Värnamos nya trafikplan
Nyheter I en insändare tycker en medborgare till om förslaget till trafikplan i Värnamo kommun.

– Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något, menar medborgaren.
Värnamo kommun har presenterat en ny trafikplan, efter fjorton års utredande under olika namn, som är ute på remiss till vissa utvalda och ska klubbas till hösten. Bland andra är kommunens politiska grupper utvalda där även de som varit med att ta fram planen finns representerade. Dock inte i den konstellationen som direkt jobbat med den, men ändå i klubben för inbördes beundran.
I denna plan vill man stänga Åbron och viadukten är borttagen som bilväg samt Mosslegatan stängs vid södra övergången. Samtidigt är en tredje utredning om kostnader för att reparera eller bygga ny viadukt på gång med den mycket välrenommerade konsulten Sweco.
En ny bro över Lagan kallad Pumparebron vill man bygga utanför entren till Pingstkyrkan och leda trafiken förbi infarterna till Apladalsskolan och sporthallen på Lagmansgatan. Detta ska underlätta att nå de centrala parkeringarna, men att de försvinner när tomterna vid Tre Liljor, Hemköp och Sten Stures bebyggs nämns inte. Stadshusparkeringen kan man ju inte räkna med då den är fullparkerad av kommunanställda.
Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något.
I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt.
I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter. Denna rapport har kostat en del slantar men är inte ens värd att läsa.
Samtidigt som denna remissrunda pågår framkommer det att en annan version av trafiklösning finns på bordet, där viadukten är med för biltrafik, men även uppgifter om att tjänstepersoner och politiker säger att reparation ej är möjlig. Kostnaden på cirka 20 miljoner för att reparera, som Sweco presenterat är bara en skröna, men ändå anlitar man denna konsult för en tredje utredning. Några vill bygga ett dyrt monument över sin egen förträfflighet för 500 miljoner som inte gagnar kommunens innevånare när det redan är upplånat cirka 1,4 miljard.
Det saknas mycket i denna plan, såsom vad det är för kostnader för att genomföra den och hur parkeringslösningen ska se ut. Ska man samtidigt förtäta, vilket är helt i strid med att öka andelen gröna ytor i städerna, och bygga 1500 bostäder i centrum så behövs både gator och parkeringar. En professor vid Lunds universitet presenterade för en tid sedan en rapport om att Värnamos biltäthet var 565 bilar per 1 000 invånare och då kommer det att behövas över 2 000 nya parkeringar i stället för att ta bort flera hundra i centrum.
Denna plan passar nog bäst i runda arkivet.
En medborgare
Bygg ihop Ringvägen med Västermogatan utmed järnvägen. Det skulle ge en smidig infart till centrum från söder, inte minst med tanke på nya polishuset. Detta förslag är bara cirka 70 år gammalt.
Som ett första steg, förbjud kommunanställda att parkera på stadshusparkeringen, så får de en personlig föraning av om hur illa ställt det är och blir med få parkeringar.