Felix sexa i regnkaos
Motorsport Felix Rosenqvist genomlevde ett exceptionellt händelserikt lopp vid helgens indycartävlingar i GMR Grand Prix i Indianapolis i USA där har till slut körde hem årets hittills bästa resultat i ytterst svåra förhållanden.
Loppet i Indianapolis innehöll otaliga vändningar, draman och incidenter, med Rosenqvist till slut i mål som sexa när regndimman hade lagt sig sent på lördagskvällen svensk tid.
Den 30-årige Värnamoföraren startade loppet på samma position, men resan mot sjätteplatsen vid målflagg var allt annat än rak då han tvingades ta sig tillbaka från ett till synes hopplöst läge.
Felix kastades mellan hopp och förtvivlan under loppets två timmar, och rörde sig på allt från första till sista plats i en tävling där hans 50:e lopp i indycar också sammanföll med ett av karriärens absolut mest kaotiska.
– Jag vet inte vad som hände idag, säger Felix Rosenqvist.
Han menar att det var ett galet lopp.
– Vi var på fel däck, rätt däck, vi var sist, vi var först… Det hade verkligen allt. Vi gjorde ett bra kval igen, som vi brukar, men det vi verkligen ville uppnå idag var att gå i mål på minst samma position i loppet. Det lyckades vi med – men det var en lång väg dit.
Rosenqvist fick en smakstart på loppet när han, i regn, omedelbart klättrade från sjätte till andra plats redan på det första varvet.
– Vi fick en perfekt start, och bilen kändes fantastisk i regnet, fortsätter Felix Rosenqvist.
Dessutom lyckades han dra ut sitt bränsle ett varv längre än de andra på den första delen, vilket var ett skönt kvitto att få efter allt som hände senast på Barber. Det såg extremt bra ut till en början och Felix säger att han är övertygad om att han hade farten att vinna det här loppet.
Rosenqvist fanns fortsatt med i den absoluta toppen, precis bakom senare segraren Colton Herta, när loppet på det 43:e varvet startades om efter en säkerhetsbilsperiod.
Dessvärre förgjordes hans segerchanser i en olycklig sammanstötning med lagkamraten Pato O’Ward, som snurrade precis framför Rosenqvist i kurva 1 direkt efter omstarten och drog med sig sin Arrow Mclaren Sp-kollega i fallet.
Rosenqvist tvingades i depå med trasig framvinge och återanslöt sist av alla, ett varv efter täten.
– Incidenten med Pato var väldigt olycklig, förklarar Felix Rosenqvist. Han gick in lite för hårt i kurva 1, snurrade precis framför mig, och tyvärr hade jag ingenstans att ta vägen. Min framvinge brast och dessutom dog bilen.
Efter en sista säkerhetsbilsperiod, orsakad av en av alla otaliga incidenter när regnet återigen tilltog, lyckades Rosenqvist avslutningsvis kraftfullt slå sig fram hela vägen till sin slutliga sjätteplats.
– Vi gick från 18:e till sjätte plats på de sista tio varven. Farten var verkligen där.
Rent operativt var det ett väl genomfört lopp från hela gänget på bil nummer 7 idag.
– Jag är stolt över hur vi hela tiden höll humöret uppe, även när det såg som mörkast ut. Det ska vi ta med oss.
Serien skiftar nu fokus mot säsongens stora höjdpunkt: ovalklassikern Indy 500. Träningarna inför det mytomspunna loppet – tillika världens enskilt största idrottsevenemang – drar igång redan nu till veckan. Själva loppet körs den 29 maj.
Resultat
1) Colton Herta (USA), Andretti, 75 varv
2) Simon Pagenaud (FRA), Meyer Shank, + 3,098 sekunder
3) Will Power (AUS), Penske, + 7,153
4) Marcus Ericsson (SVE), Ganassi, + 7,819
5) Conor Daly (USA), Ed Carpenter, + 9,653
6) Felix Rosenqvist (SVE), Arrow Mclaren SP, + 11,094
Poäng efter 5 av 17 lopp
1) Will Power (AUS), Penske, 170
2) Alex Palou (SPA), Ganassi, 156
3) Scott McLaughlin (NZL), Penske, 152
4) Josef Newgarden (USA), Penske, 140
5) Scott Dixon (NZL), Ganassi, 133
—
14) Felix Rosenqvist (SWE), Arrow Mclaren Sp, 85