Värnamoföretag lanserar strålande världsnyhet
Nyheter Värnamobaserade 3M Peltor slår ett slag för klimat och hållbarhet. Nu lanserar företaget världens första självladdande hörselskydd.
– Vi strävar efter att få den enskilde arbetaren att kunna utföra sitt arbete på ett säkert och effektivt sätt. Nu vill vi även visa att vi är miljövänliga och lanserar nu ett headset som drivs av solcellsteknik, säger Fredrik Johansson, global produktchef på 3M Peltor, på en pressträff.
I över 70 år har 3M Peltor legat i framkant i utvecklingen av produkter för kommunikation i buller samt att skydda professionella användare mot hörselskador. Nu tar företaget nästa steg i utvecklingen genom modellen WS Alert XPV. Hörselskyddet tillverkas till stora delar av återvunnen plast och omvandlar ljus utomhus och inomhus till ren elektrisk energi genom patenterad solcellsteknik från Powerfoyle. Solcellen laddar ett inbyggt litiumjonbatteri och minskar därmed behovet av engångsbatterier. Det innebär att oavsett om användaren arbetar utomhus i solljus eller inomhus i konstgjort ljus laddas ditt hörselskydd oavbrutet.
– Vi riktar oss till många marknader, vilket genererar en hög batteriåtgång. En av drivpunkterna i det här arbetet har varit minska batteriåtgången. Vi uppskattar att vi använder 20 till 30 miljoner AA-batterier årligen i produktionen och med den här produkten eliminerar vi det behovet, säger Fredrik Johansson.
Powerfoyle är världens första formbara solcell. Bakom den banbrytande produkter står det svenska företaget Exeger. Tillsammans med 3M Peltor har Exeger optimerat Powerfoyle-solcellen med skyddsfilm från 3M.
– Vår solcell är 1 millimeter tjock och dess böjbarhet gör att den kan tillverkas i vilken form som helst. Det som skiljer oss från konkurrenternas produkter är att våra solceller består av en enda enhet, vilket gör att den fångar upp ljuset såväl inomhus som utomhus. Uppskattningsvis har våra solceller tusen gånger bättre ledupptagninguppförmåga än våra konkurrenter. I den här processen har 3M utvecklat en ny metod för att integrera Powerfoyle i hörselskyddet, i form av gjuten plast över solcellen, vilket har inneburit att vi har varit tvungna att utveckla vår produkt. Arbetet har resulterat i att Powerfoyle har blivit tåligare, både mekaniskt och temperaturmässigt sett. Vi är naturligtvis jätteglada över att 3M har valt oss som leverantör. Det här är en väldigt viktigt produkt för oss. Håller solcellen för ett hörselskydd, då håller den för vilken produkt som helst och vi är övertygade om att det här blir en succé, berättar Georgios Foufas, vice vd på Exeger.
Utöver förmågan att tillvarata ljus har XPV-hörselskyddet många avancerade funktioner som hjälper användare att vara mer säkra, uppkopplade och produktiva. Hörselskyddet kan anslutas till Bluetooth-kompatibla enheter och har en bullerreducerande mikrofon som gör det möjligt att obehindrat föra ett samtal, även i bullriga arbetsmiljöer. PTL-funktionen (push-to-listen) går det möjligt att höra sin omgivning utan att ta av sig headsetet, genom att bluetooth-strömningen pausas och omgivningsmikrofonerna aktiveras för att användaren ska kunna höra kollegor och ljud i närheten. Användare kan också snabbt justera inställningarna med headsetets handskvänliga tryckknappar och få röstbekräftelse på ändringarna utan att behöva ta av hörselskyddet. Hörselskyddet stöder även 3M:s egentillverkade mobilapp, där användaren kan ändra inställningar, övervaka solcellernas laddning, visa statistik för energiförbrukning och uppdatera mjukvaran trådlöst.
– Vi jobbar varje dag med en målbild att användarna av våra produkter ska kunna göra sitt jobb effektivt utan att få problem med hörseln. Vi strävar efter att du ska kunna strömma din pod eller musik och även kunna ta det där samtalet utan att du ska kunna släppa fokus från ditt arbete. Vi ser att det är viktigt med innovation och ville tillverka produkter med mindre miljöpåverkan. Efter att ha funderat ett tag kom vi fram till att det är rätt läge att ta nästa steg och började inleda ett samarbete med Exeger. Vi lanserade konceptet för ungefär fyra år sedan och uppskattningsvis har vi lagt runt 30 000 timmar på att utveckla den här produkten. Vi vill att vårt varumärke ska förknippas med att våra produkter tål tuffa tag under en längre tid, säger Niclas Hörnqvist, chef på forsknings- och utvecklingsavdelningen.
Som ett led i produktutvecklingen har en testgrupp varit involverad i processen. Robin Sibner, anläggningsarbetare på Hillerstorps Schakt, var en av de engagerade.
– Jag arbetar ute nio-tio timmar om dagen i alla väder och i alla sorts miljöer. Jag utsätts för mycket ljud i mitt arbete: buller, stensättning, lastbilar med mera och då krävs bra grejer för att skydda hörseln. De här är suveräna. När jag står och kapar sten ligger ljudnivån på runt 105 decibel. Trots att jag står och kapar kan jag prata med förare och andra via mikrofonen och allt de hör är ett litet väsande motorljud i bakgrunden, det är allt de hör. Att dessutom slippa behöva fippla med telefonen och behöva plocka upp den för att göra ett samtal och samtidigt kunna behålla hörselskyddet på huvudet är guld värt. Det är bara att trycka på knappen och prata. En annan styrka är även möjligheten att ställa in medhörningen hur du vill. Man kan stå bredvid en grävmaskin som står och arbetar för fullt, men jag kan ändå höra min kollega som står bredvid. Det är suveränt, säger Robin Sibner.
Hur fungerar dem vintertid?
– Jag brukar lyssna på musik och poddar nio timmar om dagen, fem dagar i veckan. Mot slutet av den fjärde veckan är jag nere på låg nivå. När jag kommer hem lägger jag dem i fönstret och när jag tar dem på måndagen igen är de fulladdade. Då är det bara att använda dem på nytt. Det är förvånansvärt hur bra de laddar om du lägger dem vid ett fönster även under vintertid, säger Robin Sibner.
Kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C) var imponerad över den banbrytande produkten.
– Det är jättespännande att vi har sådana här företag i vår kommun som kommer med världsnyheter och som är helt världsledande inom sitt spår. Det här är första steget i deras ambition att förändra en hel bransch så det är jättespännande, säger Mikael Karlsson.
Näringslivschef Anki Hansson instämmer i Mikael Karlssons (C) ord.
– Det är verkligen innovativt och helt rätt. De pratar om att användningen av 20 till 30 miljoner batterier ska försvinna genom den här satsningen och att vara med på den resan är riktigt häftigt, säger Anki Hansson.