Tycker till om cykelplan
Nyheter Region Jönköpings län håller på att ta fram en regional cykelplan. Nu har Värnamo kommun fått tycka till om förslaget.
Förslaget till regional cykelplan för Jönköpings län är det första av sitt slag i länet och bedöms i stort kunna främja såväl det regionala som det lokala arbetet med förbättrade cykelkommunikationer. Regionalt kommer cykelplanen framför allt att användas för att prioritera regionala åtgärder. Förslaget är nu ute på remiss och Värnamo kommun har i samverkan med samhällsbyggnadsförvaltningen, kommunledningsförvaltningen och teknik- och fritidsförvaltningen tagit fram ett yttrande i frågan. På tisdagens sammanträde ställde sig kommunstyrelsens ledamöter bakom anförandet. Läs kommunens yttrande i sin helhet nedan:
Yttrande om förslag till Regional Cykelplan för Jönköpings län
Synpunkter
Värnamo kommun ser mycket positivt på framtagandet av en regional cykelplan med konkret utpekade brister och prioriteringar för sträckor mellan tätorter utmed regional statlig väg. Planens GIS-material och analyser främjar och stödjer kommunens omställningsarbete mot en hållbar trafikplanering såväl på mellankommunal som på kommunal nivå.
Planens samstämmighet med den kommunala planeringen
Värnamo kommuns översiktsplan ”Mitt Värnamo 2035” ser en potential för arbetspendling på cykel mellan tätorterna, framför allt för resor upp till tio kilometer med vanlig cykel eller 15-20 kilometer med elcykel, motsvarande cirka 30–40 minuters cykelfärd. För att cyklingen mellan tätorterna ska öka krävs bland annat att cykelmöjligheterna längs det statliga vägnätet förbättras.
Utbyggnadsgraden av cykelvägar utanför kommunens tätorter är mycket låg samtidigt som cykelvägar efterfrågas av invånare på flera sträckor. Som en del i ett långsiktigt strategiskt arbete bör enligt Värnamos gällande översiktsplan ett huvudnät av cykelvägar utvecklas. Huvudnätet bör i första hand tillkomma i enlighet med kommunens målbild för bebyggelseutvecklingen – i tätortsbandet utefter väg 27, mellan centralorten och dess kranstätorter samt mellan närliggande större bebyggelsegrupper utefter de större vägarna. För dessa sträckor bedöms underlaget vara störst och avstånden pendlingsbara. Ett komplement till utbyggnad av separata cykelvägar kan också vara vägvisning av allmän väg lämpad för cykling.
I Värnamo stad ska ett väl synligt, rakt och gent cykelnät med trafiksäker utformning skapa goda förutsättningar för fler cykelresor i staden. I utkanten av Värnamo stad ska cyklingsmöjligheter mot Torp, Alandsryd och Hjälshammar förstärkas. Dessutom ska förbindelser till Åminne, Hörle, Kärda, Tånnö och Bor förbättras enligt översiktsplanen.
De kopplingar som är viktiga för kommunen bör också ses som viktiga ur ett regionalt perspektiv. I förslaget till regional cykelplan finns inte Värnamo kommuns översiktsplans kopplingar representerade i sin helhet. Urvalet som gjorts räknar bland annat bort kopplingen från Värnamo stad till Tånnö och vidare neråt Ljungby. Kommunen ser sträckan som en viktig länk som i förlängningen binder samman länet med cykelturismen från storstadsregionerna.
Prioritering av sträckningar
Värnamo kommun instämmer med att cykelmöjligheterna på sträckan Värnamo stad – Bredaryd behöver förbättras. Sträckan har god potential att öka cykelpendling. Kommunen ser fram emot att Trafikverket bygger ut och finansierar drift av sträckan i enlighet med beskrivningen i cykelplanen under avsnittet ”Genomförande av åtgärder” punkt 4.
Sträckan mellan Bor och Värnamo kommer att åtgärdas i samband med mötesseparering av väg 27 samt förbifart Bor. Där förbifarten byggs planerar Trafikverket i stort att hänvisa cyklister till väg 27:s tidigare dragning. På den berörda sträckan planeras det i nuläget att råda blandtrafik med en hastighetsbegränsning på 70-90 kilometer i timmen vilket medför en låg trafiksäkerhet för cyklister. Kommunen menar att en sådan lösning inte ligger i linje med Trafikverkets princip om att tillämpa trafikslagsövergripande perspektiv vid ombyggnation eller med regionens cykelstrategi/ambitioner om goda cyklingsmöjligheter mellan tätorter. Kommunen menar att en separerad cykelväg behövs på sträckan för att tillgodose en trafiksäker cykelväg.
Sträckan Värnamo stad – Hörle – Klevshult – Skillingaryd fanns enligt Värnamo kommuns översiktsplan tidigare med som utpekad sträcka i underlaget till cykelplanen, då som potential för cykelväg utmed statligt vägnät. På sträckan planeras för en ny kriminalvårdsanstalt på ett cirka 30 hektar stort att vara i säkerhetsklass 2 och beräknas bli färdigställd 2028. Initialt beräknas anstalten tillskapa 200–250 arbetsplatser med möjlighet att i framtiden fördubbla kapaciteten. Dessutom befinner sig företagen Ages och Hörle Wire med ytterligare 170 arbetsplatser i området. Förutom fast personal kommer det även behövas timvikarier och sommarvikarier till anstalten. Redan under byggskedet genererar anstalten ett stort antal arbetstillfällen. Dessutom skapas indirekt jobb på arbetsplatser i anslutning till kriminalvårdsanläggningen, som till exempel hälso- och sjukvård, dagligvaruhandel, kommunikation och andra kommunala och privata servicefunktioner. Drift och underhåll av anläggningen innebär också ett behov av kringservice. De intagna tillåts ta emot besökare som även de behöver kunna ta sig till och från anstalten.
