Dubbla antiklimax för Felix
Motorsport Felix Rosenqvist fanns med i pall- och segerdiskussionen i båda helgens två Indycarlopp på Texas Motor Speedway i USA, men föll tillbaka i plågsamt antiklimax två dagar i rad.
Värnamoföraren hade en bra känsla inför årets första ovaltävling efter lovande besked under försäsongen, och visade att förhoppningarna var välgrundade när han två gånger om slog sig fram kraftigt genom fältet och blandade sig i den yttersta tätstriden. Det blev dock struligt.
Rosenqvist tvingades gå en lång väg från 18:e respektive 17:e plats i fältet i helgens två lopp – ett resultat av att det inplanerade kvalet fick ställas in på grund av regn, och att startuppställningen i stället baserades på läget i mästerskapstabellen.
• Mot täten
Trots det tuffa utgångsläget, på en bana ökänt svår att köra om på, navigerade Rosenqvist effektivt sin Arrow Mclaren SP mot täten i båda loppen.
I lopp 1 – officiellt betitlat Genesys 300 – hade Värnamoföraren jobbat sig fram hela vägen till andra plats, tätt bakom ledande Scott Dixon (som sedan också vann loppet), när saker och ting emellertid tog en frustrerande vändning i det sista, avgörande depåstoppet.
Rosenqvist kom lite för djupt in i sin depåbox (platsen där tankning och däckbyte utförs), vilket kostade tid, och tvingades sedan som salt i såren väja ut på gräset när landsmannen Marcus Ericsson tappade ett hjul precis framför.
Depåstrulet raserade loppet, och Rosenqvist föll till en slutlig 13:e plats vid målflagg.
– Vi hade ett jättebra slagläget, säger Felix Rosenqvist. Vi hade en bra strategi och tog oss upp hela vägen från 18:e till andra plats, vilket var fantastiskt. Vi var snabbast på banan i mitten av loppet, så det var otroligt tråkigt att det gick som det gick i det där sista depåstoppet. Jag tror att vi hade kunnat slåss om segern.
• Andra loppet
I det distansmässigt något längre lopp 2 – Xpel 375 – var Rosenqvist på väg mot en snabb revansch. Svensken hade på nytt jobbat sig fram till tätklungan när han återigen hamnade i problem i det sista planerade stoppet. Denna gång var det höger bakhjul som lossnade på väg ut ur depån, och dagen var förstörd.
– Bilen var otroligt snabb i helgen, summerar Rosenqvist. Det finns mycket positivt, men just nu är det svårt att ta in det. Jag hade två klara chanser på pallen, och kanske ännu mer, den här helgen och vi fick inte med oss någonting.
I stället levererade lagkamraten Pato O’Ward (Mexiko) den första indycar-segern för Arrow Mclaren SP.
– Stort grattis till Pato för segern; det var viktigt för teamet, avrundar Rosenqvist. Jag vet hur stort det är att ta sin första indycar-seger, och han förtjänar det. För vår del på bil nummer 7 är det bara att skaka av sig det här och komma tillbaka starkare i Indianapolis.
Nästa tävling är GMR Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway 14–15 maj.
Resultat
• Lopp 1 (Genesys 300)
1) Scott Dixon (NZL), Ganassi, 212 varv
2) Scott McLaughlin (NZL), Penske, + 0.264
3) Pato O’Ward (MEX), AMSP, + 1.780
4) Alex Palou (ESP), Ganassi, + 2.856
5) Graham Rahal (USA), Rahal, + 6.604
—
13) Felix Rosenqvist (SVE), AMSP, +12.947
• Lopp 2 (Xpel 375)
1) Pato O’Ward (MEX), AMSP, 248 varv
2) Josef Newgarden (USA), Penske, + 1.244
3) Graham Rahal (USA), Rahal, + 5.644
4) Scott Dixon (NZL), Ganassi, + 6.038
5) Colton Herta (USA), Andretti, + 6.378
—
16) Felix Rosenqvist (SVE), AMSP, + 2 varv