Nyheter

Sparförslag återremitteras – landsbygdsskolor och nattis blir kvar

Nyheter Inga landsbygdsskolor kommer att läggas ner och nattis lämnas orört. Det står klart på en pressträff efter barn- och utbildningsnämndens sammanträde.

Inga landsbygdsskolor kommer att läggas ner och nattis lämnas orört. Det står klart på en pressträff efter barn- och utbildningsnämndens sammanträde. Bilder: Arkiv/David Alin  [1/2]

Medverkade på pressträffen gjorde bland annat: kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M), barn- och utbildningsnämndens ordförande Maria Johansson, förvaltningschef Johan Grahn och barn- och utbildningsnämndens vice ordförande Kaj Larsson (M). Bild: David Alin  [2/2]

I dag behandlades barn- och utbildningsförvaltningens sparförslag för första gången i barn- och utbildningsnämnden. Nämnden beslutade att återremittera ärendet, vilket innebär att Fryele skola och Gällaryds skola kommer att leva vidare.

– Det är ingen som vill lägga ner någon skola, det ska man ha klart för sig, så i dag har vi tagit beslut om att återremittera ärendet. Det fanns andra åtgärder i åtgärdsprogrammet som vi kanske måste ta. Man måste ha en ekonomi för att bedriva en verksamhet, men lägga att ner några skolor är inte aktuellt. Vi från nämnden tyckte att det var viktigt att vi bevarar våra landsbygdsskolor, så vi måste hitta pengar någon annanstans, säger nämndens ordförande Maria Johansson på pressträffen.

Förslaget kom från barn- och utbildningsförvaltningen som del av en åtgärdsplan på att få en budget i balans. Detta mot bakgrunden av anmärkningen från kommunrevisionen.

– Nämnden fick ganska kraftig kritik för att man inte hade tagit de tuffa beslut som behövde göras för att anpassa budgeten mot nämndens uppsatta ramar. Mitt uppdrag som förvaltningschef är att leverera det och i det här fallet har jag levererat det med en del ganska tuffa beslut och jag har full förståelse för att det skapar känslor och oro, men utifrån det uppdrag jag har så är det så vi måste hantera det hela. Sedan är det vår kära politik som har till uppgift att ta ställning till de här besluten, säger Johan Grahn, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

Samtidigt som beskedet om landsbygdsskolornas fortsatta existens kom meddelades även att nattisverksamheten lever vidare i sin nuvarande form.

– Det kommer inte att hända någonting med nattis, just nu, alls, utan den får tuffa på som den är tills vi har sett över detta. Eftersom ärendet nu återremitteras är det tillbaka till ritbordet för att kunna hitta andra lösningar för att få en budget i balans, säger Johan Grahn.

Kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) sammanfattade pressträffen.

– Barn- och utbildningsförvaltningen har presenterat åtgärder utifrån att man har ett underskott på förvaltningen. Nämnden har fått detta på sitt bord i dag. Det finns ingen majoritet för att gå vidare med detta, vilket gör att man kommer att lämna de punkterna. Därefter är det politikens ansvar att tillsammans med förvaltningen också titta på vilka andra åtgärder gör vi nu inom barn- och utbildning för att säkerställa att man har en budget i balans och klara av utmaningarna framåt.

LÄS MER:  Landsbygdsskolor kan stängas
LÄS MER:  Partiet om landsbygdsskolorna: "Kommer aldrig gå med på nedläggning"
LÄS MER:  Centerpartiet: "Vi måste värna om nattis"
LÄS MER:  Kan pausa nattis: ”Hur tänker de?”
Taggar

Dela


9 reaktioner på Sparförslag återremitteras – landsbygdsskolor och nattis blir kvar

”Gräsmatte-generalen” stod under gårdagens presskonferens med ett stort leende. Antagligen i ren eufori av att nyss fått den importerade gräsmattan på plats – finansierad av skattemedel från kommunen. Om skolsituationen hade han inte mycket att säga.

