Viadukten-Värnamos livsnerv i stadens infrastruktur
Nyheter Mot bakgrund av nyuppkomna uppgifter förordar Kristdemokraterna Värnamo genom Stig Claesson och Patrik Ekwall bygget av en ny viadukt i befintligt läge. Det meddelar partiet i ett pressmeddelande i dag.
Vi gläder oss att kommunledningen, via media, informerat om alla de stora infrastrukturs förbättringar som ligger i närtid. Detta berör både Värnamo stad och kransorterna i Värnamo kommun. Detta kommer ytterligare att presenteras i den långsiktiga trafikplanen.
KD kommer dock lyfta en specifik fråga i trafikplanen som berör Viadukten. KD och har också lyft detta i det senaste teknik-och fritidsnämndens sammanträde den 7 januari i år.
1) I media har det tidigare framkommit att Trafikverket är väghållare av Viadukten. Detta visar sig inte stämma. Det är kommunen som är väghållare. Detta har bekräftats av Trafikverket.
2) Viadukten stängdes hösten 2020 efter att man gjort två grundläggande konsultutredningar. Det var konsultbolagen Sweco (22 000 anställda) och konsultbolaget Kiwa (12 000 anställda). Dessa konsulter gav en ganska klar bild av Viaduktens status. Utredningarna visade klart att Viadukten började nå slutet av sin tekniska livslängd. (Den byggdes 1935). Dock visade rapporterna att riskerna med Viadukten gällde i första hand tung trafik och busstrafik. Den var fortfarande godkänd för persontrafik. (En buss väger cirka 12 till 15 ton och en bil väger cirka 1,5 till 1,7 ton) Den dåvarande kommunledningen beslutade dock i samråd med tekniska utskottet att stänga bron av säkerhetsskäl. Detta måste man ha respekt för.
3) Det som däremot inte uppmärksammats är att man där också rekommenderade en ny utredning och projektering för Viadukten inom 6 månader. Man föreslår också att Viadukten bör renoveras, kraftigt förstärkas eller helt byggas om inom 3 år. Man lyfter också fram i SWECO-rapporten att brospannet över järnvägen inte behöver byggas om då den delen av bron byggdes om 1992 med nya stålbalkar. Dessutom byggdes nya bro stöd för detta brospann. Troligtvis användes då de nya beräkningsreglerna EUROCODER som beslutades att gälla från 1994. Brospannet har därför kraftigt förstärkts för åldring, sprickor et cetera.
4) Värnamo är uppdelat i den östra och västra stadsdelen av järnvägen och Lagan. Därtill kommer en besvärlig topografi. Därför utgör broar och Viadukten viktiga livsnerver i Värnamos infrastruktur.
5) I Swecos rapport 2020-06-22 redovisas väldigt tydligt två kalkyler för att alternativt renovera Viadukten eller helt bygga en ny Viadukt exklusive brospannet över järnvägen. För kraftig renovering presenteras kostnader för 10 till 15 miljoner. Återstående livslängd bedömdes då till 20 till 30 år. En helt ny bro, exklusive brospannet över Viadukten, men i övrigt lika redovisar man en kostnad mellan 36–54 miljoner beroende på vilket kvadratmeterpris man sätter. Återstående livslängd bedöms till 80 till 120 år. Kvadratmeterpriset i dessa kalkyler är i spannet 20 till 30 000 sek/kvadratmeter. Priserna hämtar man från BaTMan, Aprislista år 2020 som baseras på liknande förstärkningar och ombyggnader av gamla broar. Det besiktigas över 1 000 äldre broar varje år i Sverige för renovering eller ombyggnad. Ölandsbron är ett känt exempel. Dagens pris enligt denna prislista ligger mellan 35 till 50 000 kronor kvadratmetern. Dessa uppgifter har redovisats Trafikverkets Nationella samordnare Adriano Maglica som har mycket lång erfarenhet av Sveriges alla broar.
6) Tar vi ett medelvärde av dessa priser, 50 000 per kvadratmeter och en bro yta av 1 784 kvadratmeter, skulle en helt ny bro exklusive brospannet över järnvägen kosta cirka 90 miljoner i dagens penningvärde.
7) I media har det presenterats en ny svängbro, Snurrbron, som är väsentligt bredare (12,5 kvadratmeter kontra 10,5 kvadratmeter i befintlig), för att även klara cykeltrafik utöver gång och övrig trafik som finns i befintlig Viadukt. Den blir dessutom väsentligt längre än befintlig bro då den ska sluta i Västermogatan. Skälet till detta är att man vill få bort trafik från centrum. Här presenterar man en kostnad på cirka 300 miljoner plus indexuppräkning med 10 till 20 procent.
8) Eftersom skillnaden i kostnader mellan dessa två alternativen skiljer cirka 200 till 230 miljoner överväger därför KD, när den nya Trafikplanen som presenteras i närtid, därför att föreslå kommunstyrelsen snarast tillskjuter extra budgetmedel till teknik- och fritidsnämnden i 2025 års budget för att utreda och projektera för en ny bro i befintligt läge. (Normalt budgeterar man med 7 procent kostnader av totalbeloppet. I detta fall skulle man då kunna uppskatta kostnaden till cirka 5–6 miljoner). Alternativt kan man ta in offerter från Svenska Byggföretag som, enligt uppgift, kan åtaga sig att ge ett helt paket på den totala kostnaden av både rivning av viadukten, projektering och byggnation av en helt ny bro. På detta sätt konkurrensutsätter vi projektet för att nå lägsta kostnad.
8) Ovanstående ställningstagande grundar sig på att det är andra stora investeringsbehov som skjuts på framtiden som har hög prioritet. Typ ombyggnad eller nybyggnation av simhall.
9) Vår förhoppning är att man kan påbörja ett nytt brobygge inom 1,5 till 2 år.
Kristdemokraterna
Stig Claesson – Patrik Ekwall