Nyheter

V: Dags att börja investera i järnvägen!

Nyheter "Att vilja lägga ner järnvägen är ett dödsslag för många platser där järnvägen passerar. Vi behöver investera på järnvägen, inte lägga ner!" Läs insändaren från företrädarna för Vänsterpartiet Värnamo nedan.

Dags att börja investera i järnvägen!

Få vet om det men Region Halland vill lägga ner järnvägen mellan Halmstad och Värnamo. Många politiker och tjänstemän försöker hålla detta tyst och sätter gärna locket på med det traditionella “vi jobbar i det tysta”-svaret, men faktum är att vi har aldrig varit så här nära att förlora den järnvägen. Det spelar ingen roll hur mycket andra kommuner och organisationer längs banan protesterar, Halmstads region vill inte lyssna.

Region Jönköping har nu ett dokument på remiss som heter regional transportplan Jönköpings län 2022-2033. I den planen berättar regionen om hur de vill utveckla väg och järnväg i länet. Stråken Värnamo-Halmstad nämns exakt en gång och enbart för en teknisk beskrivning av det usla tillstånd den befinner sig i. Detta tillstånd är ett resultat av att Region Halland genom åren har lobbat för att lägga ner järnvägen och som styret i Region Jönköping mer eller mindre har lagt sig platta för.

I den rapporten föreslås många miljoner för att åtgärda och förbättra länets olika riksvägar och järnvägar, men inte en enda krona reserveras för att förbättra järnvägen Värnamo-Halmstad. Detta är ett riktigt hårt slag från etablissemanget mot alla som bor längs sträckan. Det borde vara en väckarklocka för alla som funderar över hur man ska rösta i det kommande valet.

Vi behöver knappast beskriva hur redan i dag riksvägarna från Värnamo till Halmstad är så hårt trafikerade, inte minst av lastbilar. Det är ingen trevlig resa att ta sig fram till Halmstad. Ska vi ha ännu mer bilar och lastbilar på vägen?

Det är svårt att förstå att våra styrande politiker är så tysta om det här, både på kommunal och regional nivå. I Vaggeryd byggde man nyss en logistikterminal för många miljoner och nyligen påbörjade man bebyggelse av en ny tågdepå för Krösatågen i Nässjö för 550 miljoner kronor. Värnamo vann över Växjö i frågan om höghastighetståg just för att Värnamo hade en mycket större förmåga av att attrahera passagerare till den nya stambanan. Mycket tack vare sin anslutning till Halmstad och i Halmstad planerar man en bebyggelse av en hel ny tågstation för flera hundratals miljoner kronor. Hur går det ihop med att vi nu förbereder oss för att lägga ner järnvägen till Halmstad?

Att vilja lägga ner järnvägen är ett dödsslag för många platser där järnvägen passerar. Vi behöver investera på järnvägen, inte lägga ner! För allas skull ska det vara lättare för alla företagare att frakta varor på räls till och från hamnarna eller industriområden, det ska vara smidigare att låta bli bilen för att ta sig till jobbet eller våra högskolor. Det ska vara lättare att välja tåget, även som dieseldrivet är tåget är miljövänligare än bilen och lastbilen.

På vissa sträckor Värnamo-Halmstad kan tåget inte ens åka 90 kilometer i timmen. Spåret är så illa att även löven på hösten gör att tågen får problem att ta sig fram. Man kan undra om det är Sverige vi pratar om? Ja, det är det, det är verkligheten på svenska landsbygden. Det som föreslås i regional transportplan Jönköpings län 2022–2033-dokumentet är en total urspårning av hur man ska utveckla landsbygden. Det är dags att sluta lägga ner allt på landsbygden och börja investera i den!

João Figueiredo och Annika Wretblad, Vänsterpartiet Värnamo

Taggar

Dela


7 reaktioner på V: Dags att börja investera i järnvägen!

Det måste väl i alla fall vara antalet tågresenärer som avgör om sträckan ska finnas. Bor jämte järnvägen och ser väldigt få passagerare i tågen. Inte särskilt bra för miljön att köra dieseltåg med tre personer i!

Hej Annicka! Tråkig att du har den uppfattningen. Jag tycker annorlunda: man ska inte bara se till antal passagerare utan till andra faktorer, annars kan vi lägga ner allt i samhället? Om man slutar investera på vägarna, ska man lägga ner alla vägar för att folk börjar ta stigar i stället? Om man slutar investera på sjukhuset ska man riva ner sjukhuset eftersom man börjat använda silvervatten för att bota sig? Jag tycker inte det. Det har inte investerats på den nämnda sträckan på väldigt många år, vilket gjort att servicen har bara blivit värre och värre. Jag vill utveckla järnvägen och i och med det utveckla alla mindre orter som ligger längs med den. Inte avveckla och lägga ner allt. Och siffrorna säger att det är betydligt fler än tre som använder tåget, och även jag har pendlat den sträckan och vet att det är långt fler än tre som åker tåget.

Har någon sett hur stationen i Värnamo ser ut? Ska vi verkligen tycka att det där ser bra ut? Ser ut som en station i valfritt u-land. Borgerliga i Värnamo, Jönköping eller Halmstad, struntar fullt ut i järnvägen. De vill lägga ner allt för att sedan spendera alla skattepengar på nya motorvägar och ge jobb åt åkerier. Spelar ingen roll var borgerliga sitter, alla tänker likadant.

Nej, Jönköpings Länstrafik är en förvaltning inom regionen. Detta innebär inte att kommunerna inte kan vara med och påverka. De politiska partierna i kommunerna har representation i regionfullmäktige. Jönköpings Länstrafiks verksamhet skattefinansierades 2021 till nästan 70 procent, så verksamheten är i högst grad en politisk fråga!

Från en som även kan läsa

Hej Farbror F! Det stämmer inte att detta är en fråga kommunerna inte kan påverka. Kommunerna kan och bör i allra högsta grad påverka! Kommunerna kan göra det av olika anledningar och kommunerna kan påverka i olika former. Först och främst är detta en fråga som påverkar kommunerna och dess invånare. Hylte kommun exempelvis driver denna fråga väldigt aktivt. Kommunen kan inte blunda för hur denna fråga påverkar oss och utvecklingen i vår kommun. Kommunen kan lobba i regionen, hos båda regioner, faktiskt. Värnamo kommun speciellt då man är så inriktad här för att främja näringslivet och näringslivet vill gärna ha tåget. Men det lägsta tröskel för kommunens engagemang är nog att kommunen fick regional transportplan Jönköpings län 2022-2033 på sitt skrivbord och har tills mars månad för att yttra sig om den (frivilligt att göra det dock).

Som du ser farbror, det finns många anledningar till att kommunen kan och bör engagera sig i frågan och kan påverka.

Lämna ett svar