Nyheter

Vill ha allmänhetens hjälp att förstå hur betaltjänster fungerar

Nyheter Förra året bedömde länsstyrelsen att tillgången till grundläggande betaltjänster inte tillgodoser det behov som finns bland alla invånare i Jönköpings län. Via en enkät vill nu länsstyrelsen få hjälp med att ta reda på hur läget ser ut i år.

– Grundläggande betaltjänster handlar om att alla ska kunna betala räkningar, ta ut kontanter och sätta in dagskassor på bankkonton. Man ska kunna betala räkningar kontant men de digitala betaltjänsterna måste också vara tillgänglighetsanpassade. När betaltjänster digitaliserar riskerar de som inte kan eller vill använda digitala verktyg att hamna utanför, säger Sandra Glavas och Ewelina Axell som jobbar med frågorna på länsstyrelsen.

Sveriges betaltjänster är bland de mest digitala i världen. Det underlättar vardagen för många förutsatt att det finns digitala verktyg, digital uppkoppling och el. Men jakten på ett digitalt modernt samhälle har ett pris. Länsstyrelsen arbetar tillsammans med kommuner, företag, föreningar och andra parter för att bedöma om det finns behov av statliga insatser för betaltjänster. Kartläggningen bidrar till att både länsstyrelsen och regeringen får en lägesbild över hur betaltjänstmarknaden/tillgången till grundläggande betaltjänster ser ut i Jönköpings län och hur det har utvecklats över tid.

– Enkäten är en del i arbetet att ta reda på hur det har förändrats under 2025. Bankomat har haft problem med sina uttagsautomater och därför har många medborgare haft långt att åka för att ta ut kontanter. Även många företag och föreningar har behövt åka långt för att sätta in sin dagskassa. Kartläggningen kan ge en indikation om vilka insatser som behöver göras för att bidra till att tillgodose samhällets behov av grundläggande betaltjänster på ett tillfredsställande sätt, berättar processledarna.

Källa: Länsstyrelsen

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *