Skåpbilsbygget – från idé till verklighet
Nyheter Vanlife har blivit en modern populär fluga. En som har hakat på trenden är Värnamobon Stephanie Bedin, som berättade sin vanlife-historia under en föreläsning som Studieförbundet Vuxenskolan genomförde tillsammans med Värnamo Agenda 2030-gruppen.
Vanlife, eller skåpbilsliv som det kallas på svenska, har exploderat i popularitet de senaste åren. Kort sammanfattat kan man beskriva det som ett billigt, enkelt, hållbart och ett flexibelt sätt att leva och jobba, samtidigt som du befinner dig ute på äventyr på vägarna. 28-åriga Värnamobon Stephanie Bedin har alltid varit intresserad av att resa och utforska saker och velat ha en livsstil som erbjuder flexibilitet. En resa till Nya Zeeland blev en ögonöppnare för henne.
– Jag och en kompis hyrde en liten van som vi reste runt på ön i. Där väcktes mitt intresse för att resa mer med bil, berättar hon.
Efter fem års studier var hon redo att åter knyta an till sitt nyfunna intresse.
– Jag och en kompis gjorde en resa till Fuerteventura. Där hyrde vi en van och körde runt. Vi avslutade den resan med att göra en tågluff från Italien upp till Sverige. När vi gjorde den resan så insåg man ganska snabbt att det är skönt att ha allting i bilen och ha sitt boende med sig när man reser. Jag insåg också under mina resor att jag ville ha lite mer av ett syfte, inte bara resa runt utan göra något mer av min vardag, säger hon.
Bedin ville kombinera resande med vardagslivet som grundare och vd för EasySteps som erbjuder EasyStepsGO, ett digitalt systemstöd för företags hållbarhetsarbete. Saken var klar: Stephanie Bedin ville uppleva vanlife ur ett helhjärtat perspektiv och beslutade sig för att bygga en egen skåpbil med målet att vara självförsörjande. Hösten 2023 började hon göra aktiva efterforskningar av livsstilen. Hon köpte in ett 3D-modelleringsprogram för att hitta sin stil och bilens utformning.
– Under mina resor på Nya Zeeland och Fuerteventura så reste vi i lite mindre skåpbilar med låg höjd och begränsat med förvaring. Jag ville ha en bil där jag kan kombinera resande med vardagslivet, vilket kräver en hel del bekvämligheter för att det ska funka. Både för att arbeta, men också för att kunna resa under en längre tid. Jag utarbetade en önskelista när det gällde valet av bil: det skulle vara bra ståhöjd, det skulle vara en Euro 6-bil, den skulle helst vara en lågmilare och vara i hyfsat bra skick, ha ett miljövänligt motoralternativ och vara 5,4 meter lång. Varför detta mått? Jo, då får den också plats i en vanlig parkeringsficka, berättar hon.
Efter att ha sonderat terrängen fastnade Bedin till slut för en Fiat Ducato från 2019 som går på biogas. I slutet av april 2024 kom bilen till Värnamo och så gott som direkt inleddes ombyggnadsprocessen.
– Det första steget var att rensa ur bilen och ta bort mellanväggen fram till hytten. Jag ville få in mer ljusinsläpp från frontsidan, så därför valde jag att göra detta. Sedan valde jag att behålla golvet. Jag tänkte ta bort det först, men det var både bultat och limmat så det blev nästan ett större jobb och hade gjort mer förstörelse att få bort det än att bara behålla det. Under tiden det här pågick så beställde jag isoleringen som kom i juni månad. Mellanperioden ägnades åt grovstädning och lite rostarbete. Jag isolerade bilen med 19 millimeter tjock cellgummi-isolering och fick hjälp av en glasfirma att sätta in fönster vid bakdörrarna och i sidofönstret. Dels för ljusinsläpp men vi valde också som en säkerhetsaspekt att sätta in tonade rutor. Under tiden som det arbetet pågick beställde jag takfläkt, kök, kylskåp, spis och toalett och gjorde en kartläggning av material jag skulle använda till inredningen, berättar hon.
För hjälp med eltillförseln vände sig Bedin till en husvagnsfirma i Alvesta som genomförde hela processen från beställning till installation.
– Jag ville ha möjligheter att ladda och driva alla basgrejer i bilen, så då bestämde vi att vi skulle ha en solpanel med 180 watts styrka och ett litiumbatteri kopplat till den. Sedan lade vi också till fler laddningsmöjligheter. Dels så laddas den med solceller, dels så laddas den när jag kör och batterierna kan också laddas om jag kopplar på till exempel på en camping. Så det finns möjlighet att koppla på en fast delkälla om man skulle vilja det. Målet var att jag skulle kunna vara självförsörjande och utefter mina behov så sa vi att det här är en bra början, säger hon.
Under sommaren pågick själva byggprocessen. I början av augusti var Bedin klar med vanen. Inredningen består av ett specialbeställt kök från Ikea, två egengjorda träpallar med ett justerbart bord mellan pallarna och en hemmabyggd 140-säng med förvaringsmöjligheter både ovanför och under sängen. För att klara av att jobba på ett säkert sätt har Bedin också begåvat bilen med ett kraftfullt och säkert mobilt wifi.
– Jag har hittills gjort fyra resor med bilen. Den första gick till Nederländerna. Senare på hösten reste jag och en kompis ner till bland annat Frankrike och Italien. Vi klarade oss energimässigt i fem dagar, men då var det heller inte sol hela tiden. För att stärka upp systemet ytterligare och kunna vara självförsörjande ännu längre så valde jag att montera ytterligare en solpanel, säger hon.
Om du är intresserad av konceptet vanlife så har Stephanie Bedin några tips till dig.
– Dels är det väldigt skönt om man känner någon som har verktyg så man slipper göra en investering i att köpa in alla verktygen som behövs. Sedan är det skönt att ha praktiska baskunskaper. Mycket handlar också om logiskt tänkande: vad funkar för mig? Vilken lösning passar bäst för det jag vill använda vanen till? Ta hjälp om du är osäker på någonting. Titta också på sociala medier för att se hur andra har gjort, det hjälper väldigt mycket.























