Står upp för HNJ-banan: ”Viktigt revben för persontrafiken”
Nyheter Klimatsmarta transporter och ett viktigt revben för persontrafiken. Så kan man sammanfatta Centerpartiets inställning till järnvägen och då särskilt den hotade bandelen Värnamo – Halmstad, konstaterade Anders Åkesson från Kalmar då han gästade Värnamo och den nationella cykelkonferensen under torsdagen för att träffa regionpolitikerna Bengt Petersson, Leif Andersson, Raymond Pettersson samt kommunalråden Carina Johansson från Gislaved och Mikael Karlsson från Värnamo.
Dagen inleddes med en morgonkampanj längs hela bansträckningen från Nässjö till Halmstad där Centerpartiet i region Halland och Jönköping gjort gemensam sak för att strida för banans framtid. Bengt Petersson från Sunnaryd i Gislaveds kommun har drivit frågan om upprustning av banan mot Halmstad och lyckades i årets budgetskrivningar för 2023 att få med att en så kallad återvalsstudie görs för att Trafikverket ska få ett underlag för kommande upprustning. Elektrifiering av sträckningen från Värnamo till Nässjö och Jönköping finns redan med i Trafikplanen, fast så sent som 2028 – 2034.
– Detta är alldeles för långt fram säger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talesperson. Instämmer gör Leif Andersson, som är vice ordförande i regionens nämnd för trafikfrågor. De nya krösatågen kommer att börja levereras redan 2024 och då behöver flera åtgärder redan vara utförda. I beställningen finns också tåg som går både på el och biobränslen, så kallade bimodala, som skulle fungera bra på sträckor som ännu inte är elektrifierade.
Både Carina Johansson och Mikael Karlsson understryker vikten av fungerande järnvägsförbindelser. Många exportföretag måste visa för sina kunder att man transporterat sina produkter klimatsmart och riskerar att förlora stora kunder om man inte kan klara detta på järnväg. Gislaveds kommun är exempelvis beredda att bygga stickspår till större företag i kommunen och nya kombiterminaler för containertrafik växer fram. Det är inte bara i Båramo i Skillingaryd utan också längs den nya järnvägen, det så kallade y-et, mellan Byarum och Tenhult, där det planeras ytterligare en kombiterminal.
– Då är det särskilt viktigt att djuphamnen i Halmstad som kan öka sin kapacitet då det redan i dag är kapacitetsbrister i storhamnen i Göteborg, menar de båda kommunalråden i Gislaved och Värnamo. Carina tar Vida i Hestra som transporterar sitt virke med egna tåg och glasbruket i Limmared som tar sitt gods från Halmstad via Värnamo till Limmared.
– Med beslutad elektrifiering och upprustning av banstandarden mellan Värnamo och Halmstad finns det en framtid även för persontrafiken och den kan då utgöra ett viktigt revben för att kunna nå de stora trafikstråken men också kunna avleda trafik över Värnamo då det finns hinder på bandelen mellan Nässjö och Alvesta och därmed minska stora förseningar i tågtrafiken, menar Raymond Pettersson.
Källa: Pressmeddelande från Centerpartiet i Jönköpings län
Välkomna i racet! Hittills har C varit oerhört tysta om järnvägen, framför allt mot sina kollegor och allianskollegor i Halland. Nu vill även Moderaterna i Hylte plocka bort rälsarna (enligt insändare på HP). Vi på Vänsterpartiet har sedan länge uppmärksammat denna fråga, inte bara under valår.
Varsågoda och skriv gärna på namninsamlingen, alla oavsett parti är mycket välkomna att skriva under och bidra till att rädda denna sträcka!
https://www.mittskifte.org/petitions/rusta-upp-hnj-banan