Felix depåstopp kostade på
Motorsport Felix Rosenqvist från Värnamo såg ut att vara på väg mot ett nytt toppresultat när elbilsmästerskapet Formel E vaknade till liv igen i Argentina i helgen.
Han föll dock tillbaka genom fältet efter ett långsamt depåstopp i Buenos Aires Eprix och fick nöja sig med en poäng för att ha noterat tävlingens snabbaste varv. Hans slutplacering blev 18.
Felix, som tog pole position och säkrade sin första pallplats i Formel E vid den senaste deltävlingen i marockanska Marrakesh i november månad, fanns återigen med i tätdiskussionen när fältet slog läger i Buenos Aires för säsongens tredje sammandrabbning. Men sedan gick det inte så bra.
– Inte riktigt det slutet vi ville ha på det här loppet, men överlag tar jag faktiskt ändå med mig många positiva saker härifrån. Det var ett väldigt bra race fram till depåstoppet. Jag hade en konservativ strategi och lyckades göra en lång förstastint, och det hade betalat sig i form av en mer aggressiv avslutning där vi hade kunnat tjäna ett par placeringar. Nu blev det inte så, och efter depåstoppet var det bara snabbaste varv jag kunde satsa på. Jag fick åtminstone med mig en poäng hem för det, så det är alltid något. Tråkigt när paketet var så pass bra, men det är bara att komma igen och jag känner verkligen att vi hör hemma i toppen av det här mästerskapet nu, säger Felix Rosenqvist.
Felix klassificerades som 18:e man i loppet, som vanns av schweizaren Sébastien Buemi.
Trots att Smålänningen aldrig tidigare kört på den krävande stadsbanan – belägen i det moderna hamnkvarteret Puerto Madero i de östra delarna av den argentinska huvudstaden – lyckades han ännu en gång snabbt hitta tillrätta bakom ratten i sin Mahindra Racing-bil.
Näst bästa tid under den fria träningen, bara en dryg tiondel bakom fjolårssegraren Sam Bird (GBR), lovade gott inför kvalet – där Felix dock efter ett stökigt varv fick nöja sig med åttonde plats på gridden inför lördagseftermiddagens race.
Väl där gjorde 25-åringen sedan en bra start, och avancerade direkt ett par placeringar. När det obligatoriska depåstoppet närmade sig fanns Felix med i en dramatisk tätstrid, och när han dessutom via effektiv energihantering lyckades sträcka ut sin stint ett varv längre än resten av toppförarna såg läget plötsligt mycket positivt ut för fältets ende svensk.
Dessvärre innebar ett elektroniskt problem att Felix förlorade runt en minut i samband med depåbesöket; chanserna till ett framskjutet resultat gick upp i rök, och siktet ställdes om mot att säkra den bonuspoäng som erbjuds den som sätter loppets snabbaste varv.
Felix lyckades med sin uppgift, precis som vid premiären i Hong Kong i oktober, och etablerade samtidigt ett nytt officiellt banrekord på den enda av Formel E-kalenderns banor som varit med sedan den allra första säsongen 2014–2015.
Felix Rosenqvist ligger nu på femte plats i det totala förarsammandraget, två poäng bakom fjärdeplacerade före detta F1-stjärnan Jean-Eric Vergne (FRA). Han är alltjämt bäst placerade nykomling.
Nästa Formel E-race är Mexiko Citys ePrix den 1 april.
Foto: Mattias Persson