Kriminalvården har på nationell nivå en utmaning att rekrytera personal till många av anstalterna i landet. En mängd kompetenser kommer att arbeta på anstalten och rekryteringsområdet behöver därför troligen vara regionalt och möjligen även nationellt. Mot bakgrund av detta anser Värnamo att kompetensförsörjningen för anstalten är av nationellt och regionalt intresse. Sammantaget innebär den nya anstalten en ny, viktig nod för hela Jönköpingsregionen. Värnamo kommun vill framhålla vikten av att lyfta in det perspektivet i cykelplanen för att främja ett regionalt samarbete kring hållbara kommunikationer till anläggningen.
Vi bedömer att det tillkommande underlaget talar för att en station, alternativt ett tågstopp, bör återöppnas i Hörle. Även bussförbindelserna mellan Värnamo och Skillingaryd behöver ses över. Trafiksäkra cyklingsmöjligheter, främst söder- och norrifrån, blir en viktig pusselbit i arbetet med ökade och hållbara resmöjligheter. Vill vi gemensamt jobba utifrån den regionala cykelstrategins mål om att cykeln ska vara ett attraktivt transportmedel i Jönköpings län behöver vi visa att vi är med och skapar hållbara pendlingsvanor direkt vid nyetablering när ännu inga invanda beteendemönster finns.
Utöver goda kommunikationer till den nya anstalten i Hörle ser Värnamo också att sträckningen Värnamo stad – Klevshult bör ses som prioriterad sträckning i cykelplanen för att uppnå en god sammanhängande norr-södergående cykelbarhet i länet som binder ihop den nationella cykelinfrastrukturen mellan storstadsregionerna Köpenhamn/Malmö och Stockholm. Detta, menar vi, torde ligga i linje med Region Jönköpings läns övergripande framtidsbild om att bli Sveriges mest hållbara, attraktiva och tillgängliga region samt målet om en sammanhängande cykelbarhet i länet – och därigenom. En gemensam regional strukturbild hade kunnat fungera som ett värdefullt underlag vid framtagandet av en regional cykelplan.
Planförslagets data och formalia
De mellankommunala kopplingar som föreslås i planen är i flera fall inte de mest gena eller givna kopplingarna. Exempelvis har kopplingen från Värnamo stad till Sävsjö dragits via Ohs, kopplingen Värnamo stad till Hillerstorp finns inte utpekad som befintlig koppling och Värnamo stad till Klevshult/Skillingaryd korsar i planförslaget E4 i stället för att fånga upp den växande målpunkten Hörle.
I bristkartan pekas flera av Värnamos väl fungerande cykelvägar ut som brister, exempelvis cykelvägen bredvid Malmövägen. I lagret om cykelbarhet är samma område däremot märkt som asfalterad cykelväg C1.
Från Värnamo stad är en cykelförbindelse neråt Åminne planerad via den gamla banvallen vilket inom kort undanröjer cykelplanens identifierade brist på väg 558. Då datan i NVDB i flera fall inte är uppdaterad kan den ge en inaktuell bild av verkligheten. Det vore önskvärt att en empirisk kontroll av datan genomfördes. Om resurser för detta saknas kunde det vara en idé att tydligare kommentera att kartorna bygger på ofullständigt underlag.
Värnamo noterar att planen genomgående har ett fokus på Jönköpings stad. Det vore önskvärt att tydligare lyfta fram hela länet. I pdf-versionen visar story maps-bilderna på Jönköping. Värnamo vill föreslå att olika orter i länet skulle kunna användas i exempelbilderna för att visa planförslagets data. Kommunen reagerar också på formuleringen ”Detta visar på goda potentialer för cykling inte bara i närheten av Jönköping, utan också mellan tätorter i resten av länet” högst upp på sida 19.
Avslutningsvis
Värnamo vill avslutningsvis framhäva att vi ser att den regionala cykelplaneringens kommunala förankring är av stor vikt för att kunna få till stånd ett bra samarbete i samfinansieringen och genomförandet av de föreslagna åtgärderna. Värnamo kommun ser fram emot ett fruktsamt samarbete där gemensamt nya krafttag tas för att uppnå den regionala cykelstrategins och Värnamos målsättningar.
Vill regionen i framtiden hjälpa till att ytterligare underlätta cykelplaneringen på kommunal nivå vore det användbart att ha tillgång även till material som belyser exempelvis faktorer såsom belysning, underhålls- och driftkrav, möjligheter till cykelparkering, ett bredare urval/redovisning av aktuell resvanestatistik och liknande.
Kommunen läs detta. Inte bara bygga ut.
Den relativt nya cykelleden mellan Bredaryd och Lanna är redan bitvis mycket dålig.
Exempelvis gjorde skyfallet Hans att det blev en bortspolning på ett ställe. Vet man inte om det så är risken stor för olycka där.
Likaså delen utmed golfbanan är urusel.
Samt att gräset börjar ta över på en del avsnitt, ej klippt.