Vägklasser skapar problem vintertid
Nyheter Vägars klassificering skapar problem i vinterväglag. — Vi förstår att skillnaden kan upplevas som stor när vägarna sköts på olika sätt beroende på dess klassning, säger Jesper Forsberg på Trafikverket.
Vägars klassificering skapar problem i vinterväglag. Arkivbild: Peter Magnusson
I samband med det första stora snöfallet för någon vecka sedan hörde en läsare av sig till oss. Personen undrade över underhållet av vägen mellan Dannäs och Hånger.
– Nu i veckan/helgen när det snöat och töat i omgångar har det skottats och sandats, men inte i närheten av vägen Hånger-Värnamo som är helt ren. Finns ju invånare i Dannäs som jobbar i Värnamo. Vägen är inte okej och på denna väg, Dannäs-Hånger, hände det en dödsolycka för nåt år sedan där en ungdom förolyckades, menade läsaren.
Vi tog vidare personens funderingar till Trafikverket.
– Anledningen till att det uppstår en så tydlig skillnad mellan dessa två sträckor är att de hanteras på olika sätt och omfattas av olika kravställningar enligt vårt kontrakt. Sträckan Värnamo–Hånger halkbekämpas vanligtvis med salt, vilket gör det lättare för entreprenören att få vägbanan helt ren. Här trafikeras vägen dessutom av en större andel tung trafik. På denna sträcka har entreprenören fem timmar på sig att ploga när det kommit två centimeter snö på vägen. Sträckan Hånger–Dannäs halkbekämpas i stället oftast med sand och har dessutom en lägre vägklass än sträckan mellan Värnamo–Hånger. På denna sträcka har entreprenören sex timmar på sig att ploga när det kommit tre centimeter snö på vägen. Vi kan inte se att något avviker från Trafikverkets kravställning i vårt kontrakt med entreprenören. Däremot förstår vi att skillnaden kan upplevas som stor när vägarna sköts på olika sätt beroende på dess klassning, skriver Jesper Forsberg, projektledare på underhåll på Trafikverket.