Från Monaco till Paris för Felix
Motorsport Bara dagar efter att ha kört in som sexa på gatorna i Monte Carlo återvänder Felix Rosenqvist i helgen till den elektriska hetluften i Formel E.
Mästerskapet når halvtid i en sammandrabbning runt Hôtel des Invalides i Paris.
Den franska huvudstaden står värd för det sjätte av totalt tolv race på 2016–17 års kalender, och markerar sista gången den här säsongen som tävlingshelgen omfattas av bara ett lopp: vid samtliga de återstående evenemangen i Berlin, New York och Montreal kommer två race att köras.
Felix ligger för närvarande på sjunde plats i Formel E-tabellen, och beger sig alltså direkt till Paris från förra helgens tävlingar i Monaco. Hektiskt förvisso, men den 25-årige Värnamobon har härdats av ett intensivt tävlande under de senaste 18 månaderna.
– Om det är något jag har lärt mig den senaste tiden så är det hur man laddar om från ett race till ett annat, säger Felix Rosenqvist. På det planet känner jag verkligen inte att Paris blir någon extra utmaning; jag är van vid ett sådant här schema, så om något gynnas jag snarare av det. Jag älskar att köra bil och tävlingsmomentet är det allra bästa.
Däremot ser Felix andra utmaningar, av mer teknisk karaktär, i den snäva agendan. Banan i Paris – en knappt två kilometer lång slinga runt det militärhistoriska Invalides-komplexet – fanns med på Formel E-kalendern redan förra säsongen, vilket innebär att många av Rosenqvists mer erfarna konkurrenter har en viss fördel.
– I vanliga fall har vi några veckor på oss att analysera det förra racet och gå igenom alla detaljer inför nästa. Den här gången finns det ingen tid till det. Det innebär att vi kommer till Paris lite sämre förberedda än vanligt, vilket inte är optimalt för mig som rookie – speciellt med tanke på att många andra har kört där förut. Det blir mycket att ta in på kort tid, men jag siktar ändå på ett toppresultat.
Fjolårets eprix i Paris var ett av de kallaste Formel E-loppen som körts, och väderprognosen för årets upplaga – som avgörs på lördag – talar om en överhängande risk för nederbörd. Tre säsonger in i mästerskapets historia har fortfarande inget Formel E-race någonsin avgjorts i regn.