Värnamo kommuns hemliga agenda?
Nyheter När man läser trafikplanen så utkristalliserar det sig mer och mer hur kommunen förberett nedmontering av Värnamos trafiksystem i en kontrollerad oordning. Det menar en läsare.

– För att frigöra parkeringsplatser i centrum skapar man parkeringszoner med betalparkering så att bilisterna i stället väljer att parkera på omgivande gator i bostadsområden. När inte detta kaos är tillräckligt så inför man parkeringsförbud på strategiska ställen för att öka problemen, menar läsaren. Bild: David Alin
När man läser trafikplanen så utkristalliserar det sig mer och mer hur kommunen förberett nedmontering av Värnamos trafiksystem i en kontrollerad oordning. Denna trafikplan har tagit elva år att komma fram till och nu syns hur de underliggande tankarna realiserats lite då och då under dessa år.
Man stänger viadukten för all trafik utan något formellt beslut (vem eller vilka har beslutat?) trots att konsultrapporter säger att den kan fortsätta användas, som den gör 2020, för personbilstrafik. Detta medför att trafiken leds om på Mosslegatan, som är en bostadsgata, och Bangårdsgatan, med trängsel och köer som följd. Att boende på Mosslegatan får buller och störningar att kämpa med på grund av ökad trafik och hastighetsgupp är ingen som bryr sig om.
En parkeringsnorm vid nybyggnation av lägenheter som säger att varje lägenhet ska ha tillgång till 0,8 parkeringsplatser när det bor i snitt 2,8 personer som har 0,565 bilar per person gör att det saknas en halv parkering per lägenhet. Dessa fordon får då parkeras på annan plats eller på gator där det redan innan nyttjas fem kilometer för bilparkering enligt den rapport kommunen beställt av Campus Helsingborg, Lunds universitet.
För att frigöra parkeringsplatser i centrum skapar man parkeringszoner med betalparkering så att bilisterna i stället väljer att parkera på omgivande gator i bostadsområden. När inte detta kaos är tillräckligt så inför man parkeringsförbud på strategiska ställen för att öka problemen. Att man inte kan utfärda några parkeringsanmärkningar vid felparkering på kommunens gator, men kontrollavgifter på tomtmark, gör ju förvirringen inte mindre tillsammans med att parkeringsbolagen tar ut serviceavgifter trots att de inte får det. Dock kan man då konstatera att parkeringsplatserna i centrum har låg beläggning och inte behövs utan kan bygga bostäder på dem. Den planerade byggnationen i centrum innebär då att flera hundra parkeringsplatser kommer att försvinna, vilket ger ytterligare trängsel på omgivande gator.
Som lök på laxen så stänger man nu också Åbron akut för omläggning av gatsten så Lagastigen får en snitthastighet på promenadtakt på för- och eftermiddagar. Detta för att bevisa att Åbron kan stängas för gott och göras om till uteservering med glasskiosk. Det har blivit bråttom nu eftersom en tredje utredning om vad det kostar att reparera viadukten skulle presenterats den 3 oktober men den har skjutits fram av okänd anledning. Kan de politiska yttrandena om trafikplanen, att viadukten behövs och även att öppna Storgatan framför Nordea för trafik, bidra till att det tar längre tid att fixa gatstenen? Detta jobb kanske är helt eller delvis fel och bortkastat om trafiken ska ändras på Storgatan, lika som ombyggnaden av cykelvägen på Halmstadsvägen också framstår som ett onödigt jippo i ivern att skapa opinion mot biltrafik på viadukten.. Det blev ju inte heller så bra i svängen mot Bangårdsgatan där det blev så trångt att lastbilar med släp och trailer har problem att ta sig fram mellan kantstenarna. Detta problem löstes ju smidigt med att bara förbjuda fordon längre är 16 meter att köra där, så blev det en ickefråga. Att dessa lastbilar blir tvingade till att köra genom bostadsområdet på Sveavägen förbi infarten till Trelleborgsskolan upp- och nedför Åsenvägen för att komma runt gör väl ingenting.
På tal om trånga passager så är ju Mossleplatån ett lysande exempel när det inte blir så bra i kommunens planering. Eller det kanske också ingår i planeringen att det ska vara så trånga gator och snäva korsningar så en buss inte kan ta sig fram till en vårdcentral? Inte heller där finns parkeringsplatser i erforderlig omfattning.
Fortsättning följer.
Den här insändaren var då bra att jag nästan trodde jag skrivit den själv!
Det handlar inte om någon hemlig agenda inom Värnamo kommun, utan om något mycket enklare – en genomgående brist på kunskap, kontinuitet och vision.
Arbete med trafikplanering kräver formell kompetens och långsiktighet, men i Värnamo tycks dessa delar saknas. Förvaltningarna som ansvarar för trafik- och samhällsplanering visar tydliga tecken på både kompetensluckor och bristande samordning. Resultatet blir ogenomtänkta beslut, brist på helhetssyn och en oförmåga att förstå hur förändringar påverkar invånarnas vardag.
Dessutom sitter många politiker i nämnderna år efter år utan förnyelse eller verklig insyn i stadens utveckling. Flera av dem bor inte ens i Värnamo stad och har därmed liten förståelse för hur besluten faktiskt påverkar trafikflöden, tillgänglighet och stadsliv.
Det vi ser är inte konspiration – det är förvaltningsmässig stagnation. Och den kostar både tid, pengar och förtroende.
Jaguar Jörgen med dubbelt så många bilar per boende än vad som anses vara tillräckligt lyser som vanligt i sin frånvaro när konsekvenserna av MP:s ”demokratiska” beslut diskuteras.
Det här är den sämsta framåtsträvan jag någonsin sett. Trafikplanen verkar vara till för någon annan än invånarna i Värnamo. Det bör ha kommit in ganska rejäla klagomål i remissvaren, i annat fall speglar det inte invånarnas syn i frågan.
Hur såg uppdraget ut för den nya trafikplanen?
Jag ser hellre att trafikplanen skrotas, staden återställs med en viadukt, och så får de styrande helt enkelt ta fråga för fråga efterhand problemen dyker upp.
Levande city! Lockande city!
Den tanken ta man effektivt död på.
P-hus i Mossle kombinerat med elcykeluthyrning.
Funktionsnedsatta och personer med ledbesvär gör sig inte besvär. Stanna hemma!