Värnamobo vann mot teknikjätten
Nyheter Efter att felaktigt ha fått en betalningsreservation på sitt Klarna-konto – utan att ens ha handlat – valde en Värnamobo att anmäla företaget Hewlett-Packard (HP) till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nu har han fått rätt.
Allt började i april 2024 när HP reserverade 1 409 kronor för ett köp som aldrig genomfördes. Mannen från Värnamo, som inte hade gjort något köp, upptäckte detta först flera månader senare när han försökte använda Klarna igen. På grund av reservationen kunde han inte slutföra nya köp via tjänsten.
HP erkände att ingen beställning genomförts och att ingen vara skickats. Trots det dröjde det ända till september innan reservationen till slut togs bort – efter att Värnamobon legat på både HP och Klarna upprepade gånger.
HP skyllde på tekniska missförstånd och menade att de inte kunde återkalla reservationen eftersom det saknades en faktisk order. Klarna pekade i sin tur tillbaka på HP. Mannen hamnade i kläm mellan två stora företag – utan att själv ha gjort något fel.
ARN gick på Värnamobons linje och rekommenderar att HP inte kräver honom på någon betalning. I sitt beslut riktar nämnden också skarp kritik mot HP:s och Klarnas system, där pengar kan reserveras utan att ett köp sker.
Beslutet från ARN är inte bindande, men de flesta företag följer nämndens rekommendationer.
I sitt beslut skriver ARN bland annat följande:
”Nämnden vill tillägga att nämnden anser det uppseendeväckande att HP och Klarna har ett system som innebär att ett försäljningsbelopp reserveras hos Klarna trots att något köp inte skett. Om en konsument skulle lida ekonomisk skada till följd av detta förfarande riskerar de båda företagen att bli skadeståndsskyldiga”

Genrebild