Nyheter

Stort staket kommer att klyva Hörle i två delar.

Nyheter Hörle har i mannaminne varit ett delat samhälle. Kluvet på mitten av järnvägen.

Tågen passerar i dag Hörle i full fart  [1/9]

Vecka 7 och 8 försvinner övergången.  [2/9]

I stället för övergång blir det ett stort staket.  [3/9]

Många Hörlebor arbetar på Hörle Wire.  [4/9]

I dag promenerar många boende över järnvägen på väg till jobbet.  [5/9]

Den gamla bangården ser i dag ut som en byggarbetsplats.  [6/9]

Boende i Hörle som arbetar på Hörle Wire kommer nu tvingas till en rejäl omväg för att komma till arbetet.  [7/9]

En övergång över järnvägen kan vara en lösning.  [8/9]

Övergången i Hörle har varit avstängd för trafik i flera månader. Men lätt att passera för folk som promenerar.  [9/9]

Nu kommer delningen bli mer permanent än någonsin. Under vecka 7 och 8 ska den sedan tidigare avstängda järnvägsövergången att tas bort.
I stället kommer ett stort staket skärma av järnvägsspåret och göra det omöjligt för gående att passera.
Gående som bor i Hörle och har ett par hundra meter till jobbet kommer efter februari att få ta bilen till jobbet. Om de inte är pigga på en 15–20 minuters lång promenad till och från jobbet.

Efter att under många år ha varit en tillgång för Hörle blir järnvägen mer och mer ett problem för de boende.
För 5–6 år sedan bromsade tågen ner till 50 kilometer i timmen när de passerade Hörle.
Sedan rustades järnvägen mellan Vaggeryd och Värnamo upp för 20 miljoner kronor. Men för Hörleborna innebar detta att tågen helt plötsligt slutade stanna där. I stället passerar nu tågen i full fart genom samhället, vilket är cirka 90 kilometer i timmen. Sedan tidigare är det klart att tågen som passerar Hörle kommer att gå ännu fortare i framtiden: 140 kilometer i timmen är en hastighet som nämnts.

Eftersom Trafikverket inte vill ha folk på järnvägsspåren när tågen kör i den hastigheten kommer nu ett stort staket att börja sättas upp. Ett staket som gör det omöjligt för arbetare på Hörle Wire, eller för folk som vill rasta sina hundar på andra sidan järnvägen, att passera järnvägsspåren.
Enda chansen att kunna behålla det korta promenadavståndet till och från fabriken är om Trafikverket avsätter pengar för att bygga en övergång, något som Värnamo.Nu har försökt få svar på i dag, utan att lyckas. Men det finns anledning att återkomma i ämnet.

Taggar

Dela


4 reaktioner på Stort staket kommer att klyva Hörle i två delar.

Jag har cyklat till hörle wire ett antal gånger. Kolsvart dvs. att det inte finns några lampor vid den nya korsningen. Plus att det kommer massor av bilar och lastbilar. Tyvärr måste det kanske hända en dödsolycka innan något görs åt saken…

Lämna ett svar