Värnamo följer genomsnittet
Nyheter Trots coronapandemin står Värnamo city sig väl gentemot städer i samma storlek, visar fastighetsägarnas årliga prognos.
Cityindex är en nationell rapport utförd av Fastighetsägarna. Rapporten beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor under 2019. I årets rapport presenteras även hur besöksflödena förändrats och hur omsättningen i stadskärnorna har påverkats av coronakrisen under våren. Fastighetsägarnas cityindex indikerar på att Värnamo citys försäljning minskade med 16 procent under första halvåret 2020.
– Värnamos stadskärna följer genomsnittet och står sig väl gentemot städer i samma storlek. En trend som sticker ut för just Värnamo är att försäljningen av dagligvaror ökade med fem procent i jämförelse med genomsnittet på två procent (2020), säger Elin Rickardsson, näringspolitiskt ansvarig på fastighetsägarnas Jönköping,
Enligt prognosen minskade hotellövernattningarna med 40 procent, restaurangbesöken med 22 procent och kommersiella tjänsters omsättning (exempelvis bio- och frisörbesök) med 39 procent under våren.
– Det var tufft för handeln under april-maj, men nu börjar man komma tillbaka. Tittar vi på vad vi hör i år så ser man att aktörer anpassar sig efter nya mönster, exempelvis öppnar för pensionärer på andra tider. Handeln tänker i nya banor och vågar driva försäljning på andra sätt. Det vi också kan se är att besöksnäringen i länet ökar. Jag hör mycket från aktörer att det har varit fullt på anläggningarna. Vi är inte tillbaka på normala nivåer, men ser mycket positiva signaler, säger Elin Rickardsson.
Under 2019 minskade omsättningen i Värnamos stadskärna med en procent i jämförelse med 2018. Försäljningen av dagligvaror och kommersiell service hade en positiv försäljningsutveckling. En utveckling som även redovisas på kommunens försäljningsindex, ett verktyg som mäter kommunens attraktion. Värnamo kommun hade 2019 ett försäljningsindex på över 100, vilket innebär att kommunen lockar kunder från andra kommuner.
– Jönköpings län har ett snitt på 91, vilket visar att folk kommer till Värnamo kommun och handlar, säger Elin Rickardsson.