Nyheter

Starkt kvartal för Bufab – trots corona

Nyheter Värnamobaserade Bufab AB fortsätter att gå bra även om coronapandemin påverkat negativt.

God tillväxt, ökad vinst och starkt kassaflöde. Åtgärder vidtagna för att möta förväntad lägre efterfrågan i andra kvartalet.
Så sammanfattar Bufab.

Första kvartalet 2020
• Nettoomsättningen ökade med 21 procent till 1 316 (1 091) miljoner kronor.
• Den organiska tillväxten var -5 procent
• Orderingången var i nivå med nettoomsättningen
• Rörelseresultatet (Ebita) ökade till 126 (119) miljoner kronor och rörelsemarginalen var 9,5 procent (10,9)
• Det operativa kassaflödet ökade till 84 (38) miljoner kronor
• Resultatet per aktie ökade till 2,31 (2,23) kronor
• Ny segmentsstruktur implementerad från 1 januari 2020

Koncernen i sammandrag

Jörgen Rosengren kommenterar

Jörgen Rosengren, vd och koncernchef

Det första kvartalet 2020 började bra, men kom att i allt större utsträckning handla om coronaviruset och dess effekter på kunder, leverantörer och Bufabs verksamhet.

Redan i januari drabbades Kina och Sydostasien av de restriktioner som infördes efter det kinesiska nyåret. Våra dotterbolag i Asien behövde snabbt ta fram handlingsprogram för att bedriva verksamheten säkert och effektivt trots epidemin. De erfarenheterna gjorde att vi var väl rustade när viruset sedan spred sig till Europa och Nordamerika.

Vi ställde tidigt upp tre huvudmål för arbetet: hälsa och säkerhet, kvalitet och leverans till kund, samt finansiell stabilitet. På kort tid organiserade vi om arbetet i samtliga dotterbolag så att det kan bedrivas säkert och med minimal risk för smittspridning. Vi var också tvugna att hantera stora svängningar i våra kunders tillverknings- och leveransplaner, samtidigt som leverantörer först i Kina, sedan i Sydeuropa och därefter i hela Europa och Nordamerika drabbades av minskad kapacitet eller helt stängde ner sin verksamhet. Vi är väldigt nöjda med att under hela denna period ha hållit våra kunder försörjda utan avbrott eller kvalitetsbrister.

Mot slutet av kvartalet återkom efterfrågan i Kina och Sydostasien. Samtidigt stod det klart att många kunder i Europa och Nordamerika var tvungna att stänga eller reducera verksamheten. I början av april sjönk efterfrågan med 30 %. Vi har därför under samma tidsperiod tvingats genomföra omfattande permitteringar och vissa uppsägningar i ett trettiotal dotterbolag. Målsättningen är att arbetstiden under andra kvartalet skall reduceras i samma omfattning som efterfrågan.

Följaktligen har vi under de första veckorna i april reducerat arbetstiden med 30 %, vilket innebär betydande kostnadsbesparingar. Skulle efterfrågan falla ytterligare kommer vi att vidta fler åtgärder.

Under det första kvartalet organiserade vi om verksamheten i fyra rörelsesegment istället för de tidigare två. Segmenten har hittills drabbats olika av krisen. I segment East var efterfrågan svagare i början av kvartalet i Kina, men starkare i slutet av kvartalet. Segmenten West och North däremot hade en någorlunda stark start men såg en kraftig inbromsning mot slutet av kvartalet. Detta var särskilt märkbart inom vissa industrier som fordon och möbel/kök, samt i länder med särskilt starka restriktioner som till exempel Frankrike och Österrike. I Segment UK/North America hade kvartalet en stark start. När USA, Storbritannien och Mexiko i slutet av mars och början av april införde kraftiga åtgärder drabbade det naturligtvis även oss.

Sammantaget var påverkan på efterfrågan dock måttlig under kvartalet. I själva verket var såväl försäljning som resultat det första kvartalet 2020 Bufabs starkaste någonsin.

Förutsättningarna för det andra kvartalet 2020 är å andra sidan utmanande. Vi kan vänta ett kraftigt omsättnings­tapp i april, och det går inte att säga hur länge en återhämtning kan dröja. Å ena sidan signalerar många kunder avsikten att återuppta verksamheten relativt snart, å andra sidan är pandemins utveckling omöjlig att förutspå. Vi har därför vidtagit kraftiga åtgärder för att sänka kostnaderna, och är säkra på att kunna klara av även en längre period med låg efterfrågan. Samtidigt är det viktigt att snabbt kunna komma tillbaka till full kapacitet. Bufabs åtgärdsprogram prioriterar därför snabbhet och bibehållen flexibilitet.

Jag vill passa på att tacka hela teamet på Bufab, som har visat på flexibilitet, lagarbete och starkt kundfokus genom hela perioden. Tack vare vårt starka team känner jag också god tillförsikt inför resten av 2020.

Jörgen Rosengren
Koncernchef  och vd

Taggar

Dela