Nyheter

”Skrivs av fel penna”

Nyheter Miljöpartisten Jörgen Skärin debatterar Värnamos politiska klimat.

Vi i Miljöpartiet välkomnar att miljö- och klimatrådgivare jobbar med att skapa plattformar för biobränslen, vätgas samt el-tankställen i samverkan med näringslivet, eftersom samhället nu på ganska kort tid måste ställa om till nya bränslen.

Fordonsindustrin och transportsektorn har som ambition att byta ut 80 procent av fossilt bränsle till förnybart till 2030 och Volvo och Scania ligger i framkant att ta fram nya fossilfria lastbilar.

Dessa fordon skall tankas någonstans på E4 och riksväg 27 så att Bredasten kan bli en loggpunkt fossilfritt. Tio år går fort, så det är inte en dag för sent att tjänstemännen tar rodret och tar till sig andemeningen med motionen i sitt arbete.

För den styrande politiken i Värnamo avstyrker förslag som klart ger förutsättningar till att kunna uppnå målet och utveckla Värnamo till att ligga i framkant på fossilfritt-fronten. Det har kommit för mycket prestige i kommunpolitiken i Värnamo – bra motioner antas inte för att det är fel penna som skriver den.

Här är fler exempel som kanske kan genomföras:

Kanske trafikingenjören kan föreslå att digitala hastighetsskyltar skall sättas upp vid alla grundskolor och farliga passager med oskyddade trafikanter? 

Även den motionen avslogs 2015. Nu ser vi att det har effekt på Lagastigen.

Vem kör mer än 40 km i timmen för att få att en grinig gubbe i rött och skamsen stämpel av alla som ser?

Det var inte så mycket politik i den motionen, men fel penna skrev den.

Jörgen Skärin / MP

Taggar

Dela


8 reaktioner på ”Skrivs av fel penna”

Bra tanke Jörgen!
Inte det med att tanka el på Bredasten, det finns ju redan där på Circle K.
Jag tänkte mer på att det går prestige att rösta emot förslag eftersom det är skrivet med fel penna!

MP ingår ju i en sammanslutning med S och V och där har ni deklarerat offentligt att ni aldrig kommer stödja några förslag som kommer från SD.

Du var ju en av flera som röstade emot vårt förslag om att sänka hastigheten vid Enehagsskolan och plantera en häck istället för att slänga ut 1.5 miljoner på ett fult bullerplank.

Så varmt välkommen till verkligheten och hoppas att du är den förste att krångla dig ur sandlådan och rösta på motioner som är bra istället för att bedriva dagispolitik!

Ja nu var ju inte ert förslag en motion utan något som kom upp vid behandling av ärendet i kommunfullmäktige. Att sätta upp bullerplank för att skydda elever mot ljud är något som behandlats av tekniska och varit i nämnden. Det är en nämnd som vare sig vi eller ni har ledamöter i. En häck skulle säkert vara snygg och miljömässigt bättre men funktionen som ljudbarriär ansågs ej tillräcklig enligt Gottlieb Granberg (M) så eventuellt har frågan varit uppe. Vi i Miljöpartiet överväger alltid motionens syfte och mening inte vilken penna den är skriven av. Det är lika med medborgarförslag. SD-motioner har varit mycket riktade till vad som är svenskt och tiggeri och där är vår samsyn att inte bifalla.

Jag har inte påstått att det var en motion gällande en häck, jag skrev att det var ett förslag.

Om vi backar bandet lite och kollar om ditt påstående om att vi lägger bara motioner gällande tiggeri och det som är svenskt så kan jag redogöra följande motioner och yrkanden som vi lagt under året;
Belysning till Hånger badstrand
Tillitsbaserad hemtjänst (aktuell)
Arenastad (aktuell)
Cykelväg i Hånger
Matchande avgiftstaxa i hemsjukvården
Hemlösas situation (aktuell)

Sedan hade vi en motion om att stoppa tiggeriet då vill stoppa trafficking och organiserad brottslighet.
Vi har även en motion där vi vill höja språkkompetensen inom omsorgen med betald utbildning för utrikesfödda. (aktuell)

Det ska bli intressant och se vad du lägger din röst när de aktuella motionerna kommer upp!
Ska du vika dig till förmån för den rödgröna gruppen som offentligt gått ut och sagt att de aldrig kommer att stödja några förslag från SD?

Om nu Sverige ska bli fossilfritt någon gång i framtiden så måste kärnkraften byggas ut. Man kan inte ladda miljoner elbilar med el från vindsnurror och solpaneler. Varför inte inse detta faktum i elbristens Sverige?

Är lugnt, finns städer som tänkt till när det gäller elförsörjningen när det blir fler fler elbilar och därmed högre elförbrukning. De låter sätta upp stora dieselgeneratorer. (Kommer från en insideskälla).

Detta var förvisso kommunalt, men även om det ska ske inom tio år från fordonstillverkarna, vore det bra om man inte från riksnivå går in och ständigt ändrar spelregler för fordonsinnehavarna.

Vi vet snart inte vad som är klokast att köpa och som reglerna ändras, så förmodar att det billigaste alternativet som de flesta kommer att ha råd med, blir gamla bilar från forna östblocket.

Så snälla, se till att när nya regler införs, ge konsumenteten en chans att kunna välja rätt, utan att bli bestraffad direkt efter ett köp. Se till att regler som påverkar oss, sker i detta fall först efter tre år. Då vet både tillverkare och konsumenter vad som kommer att gälla och man kan anpassa produktion och köp efter det.

Gamla dieselbilar, 30 år eller äldre, kommer alltid vara det förmånligaste valet: skattebefriad på grund av ålder. Med tanke på lockerbjudandena på matolja som nu är nere på nästan mackpriset, så kommer alltid drivmedel att finnas och pga av 30 års ålder gäller ju inte miljözonerna. Även traktorer är undantagna miljözonerna, vilket banar vägen för de nya körkortsbefriade citybilarna, som numera byggs på alla tänkbara bilar, och där det i stället för körkort krävs skylt för långsamtgående fordon för att uppfylla trafiksäkerheten och tilltänkta nollvisioner.

Vill vi gå mot mer fossilfritt Värnamo, så låt kollektivtrafiken gå avgiftsfritt. Som det nu är går den mesta dels med tomma stadsbussar och den måste ändå gå sina rundor. Man tar ju hellre bilen än krånglar med appar med mera för biljettköp, och det finns ju även de som hellre använder dumbphone än smartphones. Kommunen lägger mer pengar än de får in på parkeringsbevakning och utbyggnad av ännu fler parkeringar. Låt pengarna går runt och i stället finansiera en fri kollektivtrafik.

Lämna ett svar