Stöd för tankstationer i Klevshult och Värnamo
Nyheter Naturvårdsverket beslutade i dag om att ge företaget REH 2 AB 355 miljoner kronor i investeringsstöd från Klimatklivet för att för att bygga 24 nya vätgastankstationer som producerar vätgasen på plats. I Jönköpings län innebär det tankstationerna Rasta i Klevshult och Rasta i Värnamo
Pressbild
Förnybar vätgas som fordonsbränsle är nästan helt fri från utsläpp av växthusgaser och de här investeringarna beräknas minska utsläppen med 21 000 ton koldioxid per år.
– Det är glädjande att det etableras tankstationer för fossilfri vätgas i länet genom Klimatklivet. Dessa etableringar är viktigt lokalt men även för hela södra Sverige. Vätgas har varit i ropet både regionalt, nationellt och internationellt – nu ser vi äntligen att investeringarna kommer på plats med hjälp av Klimatklivet, säger Jesper Agrelius, klimat- och energiutvecklare på Länsstyrelsen.
Vätgasen produceras på plats vid tankstationen med förnybar el.
Tankstation för vätgastillverkning på Rasta i Vaggeryd, totalt 70 procent investeringsstöd – 14 788 679 kronor i stöd. Samma gäller för Rasta i Värnamo.
Ja el i stora mängder krävs oavsett modell. Problemet med batteridrift är dock just batteriet. Förutom de stora mängder metaller som åtgår och den tveksamma utvinningen av dessa, vem vill att yttertemperaturen ska bestämma hur långt man kommer? Vad händer med den enorma mängd batterier som över tid blir för gamla? Tiden att ”tanka”? etcetera.
Vätgastekniken har som sagt många egna utmaningar, men batteridrift tror i alla fall jag har både fler och större över tid.
Att det satsas på den nu har sannolikt mest politiska förtecken. Politiker sätter miljöagendan åt bilindustrin, vilka då pressas att använda den teknik som står till buds (= batteri). Det finns ingen tid till forskning eller eftertanke om politikens snäva miljökrav skall kunna uppnås.
Hur framställs då fossilfri vätgas? Jo, med kopiösa mängder med elström (som vi har brist på?)
Man kan till exempel använda överkapacitet i elförsörjningen som finns på natten för att göra vätgas som sedan kan nyttjas på dagen för att driva fordon, industriprocesser och i bränsleceller för att producera el för att klara förbrukningstoppar som annars hade drivit upp priserna.
Ett annat alternativ till det sista skulle dock kunna vara fossilfri kärnkraft.
/Vuvuzela
Mycket glädjande. Batteridrift kan komma att bli en parentes i bilhistorien, alldeles oavsett pågående hysteri på det området. Vätgas har förvisso sina egna utmaningar, men sådana fattas sannerligen inte för konceptet batteribilar heller.