Nyheter

Skillingaryds Motorklubb 50-årsjubilerar 1970–2020

Nyheter Efter att ha bildats på hösten 1970 går nu Skillingaryds MK in i sitt andra verksamhetsår 1972. Mats Bergman berättar lite om perioden 1972 till 1974: avsnitt 2.

Skillingtrycket, klubbtidningen, såg dagens ljus 1973  [1/6]

Klubbmästerskap förare och kartläsare 1972  [2/6]

Klubbmästerskap förare och kartläsare 1973  [3/6]

Putte Pettersson november 1973  [4/6]

I augusti 1974 kördes specialsträcka vid Aspö utanför Skillingaryd  [5/6]

SM i bilorientering november 1974  [6/6]

Tiden kan särskilt uppmärksammas inom fyra områden:

  • Skilling 500 växer och blir internationellt
  • Skilling 200 RM i OTB
  • Lennart ’Putte’ Pettersson klubbmästare alla tre åren
  • SM i Bilorientering

1972. Året rivstartar redan den 21–22 januari när Smålandsrallyt går av stapeln. På den tiden kördes vintertävlingar långt ner i Sverige, inte minst i våra egna trakter. I rallyt vinner ett ekipage klubbens första klasseger, när Kenneth Karlsson med kartläsare Bengt Andreasson tar hem segern i klass C.

I april startar planeringen för en kampanj där klubben deltar. Målet är att fler skall använda bilbälte i trafiken. Eftersom motorsporten varit föregångare i att se fördelarna med bälten, blir vi en naturlig del av detta projekt och det ger oss också stora möjligheter att nå ut till allmänheten.

Flera nya förare debuterar bland andra Anders Edvinsson, Fagerhult som kör sin första tävling i Tranås medan Jan Aldelius debuterar genom att åka med Rolf Krahner i en tävling i Danmark.

Skilling 500 i augusti blir första tävlingen, av många, där Leif Andersson tar rollen som tävlingsledare. Tävlingen omfattar sex specialsträckor och bland de 131 startande återfinns 12 utländska ekipage, enligt uppgift fler utländska än de som kom till start i Svenska rallyt. Tävlingen vanns av Ingvar Carlsson, Nyköping

Mediauppbådet var stort, i ett protokoll från den 2 oktober beskrivs det så här:

”Tävlingen fick mycket fin kritik av samtliga inblandade parter, icke någon deltagare sade ett enda ont ord och i fackpressen Rally i Bild och Rallysport fick vi fina lovord. Tilläggas kan att tävlingen omnämndes förutom i radion i följande tidningar: JP, VN, Sörmlandstidningen, Östgöta-Correspondenten, Norra Skåne, Sydsvenska Dagbladet samt Svenska Dagbladet. I Idrottsbladet, Bilsportförbundets officiella organ, nämndes den inte.”

Segraren fick en fri start i EM-tävlingen Sachs Rally Baltic och den kontakten innebar också att vi fick ta hand om den specialsträcka som rallyt förlade till Scandinavian Raceway. Snabbast på sträckan var Porscheföraren Sobieslaw Sazsada före Walter Rörhl.

I alla år sedan starten har klubbmästare korats både bland förare och bland kartläsare. Ett poängsystem som gör att du får poäng i förhållande till din placering i din förar- och bilklass, gör att de som vinner inte behöver vara de totalt snabbaste utan kan vara både B- och C-förare. Vinnare blir Lennart Pettersson respektive Bengt Andreasson.

Vid årsmötet ges också den beslutade klubbtidningen ett namn. Fjärrljuset, Fjäderbladet, Sökaren och Vi i Skogen fick alla finna sig slagna av namnet Skillingtrycket, inskickat av undertecknad. Tidningen kom sedan med olika redaktörer att skildra verksamheten i några årtionden och komplettera de fysiska klubbmöten som hölls varannan månad.

Årsmötesprotokollet avslutades enligt följande: ”Slutligen framfördes ett tack till Fru Greta Krahner för hennes stöd åt klubben i samband med väganskaffning vid Skilling 500. Som ett tack från klubben mottog Rolf Krahner en blombukett att förmedla till Fru Krahner.” Vad hennes insats bestod i förtäljer inte texten, men uppskattad var den som synes.

