Kvalstark Rosenqvist faller tillbaka i depån i Iowa
Motorsport Felix Rosenqvist slog sig in i topp tre i kvalet till helgens Indycar-dubbel på Iowa Speedway men fick se chanserna till ett framskjutet resultat försvinna i depån i båda racen.
Den redan intensiva helgen – med två lopp på agendan för enda gången under Indycar-säsongen – blev än mer kompakt när en tornado drog in över banan på fredagen. Det innebar att den fria träningen fick ställas in och istället flyttas till lördagen, där den samtidigt kortades ner till endast 45 minuter i ett tätt tidsschema också bestående av kval och helgens första race.
Rosenqvist lyckades dock anpassa sig snabbt till den begränsade körningen, och slog till med ett riktigt starkt kval som gav honom ett utgångsläge i topp tre till båda helgens lopp. Smålänningen var särskilt nära första startposition till lopp 2, där ynka tre tusendelar av en sekund separerade honom från förstaplatsen runt den 1,4 kilometer korta Iowa-ovalen.
Det inledande loppet på lördagen blev dock en tuff historia för Värnamoföraren. Från tredje plats på starten – som bäst placerade Honda-ekipage – föll han tillbaka till 17:e plats vid målflagg i ett lopp där det mesta gick Meyer Shank Racing-svensken emot.
– Det första racet var en besvikelse, säger Felix Rosenqvist. Vi gick bakåt i stället för framåt och vi förlorade positioner i varje omstart (efter gulflagg). Dessutom hade vi ingen bra dag i depån med framför allt ett dåligt stopp som kostade oss ytterligare sex-sju platser. Därefter var jag för långt nere i klungan för att kunna göra något vettigt.
En ny möjlighet stod dock för dörren mindre än 24 timmar senare. Den här gången tog Rosenqvist plats från ett ännu bättre utgångsläge, i första startled bredvid mästerskapsledande Alex Palou, när fältet flaggades iväg i söndagens helgavslutande race 2.
Dessvärre skulle värnamoförarens resa komma att bli kusligt lik den från dagen innan, om än med ett bättre slutresultat. Rosenqvist höll sig även denna gång inledningsvis stabilt i topp fem, men lamslogs på nytt av ett långsamt depåstopp mitt i tävlingen och föll dramatiskt till 15:e plats.
Den här gången lyckades man dock vinna tillbaka en del mark under slutvarven och ta målflagg som sjua.
– Det blev en hyfsad dag rent poängmässigt i alla fall, summerar Rosenqvist utfallet av race 2. Vi hade ett väldigt dåligt depåstopp – vi måste titta närmare på det. Vi har haft två dåliga stopp på två dagar här. I dag var vi i alla fall snabba. Jag kände att jag körde mycket bättre i dag också, så det var positivt. I slutändan studsade vi tillbaka hyfsat med tanke på hur djupt ner i fältet vi föll.
Samtidigt tog Meyer Shank Racing-kollegan Marcus Armstrong sin första pallplats med teamet när han körde in som trea.
– Kul för Marcus att få ta sin första pallplats med teamet, gratulerar Rosenqvist. Vi hade ingen perfekt helg här, men på det stora hela fortsätter vi att utvecklas, vilket är det absolut viktigaste.
Indycar-fältet drar nu direkt vidare till Kanada där nästa lopp körs redan om en vecka på gatorna i Toronto. Felix Rosenqvist är sexa i mästerskapstabellen.
Resultat
Ntt Indycar-serien | Deltävling 11 och 12
Indycar Race Weekend
Iowa Speedway (USA)
Lopp 1
1: Pato O’Ward (Mexiko), Arrow Mclaren, 275 varv
2: Josef Newgarden (USA), Penske, + 0,235 sekunder
3: Will Power (Australen), Penske, + 1,212 sekunder
4: Scott McLaughlin (Nya Zeeland), Penske, + 2,357 sekunder
5: Alex Palou (Spenani), Ganassi, + 3,002 sekunder
—
17: Felix Rosenqvist (Sverige), Meyer Shank Racing, + 1 varv
Lopp 2
1: Alex Palou (Spanien), Ganassi, 275 varv
2: Scott Dixon (Nya Zeeland), Ganassi, + 0,528 sekunder
3: Marcus Armstrong (Nya Zeeland), Meyer Shank Racing, +2 ,743 sekunder
4: David Malukas (USA), AJ Foyt Racing, +4 ,000 sekunder
5: Pato O’Ward (Mexiko), Arrow Mclaren, + 4,825 sekunder
—
7: Felix Rosenqvist (Sverige), Meyer Shank Racing, + 6.902 sekunder
Mästerskapsställning
Ntt Indycar-serien |PoängeEfter 12/17 deltävlingar
1: Alex Palou (Spanien), Ganassi, 515
2: Pato O’Ward (Mexiko), Arrow McLaren, 386
3: Scott Dixon (Nya Zeeland), Ganassi, 342
4: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 335
5: Christian Lundgaard (Danmark), Arrow McLaren, 300
—
6: Felix Rosenqvist (Sverige), Meyer Shank Racing, 298