Nyheter

Start för kurs om bedrägerier mot äldre

Nyheter I dag var det kursstart för "försök inte lura mig", ett samarbete mellan Studieförbundet Vuxenskolan och Mötesplats Expo.

Bilder: David Alin

I dag var det kursstart för "försök inte lura mig", ett samarbete mellan Studieförbundet Vuxenskolan och Mötesplats Expo.  [1/3]

Kursledaren Marianne Blixt berättar om innehållet.   [2/3]

Dagens tillfälle handlade om "försök inte lura mig i hemmet".   [3/3]

”Försök inte lura mig” är ett utbildningspaket som innehåller handledning, filmer och annat material som ger ökad medvetenhet och bättre kunskaper om hur man kan skydda sig mot bedrägerier. Polisen har tagit fram utbildningspaketet i samarbete med PRO, SPF Seniorerna och Brottsofferjouren. Av den anledningen arrangerar Studieförbundet Vuxenskolan Finnveden i samarbete med Mötesplats Expo kursen ”försök inte lura mig”. Under tre tillfällen får tolv deltagare öka medvetenheten kring bedrägeribrott mot äldre samt möjligheten att stärka varandras förmåga att stå emot den här typen av brott. 

Under 2022 anmäldes totalt 193 000 bedrägeribrott i Sverige. Över 16 000 bedrägeribrott anmäldes per månad och mer än 3 000 av dessa riktas mot äldre personer, det vill säga 19 procent. Av anmälda romans-, investerings- och befogenhetsbrott är 62 procent av de drabbade äldre. När man sitter så här i en grupp då vågar man berätta vad man varit utsatt för samtidigt som man ges verktyg och kunskaper för att kunna bromsa bedrägerier i framtiden, säger handledaren Marianne Blixt. 

Kursen är indelade i tre olika teman: ”försök inte lura mig i hemmet”, ”försök inte lura mig på stan” och ”försök inte lura mig på nätet”. I dag avhandlades ”försök inte lura mig i hemmet”, som handlar om bedrägerier som sker vid eller i bostaden. 

– Exempel på olika sätt att försöka vilseleda dig för att komma åt dina värdesaker eller pengar är att någon på dagtid gör ett hembesök för att kontrollera exempelvis vatten eller brandskydd eller påstår att de arbetar för hemtjänsten eller en vårdinrättning. Sedan finns det bedragare som utger sig för att vara en gammal vän eller släkting som ringer för att låna pengar av dig eller att någon ringer och säger att du har vunnit på lotto. Skydda dig mot bedrägerier i hemmet: tveka aldrig att lägga på luren eller stänga dörren om du känner oro, lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person och släpp aldrig in en obekant person i ditt hem innan du fått kontrollera att personen verkligen företräder det bolag som den uppger sig komma ifrån, säger Marianne Blixt.

Vid varje möte visas en film på mötestemat. Varje film innehåller olika avsnitt som visar på olika aktuella tillvägagångssätt. Efter varje avsnitt diskuterar deltagarna i par lösningar på de olika händelseförloppen. Situationerna som togs upp i filmen var när det ringer på dörren, någon ringer om lotterivinst samt ditt ”barnbarn” ringer. Efter avslutad filmvisning avrundas det första kurstillfället med att deltagarna själva får reflektera över dagens tillfälle.

– När det ringer på okänt nummer, lägg på luren, säger en deltagare.

– Det är bra att gå en sådan här kurs, man tänker efter. I dag har jag lärt mig att Postkodmiljonären ringer aldrig och talar om att man har vunnit, säger en annan deltagare. 

– Det är väldigt intresserat att höra vad folk har varit med om. Förövarna vill hitta svagheter i de system som finns och vi vill hitta svagheter i deras arbete och det här är en kurs som får en att tänka till, säger en kursdeltagare. 

Skydda dig mot bedrägerier

I hemmet

– Tveka aldrig att lägga på luren eller stänga dörren om du känner oro.
– Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
– Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem innan du fått kontrollera att personen verkligen företräder det bolag som den uppger sig komma ifrån. Du kan alltid be personen komma tillbaka. Om personen sagt sig komma från t.ex. sjukvården eller fastighetsbolaget kan du kontrollringa dit och höra om det stämmer att någon ska göra ett hem- besök hos dig.
– Be om en faktura. Inga fastighetsbolag eller tv-bolag kräver betalning på plats.
– Var vaksam vid dörrförsäljning. Här vill säljaren få dig att fatta ett snabbt köpbeslut. Be dem återkomma så att du får tid att tänka igenom ett eventuellt köp.
– Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen utger sig för att vara en nära släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Ring tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.

På stan

– Tänk på hur du förvarar plånboken. Förvara den på ett sätt så att andra inte kan komma åt den. Ha den i innerfickan, eller i en stängd ficka i handväskan.
– Se till att ingen står för nära dig när du ska använda ditt bankkort. Tveka inte att be personen backa undan eller låt personen gå före dig.
– Slå inga koder förrän du är säker på att det är omöjligt för den som står bakom att se knappsatsen. Dölj om möjligt knappsatsen med din andra hand.
– Ta dig tiden att lägga ned bankkortet i plånboken och handväskan även om det är kö bakom dig.
– Avstyr samtalet och gå vidare om någon som är obekant för dig tar kontakt med dig i nära anslutning till att du använt ditt kort.
– Gör klart alla moment innan du tar blicken från automaten om någon försöker avbryta dig under ett bankomatuttag. Ta dina pengar och ditt kort och gå därifrån.
– Förvara aldrig bankkort och kod på samma plats.
– Ha en mindre summa pengar på det konto som bank- kortet är knutet till.
– Kontakta banken och spärra bankkortet så fort som möjligt om kortet är borta.
– Ha telefonnumret för att spärra kortet på en lättillgänglig plats.

På nätet

– Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
– Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.
– Kontakta din bank och hör vilka säkerhetåtgärder de har för ditt bankkort, som t.ex. att spärra ditt kort för internetköp.
– Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen utger sig för att vara en nära släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Ring tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
– Var misstänksam mot nätbutiker eller annonser som erbjuder varor och tjänster till mycket låga priser.
– Sök på nätet på varningar och omdömen om nätbutiker. På så vis kan du skaffa dig en upp- fattning om företaget förekommit i bedrägliga sammanhang tidigare.
– Spara inte dina person- och kortuppgifter i appar eller på webbsidor. Det är säkrare att mata in uppgifterna varje gång du handlar.
– Klicka bara på för dig kända länkar.
– Skaffa en digital brevlåda. Då får du snabbare tillgång till din post från bland annat myndigheter.
– Anmäl dig till obehörig adressändring för din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Tjänsten förhindrar att någon obehörig ändrar din adress.
– Skaffa adresslås via Adressändring. Med adresslåset förhindrar du att någon obehörig adress ändrar, lagrar eller eftersänder din post.

Källa: Försök inte lura mig

Taggar

Dela


Läs mer

Peter avslutade kurs om bedrägerier mot äldre