Felix klar för toppstall i Indycar
Motorsport Felix Rosenqvist från Värnamo har skrivit på för Chip Ganassi Racing, ett av de mest framgångsrika teamen i amerikansk motorsport genom tiderna
Han kommer att ta plats i stallets Indycar-uppställning bredvid femfaldige och regerande mästaren Scott Dixon under 2019 års säsong.
26-årige Felix Rosenqvist får chansen i Indycar – ett av världens absolut främsta racingmästerskap – efter två lyckade tester med Chip Ganassi Racing under 2016 och 2017, och kommer att köra teamets bil med startnummer 10. Bilen sponsras av ett dataföretaget och motorn levereras av Honda.
Felix blir den förste svensken sedan Kenny Bräck (2005) att tävla i Indycar, Amerikas största och mest prestigefyllda formelbilsserie. Bräck själv körde för Chip Ganassi Racing säsongen 2002.
– Det här är det största som har hänt mig hittills i min karriär och att påstå att jag är exalterad vore en underdrift, säger Felix Rosenqvist. Jag har fascinerats av Indycar så länge jag kan minnas och att få den här chansen tillsammans med Chip Ganassi Racing är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är enormt hedrad över att få representera ett av de absolut bästa teamen redan under min debutsäsong och jag kommer att göra allt för att återgälda det förtroendet.
Chip Ganassi Racing har vunnit Indycar-titeln åtta gånger, mest nyligen så sent som i år när nya zeeländaren Scott Dixon – Rosenqvists blivande teamkamrat under 2019 – alltså körde hem sitt femte guld i mästerskapet.
– Jag är fullt medveten om att jag har massor att lära mig, men jag kunde inte ha bättre förutsättningar, fortsätter Felix Rosenqvist. Scott Dixon är den mest framgångsrika Indycar-föraren i modern tid och att få göra det här med honom vid min sida blir både en enorm utmaning och en fantastisk möjlighet. Jag kommer att ta det steg för steg och jag ser väldigt mycket fram emot det som väntar.
Chip Ganassi Racing har varit en tongivande aktör inom amerikansk racing i 30 års tid. Bland de förare som tidigare kört för teamet märks mästare som Juan Pablo Montoya, Dario Franchitti, Alex Zanardi och Jimmy Vasser.
– Vi har blivit bekanta med Felix genom de tester han gjort för oss vid ett par tillfällen de senaste åren, säger Chip Ganassi, teamchef och ägare. Han har imponerat stort på våra ingenjörer och alla andra i teamet och det här är rätt tillfälle att ge honom chansen i vårt Indycar-program. Jag tror att jag talar för väldigt många när jag säger att jag är spänd på att se vad Felix kan hitta på bakom ratten nästa säsong.
Indycar-kalendern hör till racingvärldens mest diversifierade, med en intressant blandning av ovaler, stadsrace och traditionella banor. 2019 års säsong omfattar 17 lopp i USA och Kanada, med premiär i mars och final i september.
The Big One: Rosenqvist till start i Indy 500
Höjdpunkten på kalendern är den 103:e upplagan av Indy 500, det klassiska ovalloppet över 500 miles (805 km) som traditionsenligt körs på Indianapolis Motor Speedway i slutet av maj. Indy 500 räknas till motorsportens så kallade ”Triple Crown”, tillsammans med Monacos Grand Prix för Formel 1 och 24-timmarsloppet i franska Le Mans.
Chip Ganassi Racing har vunnit Indy 500 totalt fyra gånger.
– Att jag faktiskt ska köra Indy 500 nästa år har nog fortfarande inte sjunkit in, avslutar Felix Rosenqvist. Det kommer att bli en enorm upplevelse och att stå på startlinjen i ett av toppteamen i det racet känns nästan overkligt. Hela Indycar-serien utvecklas överlag i en positiv riktning just nu och jag ser detta som precis rätt tillfälle att ta det här otroligt spännande steget.
Felix, som huvudsakligen tävlat i elbilsmästerskapet Formel E under de senaste två åren, har viss tidigare erfarenhet av den amerikanska racingscenen genom ett antal starter i Indy Lights – den främsta supportserien till Indycar – säsongen 2016. Smålänningen vann då tre race på stadsbanorna i St. Petersburg (Florida) och Toronto, som båda finns med på Indycar-kalendern nästa säsong.
Värnamoförarens Indycar-debut kommer att ske just i St. Petersburg den 10 mars.