Nyheter

V-timber växer i Tujokoncernen

Nyheter Sommaren 2017 berättade vi om Klevshultsföretaget som köpte hyvleri i Vrigstad. Nu är vi tillbaka hos Marcus Jonsson och det har minst sagt gått som tåget..

Marcus Jonsson berättar om hyvleriet i Vrigstad

Affären gjordes upp runt semestertid för snart tre år sedan. Då var det fyra anställda på hyvleriet i Vrigstad. Nu är det 15. Vi har träffat delägaren Marcus Jonsson för att höra om segerkonceptet.

– Vi har gjort samma sak som de gjort tidigare, men vi har hittat nya affärer, jobbat mycket med nya marknader och vi har utvecklat verksamheten. Vi börjande med legohyvling och vi kände att vi har kunskap till att både att köpa och sälja virke och det har gått riktigt bra. Vi hyvlade 75 000 kubikmeter förra året. Vi har haft full snurr på bolagen. Vi har haft ett bra driv tillsammans samtidigt som vi har så otroligt roligt och vi ser ingenting som omöjligt, berättar Marcus Jonsson som äger hyvleriet i Vrigstads tillsammans med Per Collen och Lennart Johansson.

I veckan har hyvleriet i Vrigstad gått upp på tvåskift på en lina och man jobbar just nu tiotimmarsdagar för att hinna med. Från hela koncernen lämnar 19 långtradare varje dag. I Vaggeryd, på Tenhults impregningsverk, produceras 100 000 kubik, Klevshult 90 000 kubik och Vrigstad 75 000 kubik vilket betyder 4 300 långtradare om året.

– När det gäller framtiden i Vrigstad behöver vi mer yta. Vi har lagt ett bud på ytterligare 2 hektar kommunal mark, grannfastigheten köpte vi för ett år sedan och där har vi nu installerat en lucklinje som gör råspontluckor. Luckorna används för att förenkla att bygga tak. Vi har hittat ett koncept som säljer bra och det är att man slår ihopa flera råspontar till ett stycke. Det här är ett helt nytt ben för oss, menar Marcus.

Omsättningen förra året hamnade på 110 miljoner kronor på V-timber och framtiden ser ljus ut.

  Om fem år är planen på att dubbla omsättningen och det beror på dels att vi hittar vår väg och marknaden är ljus. Vi säljer nu till Sverige och Holland men Spanien växer kraftigt också. Jag fick besök av en amerikan som bodde i Texas. Han tyckte vi skulle köra virket till USA. Jag gillar han verkligen och vi började jaga råvaror. Bräderna ska vara speciella längder till amerikanernas standard, som är lite längre än vår svenska, och vi fick ihop en provleverans som vi skickade med båten till andra sidan. Nästa gång skickade vi 10 lass och i december gick 15 lass, berättar Marcus.

– Valutan spelar stor roll för våran industri gällande export, vi uppskattar en svag krona då det ger oss konkurrensfördel gentemot andra euroländer. Av allt som sågas i Sverige det vill säga av 100% stannar cirka 30% i Sverige och 70% exporteras. För våran koncern stannar 70% i Sverige och 30% exporteras. Brukar säga att ryggraden på Tujos marknad är svensk byggvaruhandel där vi är en stark, flexibel leverantör och denna marknad växer nu för oss, nämner Marcus. 

– Jag tycker att vi har lyckats med laguppställningen hos oss, då det är A och O i ett företag. Har man inte rätt spelare runtomkring sig så är det ingenting värt. Medarbetare växer och vill lite mer. Vill de framåt har vi bränslet. Jag började här som lastmaskinsförare för 24 år sedan och jag var väl som en orolig pilot. När jag kom in här var det som ett nöjesfält med alla kranar och maskiner och man spanade hela tiden mot nya utmaningar. Nämnde till Lennart att jag vill framåt och han backade upp mig till 100% och det är något jag har med mig i mitt ledarskap. Att se någon som verkligen vill göra något lite bättre, avrundar Marcus som sedan 15 år är försäljningschef och delägare.

Här finns artikeln från 2017

Taggar

Dela


Lämna ett svar