Nyheter

Tidigare UF-elever stöttade årets UF-elever

Nyheter Under torsdagskvällen samlades ett gäng med ungdomar som tidigare drivit UF-företag på Gummifabriken i Värnamo. Syftet med eventet var att de som har drivit UF-företag tidigare ska få möjlighet att lyssna till de affärsidéer som årets UF-elever börjat arbete med och ge sin feed-back och sina bästa tips. – Upplägget påminner om tv-programmet Draknästet, säger Martin Skötte som är Alumniansvarig på Ung Företagsamhet i Jönköpings län.

ClickIn UF. De är ett UF-företag som har tagit fram en praktisk stavhållare för sittliftar. Enligt ClickIn UF ökar produkten säkerheten under liftåket. Bild: Press  [1/2]

Martin Skötte, alumni-ansvarig på Ung Företagsamhet i Jönköpings län. Bild: Press  [2/2]

Förra året drev 1618 elever UF-företag i Jönköpings län, 183 av dem gick på Finnvedens Gymnasium. Finnvedens Gymnasium är den skola i länet som har flest antal UF-elever. I år är det fortfarande oklart hur många elever som kommer driva UF-företag eftersom eleverna har fram till 1 december på sig att registrera sina UF-företag. Flera UF-företag var i vilket fall anmälda till Draknästet på Gummifabriken under torsdagskvällen.

– Förhoppningen är att de som deltar i kväll ska gå därifrån med en stärkt känsla för att de valt rätt affärsidé. Vi hoppas också att de ska få nya värdefulla kontakter och kanske väckta drömmar om att tävla på SM. De senaste åren har UF-företag från Jönköpings län varit mycket framgångsrika i de nationella tävlingar som arrangeras och förra året vann ett UF-företag från Jönköpings län för första gången SM. Nu har vi visat att det är möjligt och denna känsla vill vi att alla årets UF-elever får med sig redan från start, sa Martin Skötte inför evenemanget.

Det blev en lyckad kväll på Gummifabriken. Ett av företagen som deltog var ClickIn UF. De är ett UF-företag som har tagit fram en praktisk stavhållare för sittliftar. Enligt ClickIn UF ökar produkten säkerheten under liftåket. Företagets vd Axel Hallberg säger att Alumninästet var ett lärorikt tillfälle.

– Vi fick bra respons på vår pitch och nya tankar om företagets framtid. Det känns speciellt värdefullt att få tips och råd från de som själva drivit UF-företag tidigare, säger han. 

Taggar

Dela