Nu har pandoras ask öppnats. Förvaltningen hade uppdraget att presentera besparingsmöjligheter och har lämnat ett förslag. Nu backar Maria Johansson och låtsas utstråla god pedagogisk förståelse. Jag är mer oroad över de besparingar som BUN:s presidium har på lut. Misstänker att besparingarna kommer gå ut över elevhälsan, anpassade studieresurser och barngruppstorlekar, men jag ser gärna att jag har fel. De senaste åren har BUN satsat stort på nya förskolor och grundskolor. Behövliga och viktiga investeringar, men med internhyressättning och otillräckligt uppräknade anslag kommer besparingskraven.

Det finns så många hittapåtjänster och diverse högavlönade chefer som kommunen kan spara, och sedan kan de riva Västhorjaskolan (visst nybyggd , men ändå ibland får man inse att det var onödigt art bygga) stoppa arean bygget!

Visst är det väl så att politikerna bär ansvar för de beslut som tas? Åtgärdsförslaget gällande besparingen har nämnden kunnat ta del av lika länge som media och föräldrar. Politikerna i nämnden bör rimligtvis begära ut handlingarna i god tid före mötet och vara väl förberedda. Nu hade handlingarna olyckligtvis ”läckt ut” till föräldrarna i förväg som Tobias uttryckte det. Vad han menar med detta är dock oklart då offentlighetsprincipen rimligtvis bör gälla även i Värnamo kommun.
Nämndordföranden har givetvis varit drivande i detta åtgärdsförslag under en längre tid vilket är uppenbart. Att sedan komma med denna kovändning är bara en följd av den samlade protesten från föräldrar kombinerat med den mediala uppmärksamheten.
Den ”dolda agendan” hos politikerna är sannolikt oförändrad mot tidigare efter dagens möte. Om ett par år återkommer de garanterat med ett nytt förslag om nedläggning.
Det omarbetade åtgärdsförslagen de ska presentera efter återremittering kommer nu att inriktas på att ta bort resurstjänster för elever med lagstadgat behov av särskilt stöd. Således aktivt förstöra framtidsutsikterna för dessa elever och rätten till grundskoleutbildning på lika villkor.

Lite förklaring.
Steg 1.Varje nämndsammanträde bereds en vecka innan. Ärendelistan sammanställs av nämndordförande, förvaltningschef och nämndsekreterare. Handlingar kommer till kännedom till andra politiker efter ett par dagar. Varje politker läser in handlingar inför sammanträde och stämmer av med sitt parti om detta.
Steg 2. Varje ärende behandlas först som ett beredningsärende genom diskussion på nämndsammanträde.Ärendet är dock långt ifrån ett beslut och blir offentligt först efter att man har upprättat en protokoll.
Steg 3. Politiska partier diskuterar ärendena under en eller flera månader.
Steg 4. Beroende av ärendets komplexitet kommer ärendet tillbaka till nämnden som ett beslutsärende då man tar ett nämndbeslut.
Steg 5. Nämnden lämnar ett förslag till kommunstyrelse, som i sin tur lämnar förslaget till kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut (Steg 6).
Det politiska och demokratiska hanteringen är lång och transparent. Inga beslut tas ad hoc.
I ovannämnda fallet kom ett tjänstemannaförslag som inte ens kan betraktas som en del av politiska processen.

Formellt en korrekt beskrivning, men den saknar diskussionen om ärendeuttag, det vill säga vilka frågor som skall behandlas och framtagandet av beslutsunderlag till dessa. Att BUN stressar fram ett underlag kan ju bero på att kommunrevisionen ifrågasatt nämndens förmåga till ekonomisk styrning. Utöver detta så har vissa politiker betydligt större påverkansmöjligheter då de sitter på flera stolar och har återkommande diskussioner med förvaltningsledningarna .

Ge inte skulden till politiker i nämnden.
De fick ju detta på bordet efter att det presenterats för föräldrar, anställda och media.
Det var politikerna i nämnden som avslog detta.

Lämna ett svar