1973. Under året arrangerades tre tävlingar. Förutom Skilling 500 också två devalverade varianter i form av 200 och 5. Skilling 5 blev vår första deltävling i en ny serie, Finnvedsmästerskapen, med arrangörsklubbarna SMK Värnamo, MK Bromsen, Gnosjö MK och Skillingaryds MK. Av dessa klubbar finns bara vi kvar som rallyklubb, vilket också inneburit att vi blivit den enda i GGVV-området och på så sätt utökat vårt upptagningsområde.

Skilling 200 kördes i maj. Tävlingsformen OTB innebar många korta specialsträckor och specialprov på både grus och asfalt. Tolv sådana kördes med start och mål i Klevshult. Bäst placerad från arrangörsklubben med en andra plats i C2 var Håkan Strömkvist som enligt Skillingtrycket ”fått lov av sin Maria att göra comeback i en fint ihopplockad tvåtakts-Saab utrustad bland annat med Team Fagerhults sensationella jordfräsförgasare”. Tävlingsformen dominerades helt av förare från Skåne och Blekinge och det är framför allt i Skåne den fortfarande lever kvar.

Skilling 500 växte ytterligare med sina 176 startande, varav 33 utländska. Ingvar Carlsson, Nyköping, vann ännu en gång. Lite anmärkningsvärt var att han förutom 500 kronor också vann en fri start i RAC-rallyt i England. Tack var Rolf Krahners goda internationella kontakter delades, förutom denna fria start, också ut en till ett rally i Belgien.

Klubbmästare för förare blev än en gång Lennart Pettersson före Sigvard Bernehall, Hans Ahrnell och Stig Johnny Andersson. Bäste kartläsare blev Leif Andersson.

Vid årsmötet togs beslutet att med stor majoritet anta utmaningen från Svenska Bilsportförbundet att arrangera finalen i Bil-O (bilorientering) 1974.

Ett stort beslut vid årsmötet var att Bengt Andreasson väljs till klubbens andre ordförande och efterträder Rolf Krahner, som dock lovar ge Bengt allt stöd.

1974. Det här året blev det en ny segrare i Skilling 500 den 18 augusti, när Kai Jönsson från Karlskrona med sin Saab V4 inledde sin långa rad av framskjutna placeringar i tävlingen. Klubben tilldelades också en deltävling i VW-cupen, vilket innebar att skogen fylldes av pilgröna folkvagnar. Segrade i denna klass gjorde Ingemar Grankvist från Fagersta. 169 startande, varav 30 Volkswagen-bilar, körde de tio milen med specialsträckor.

Årets stora uppgift för klubben var förstås SM-finalen i bil-orientering 9–10 november. Sportgrenen var på den tiden mycket populär och bedrevs både inom Svenska Bilsportförbundet men också av MHF, Motormännens Helnykterhetsförbund. Skillingaryds MK samarbetade med MHF och arrangerade egna mindre tävlingar, ofta mitt i veckan. Dessa blev för många inkörsporten till rallysporten.

Det kom 96 startande till SM-finalen. Tävlingsledaren Leif Andersson hade lagt en bana på 25 mil, som i princip tog alla mindre vägar i hela Vaggeryds kommun i anspråk. En stor mängd funktionärer lånades in från grannklubbarna. De fick tålmodigt trotsa inte bara det sura regnet utan också, i vissa fall, sura kartläsare. Jag gick då i skola i Katrineholm och hade bett två klasskamrater följa med hem för att vara funktionärer. ”Det  blir jättekul”, hade jag utlovat. Vi blev placerade i en passerkontroll i trakterna av Spinkamålen. Vi hade inte tillräckligt med mat med oss och mobiltelefonen och hämtpizzan var inte uppfunna. Det fanns heller ingen kommunikation som kunde meddela oss när det var slut, så vi satt hungriga i en mörkret till långt in på småtimmarna. Förstår nu förstår jag hur Hiroo Onoda, den japanske soldaten, kände sig när ingen meddelade honom att andra världskriget var slut. Även om vi inte blev lämnade i trettio år som han blev så var ändå inte humöret på topp. Mina kamrater har efter det här inte visat något som helst intresse för motorsport.

Vid årsmötet för 1974 uppmärksammades för tredje gången Lennart Pettersson som klubbmästare, följd av Dennis Pettersson, Jan Davidsson, Sigvard Bernehall och Christer Almhill. Bland kartläsarna segrade Leif Andersson före Rune Karlsson och Anders Edvinsson.

Vid detta styrelsemöte blev jag också invald i styrelsen.

Jag återkommer efterhand med kommande år nu när 1972 till 1974 beskrivits.

Mats Bergman, Skillingaryds MK

Taggar

Dela


Lämna ett svar