Tågfest ska synliggöra nedläggningsplaner
Nyheter Vänsterpartiets klimat- och miljögrupp i GGVV-regionen står upp för den nedläggningshotade järnvägen mellan Värnamo och Halmstad. På lördag bjuder gruppen in till en tågfest i Smålandsstenar.
Tågbanan mellan Värnamo och Halmstad hotas just nu av nedläggning. Region Halland föreslår att lägga ner banan och Region Jönköpings län verkar ha gett upp att investera i banan då regionens styre föreslår sluta investera i den. Nedläggningshotet är förödande för miljön och de samhällena som påverkas av järnvägen, menar Vänsterpartiets klimat och miljögrupp i GGVV-regionen, eftersom det enda kvarstående alternativet blir ett ökande användning av bil och lastbil som orsakar en mycket större mängd föroreningar och trafikfaror på vägarna.
”I sin tur gör det att Trafikverket vill göra om riksvägarna 26 och 153 till bredare 2+1-vägar, vilket isolerar mindre samhällen och förstör miljön ytterligare. Allt detta gör att det blir mycket svårare för vårt samhälle att utvecklas och åstadkomma de miljömålen vi behöver för att våra barn och barnbarn ska leva ett gott liv”, skriver klimat- och miljögruppen i ett pressmeddelande.
Vänsterpartiets klimat- och miljögruppen i GGVV-regionen vill tillsammans med sina kamrater från Hallands län i stället att banan ska rustas upp, byggas ut till dubbelspår, elektrifieras, att det blir oftare och bättre turer samt att det ska vara lättare att frakta gods. ”Du kan dessutom lättare ta med cykel, barnvagn eller rullstol på tåg. Tåget är helt enkelt bättre, billigare och renare!”, skriver klimat- och miljögruppen i ett pressmeddelande.
Klimat- och miljögruppen anser att regionerna tillsammans med många kommuner längs banan har hållit en låg profil i frågan och menar att många invånare känner inte till att det finns planer för att lägga ner tågtrafiken mellan Halmstad och Värnamo. För att synliggöra planerna bjuder klimat- och miljögruppen in till en sammankomst utanför Torgshuset i Smålandsstenar den 9 april.
Konferencier för evenemanget blir Tania Bengtsson, som är gruppledare och ledamot i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott för Vänsterpartiet Halmstad. Bengt-Ove Eriksson, ledamot för regionfullmäktige i Jönköpings län och kommunfullmäktigeledamot i Gislaved, spelar musik och Jessica Thunander, riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet för Vänsterpartiet, håller ett tal. Festligheterna avslutas med musik från Tulda Nielsen och Izhav (Izabelle Norén).
”Allt flera måste vara medvetna om vilka planer det finns och i ett valår måste vi ta medvetna val”, hälsar João Figueiredo (Vänsterpartiet Värnamo) från klimat- och miljögruppen i ett pressmeddelande.
Beträffande Polen öppnar man fler och fler tidigare nedlagda linjer och Norge har inte lagt ned någon bana de sista 30 åren.
Nej de får absolut inte lägga ner någon tågsträcka alls. Det går fortare att åka tåg än buss och ju fler passagerare det får plats i fordon desto bättre. Dessutom så går det att köra tåg helt miljövänligt. Det gör det inte med en buss. Inte ens om det är en elbuss. Fast det är lite bättre än flera bilar som kör samma sträcka. Se till i stället att tågen kör när det alltid passar alla pendlare.
Håller helt med, men det hjälper inte saken att ”bre på” med osakliga påståenden som att antyda att inga andra länder lägger ner järnvägar eller att ”kust-till-kust-järnvägen är den viktigaste vi har”. Då blir man inte tagen på allvar.
Men att Vägverket övertog Banverket var en katastrof, och jag förstår inte riktigt varför de bytte namn till Trafikverket.
Fattar inte hur de ens tänker just till kust till kust är ju den vikigaste sträckan vi har.
I Gislaved och Hylte är C med och trycker på regionerna för att behålla och investera på denna sträcka, men här i Värnamo ligger Centerpartiets fokus på en ny fotbollsarena istället. Prioriteringar…
Vilket annat land i Europa lägger ner järnvägslinjer?
På sträckan Värnamo – Jönköping finns det inte tillräckligt med tåg så nu körs det bussar på samma sträck i stället.
Utveckla järnväg och tåg, inte lägga ner!
Håller helt och hållet med i detta.
Lägga ner järnväg är det nog bara Sverige som håller på med.
Sjukt minst sagt.
Norge, Tyskland, Polen, Estland, Lettland med flera