleder Månz Thalin att berätta när vi träffas i Värnamo centrum.
Värnamoföraren var en av 18 förare som 2023 skrev historia när han ställde sig på startlinjen i Nxt Gen Cup, världens första helelektriska juniormästerskap i banracing. Klassen är öppen för förare i åldrarna 14 till 25 år och förarna förfogar över varsin LRT NXT1, en elektrisk tävlingsbil som baseras på gatbilen Mini Cooper SE.
– Mitt mål inför säsongen var att få köra så mycket som möjligt. Det är en tuff klass där många av mina konkurrenter har betydligt mer erfarenhet av racing än vad jag har. Någon av förarna som tävlar här kommer att bli nästa stora förarprofil, vilket vittnar om den stenhårda konkurrensen. När jag började säsongen så trodde jag att jag skulle ta en 18:e plats, men jag blev snabbare och snabbare. När säsongen avslutades stod det klart att jag slutade på en total elfteplats, det var väldigt kul att bli elva. Den största framgången kom vid tävlingarna på Nürburgring, där jag i regnet tog hem femteplatsen i det första loppet. Det var fantastiskt att få bli femma och sjua framför DTM-stallen. Jag presterade precis så som jag tänkte göra vid rätt tillfälle. Jag var fruktansvärt glad över den helgen och hela familjen var stolt, säger Månz.
– En annan rolig sak som inträffade den helgen var att det brukar anordnas autografsessioner i samband med DTM-tävlingarna. Det ösregnade när det var dags för signering och jag och pappa var lite skeptiska till om det skulle komma något folk, men det gjorde det. Inte ens regnvädret höll fansen borta från att få chansen att träffa oss förare. Helt plötsligt står man och skriver autografer till barnen, det var superkul, berättar Månz.
Med en lärorik säsong i bagaget blickar nu Värnamoföraren fram mot ännu en säsong i det helelektriska juniormästerskapet. 2023 bjöds Nxt Gen Cup-förarna på en bonus i form av två gästtävlingar tillsammans med det tyska standardvagnsmästerskapet DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) på Oschersleben och anrika Nürburgring. I år har seriens grundare Fredrik Lestrup arbetat för att serien ska få ännu mer uppmärksamhet utomlands. Säsongen 2024 körs serien som en supportserie till Formel E (världsmästerskapet för elektriska formelbilar) och DTM. Premiären sker på Misano i Italien och under de sex tävlingshelgerna får de 18 förarna tävla på legendariska platser som Monaco, Berlin, London, Norisring med flera.
– Att få tävla i Monaco blir häftigt. Det är ett race som alla förare ser fram emot. Det race som jag däremot tror blir det roligaste är stadsloppet i London, som körs som säsongsavslutning i formel E. Det är en tajt bana med mycket chikaner och många ställen där du kör på gränsen för din kapacitet. Det brukar vara riktigt tajt racing i Nxt Gen Cup vanligtvis men när vi nu ska köra stadsrace så blir det ju ännu mer intressant. Ingen förare brukar backa ur duellerna så det lär bli intressant tv, säger Månz.
Men Nxt Gen Cup var mer än bara ett banbrytande mästerskap för Värnamoföraren. I januari 2023 åkte Månz till Circuit de Calafat utanför Tarragona i Spanien för att testköra den nya tävlingsserien. Han fick sällskap på resan av bland annat 22-årige Alexzander Kristiansson från Vessigebro, tidigare juniormästare i sportvagnsserien Ginetta GT5 Challenge. Duon blev snabbt goda vänner både på och utanför banan. Den första helgen i oktober fick Månz möjligheten att köra säsongsavslutningen i Ginetta GT5 Challenge på Jyllandsringen i Danmark för Alekzander Kristianssons stall, KRT Racing.
– Det var första gången jag körde en bakhjulsdriven bil och det var en omställning att tidigare ha kört en Renault Clio med 85 hästkrafter till att köra en sportbil som väger 900 kilo och har ungefär 190 hästkrafter under huven. Trots detta hittade jag rätt bland bilens inställningar väldigt snabbt, jag kom nia på testet och blev sexa och nia på kvalet. I starten i det första loppet var jag fokuserad på att vara så snabb som möjligt och lyckades ta en bil. Alekzanders pappa Niklas tog mig i starten, men jag var snabbare än honom och jag kom i mål på en tredjeplats, vilket var helt fantastiskt för att vara gången jag körde bilen. Inför det andra loppet var det regn och fukt i luften, jag var lite överladdad och tappade två placeringar i samband med starten. Jag tänkte sedan att jag skulle vara smart och bromsa så sent som möjligt in i första kurvan, dessvärre åkte jag ut i sandfållan och loppet var kört. Allt som allt var jag himla nöjd med helgen, det är en himla bra energi i stallet och jag trivdes bra från första början, säger Månz.
Erfarenheten på Jyllandsringen gav blodad tand och KRT Racing gav Värnamoföraren ett erbjudande som inte kunde motstå: en full säsong i en av teamets Ginetta G40-bilar i Gebhardt Ginetta GT5 Championship.
– För mig handlar det om att få köra så mycket bil som möjligt för att lära mig, så det här kommer att bli en väldigt bra säsong. Det blir fem tävlingshelger med premiär på Anderstorp och säsongen avslutas med två utlandtävlingar, först på Rudskogen i Norge och Jyllandsringen I Danmark. Jag ser fram emot att få köra på Rudskogen, jag har hört att det är en riktigt kul bana. I år lanserar storsponsorn Gebhardt även segerbonusar totalt värda 250 000 kronor till segrarna. Förutom prispengar får vinnaren av mästerskapet testa Ginettas LMP3-bil (en sportvagnsprototyp) och tvåan och trean får testköra Ginetta G56 (företagets GT3-bil). Dessutom kommer tävlingarna att visas i engelsk tv. Jag hade redan tackat ja till mästerskapet, men när satsningen på bonusarna lanserades så blev man extra taggad. Det blir en bra morot och i kombination med satsningen på engelsk tv så kommer mästerskapet att marknadsföras på ett helt annat sätt än tidigare, säger Månz.
Som ni förstår väntar en fullspäckad säsong för den 16-årige Värnamoföraren.
– Det blir en lärorik men inte minst tuff säsong. Alla i Nxt Gen Cup bjuder på hårt motstånd. Jag tyckte att det var tuff racing i Clion emellanåt, men det här är något helt annat. Även i Ginettan blir det tufft. Där blir det minst sju-åtta förare som man får kämpa mot, så det blir ingen dans på rosor för att nå pallen. Trots det tuffa motståndet i båda klasserna så känner jag mig självsäker: båda bilarna är fantastiskt roliga att köra och jag känner mig väldigt bekväm i båda bilarna. Nyckeln till framgång ligger i att hålla huvudet kallt och köra mitt race, säger Månz.
Hur har du förberett dig inför säsongen?
– Jag har kört mycket simulator för att lära mig både nya som gamla banor och jag tränar på gymmet ett par tillfällen i veckan för att hålla i gång styrka och kondition. Det känns som en bra bas.
Hur ser du på framtiden?
– Jag vill bli den bäste av de bästa, det är därför jag kör på den nivån jag gör. Sedan får vi se var gränsen går. Det stora som alla pratar om och som man ska ha sikte mot är formel 1, men jag har även blickar mot WEC (världsmästerskapet i långloppsracing för sportvagnar) som verkar vara en fantastisk klass att tävla i. Även DTM är ju en otroligt stor serie också, så vi får se vad som händer.