Trafikplan på gång
Nyheter Arbetet med en ny trafikplan för Värnamo kommun fortgår. Det meddelades på en pressträff i stadshuset i dag.
Förslaget till trafikplan för Värnamo kommun omfattar Värnamo tätort, Bor, Bredaryd, Forsheda och Rydaholm. Det görs med en utgångspunkt att kommunens övergripande mål om en attraktiv, trygg och grön kommun är en tydlig koppling till mot mer hållbara trafikslag med respekt för att bilen behövs för att hela kommunen ska leva.
– När det gäller smidigare och säkrare trafikflöden i kommunen innebär det att vi behöver fortsätta göra insatser själva och tillsammans med andra för att främja de olika trafikslagen. Syftet med en trafikplan är att konkretisera och beskriva hur kommunens trafiksystem bör utformas för att stödja samhällsutvecklingen i riktning mot kommunens uppsatta mål om ett långsiktigt hållbart transportsystem. Särskilt fokus ligger på hållbart resande, trafiksäkerhet, säkra skolvägar och kopplingen mellan stad och land, säger kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M).
Planen kommer att presenteras i närtid och den fokuserar på hållbarhet, trafiksäkerhet och ett attraktivt centrum. Den innehåller bland annat en trafikprognos mot år 2050 baserad på exploateringar, förslag på framtida trafiknät (gång, cykel, säkra skolvägar, kollektivtrafik och bilar/transporter) samt ska ge förslag på utformning på de olika trafiknäten samt korsningspunkter.
– Nästa steg blir att utreda de olika förslagen i plan för trafik samt att prioritera de insatser som ska göras på kort respektive lång sikt för bättre trafikflöden. Ett exempel på detta är att få klarhet i vad det kostar att renovera och öppna befintlig viadukt i sitt nuvarande sträckning. Mot detta ska en ny viadukt med bättre förutsättningar för alla trafikslagen samt andra förslag i trafikplanen ställas. Målsättningen är att kommunfullmäktige så snart som möjligt ska besluta om trafikplanen för att sedan börja utreda de olika förslagen och efter det kunna prioritera och budgetera för insatser. Det är väldigt viktigt att få de här utredningarna på plats och att kunna göra de politiska prioriteringarna så att vi uppnår våra målsättningar, säger Tobias Pettersson (M).
Kommunstyrelsens förste vice ordförande och näringsutskottets ordförande Mikael Karlsson (C) berättade om pågående projekt.
– Just nu håller vi på med cykelvägen från Värnamo ner till Ljungby, där vi håller på att titta hur vi ska lösa frågan om att få marktillgången i Helmershus till den sista sträckan av cykelvägen. Vi jobbar också på att få fram en GC-väg mellan Värnamo och Hörle i samband med den kommande anstaltsetableringen och där är vi långt framme. En insats inom samma område är projektet ”Styr framåt”, som handlar om hur vi kan öka cyklandet och öka kollektivtrafikåkandet inom Värnamo stad. Här ingår också att vi vill införa förmånscykel till våra anställda, säger Mikael Karlsson (C).
Avslutningsvis presenterades pågående infrastruktursatsningar i Värnamo kommun. Bland de statliga investeringarna återfinns Förbifart Bor med gång- och cykelvägsmöjligheter mellan Värnamo och Bor, trimningsåtgärder mellan Vandalorum, Bredasten och E4:an, en gång- och cykelövergång över järnvägen i Forsheda, en gång- och cykelövergång i Rydaholm samt ombyggnationen av Värnamos bangård som är i sin slutfas.
Bland förslagen på trafikåtgärder ute i kransorterna som kan komma att finnas med i den slutgiltiga plan för trafik återfinns följande förslag:
Bor
1) Bygget av en gång- och cykelväg utmed gamla 27:an
2) Bygget av en gång- och cykelväg till Värnamo
3) Bygget av en gång- och cykelväg över VA-ledningar
Bredaryd
1) Få bort tung genomfartstrafik på Lundavägen genom att leda ut dem på länsväg 153 via Västra vägen.
2) Bygget av en gång- och cykelväg utmed Lundavägen
3) Bygget av en cykelväg till Annebergsbadet
4) Bygget av en cykelväg till Forsheda
5) Bygget av en cykelväg till Lanna
Forsheda
1) Bygget av gång- och cykelvägar från busshållplatserna på riksväg 27 till skolorna
2) Bygget av en säker gång- och cykelvägspassage i järnvägskorsningen vid Brogatan
3) Bygget av en gång- och cykelväg till Bredaryd
4) Bygget av en gång- och cykelväg till Kärda och Värnamo
Rydaholm
1) Bygget av ett vänstersvängkörfält vid den östra infarten på riksväg 27
2) Bygget av en gång- och cykel fram till omklädningsrummen vid Hjortsjöns badplats samt ny bro eller utfyllnad utmed riksväg 27
3) Bygget av en under- eller övergång vid riksväg 27
Denna trafikplan har varit på gång under snart 11 år med ett antal namnbyten, utan att komma fram till något vettigt, och nu ska de olika förslagen utredas. Säkra skolvägar tycks bli att leda centrumtrafiken förbi entren på Arken , vidare till Apladalsskolan och göra några vinklar för att komma till Tånnögatan. Detta för att stänga av centrum med dess butiker.
Att reparera och förstärka befintlig viadukt finns en kostnadsberäkning från en ”mycket välrenommerad konsult” sedan mer än fyra år tillbaka. Den säger 10,5-15 miljoner kronor, alternativt nybyggnation av de skadade delarna för 53 miljoner kronor. Dessa alternativ ger dock inget nytt monument i Värnamo för 3-500 miljoner kronor med stor underhållskostnad i framtiden.