Skandalen vore om vi inte vågade ta ansvar
Nyheter Socialdemokraterna Lennart Persson och Ulla Gradeen svarar på Harald Berglunds insändare "Pastoral skandal!".
Förändring har alltid funnits och kommer att finnas. Vi människor har våra behov samtidigt skaffar vi nya vanor som ersätter gamla. Vad pandemin innebär för våra mänskliga möten framöver vet vi inte, men behovet kommer alltid att finnas. Den gamla tidens kommundelscentran finns inte längre i städer av Värnamos storlek. Tycka vad man tycka vill.
Pastoratets huvuduppdrag är att bedriva gudstjänst, diakoni, utbildning och så vidare. Inte att vara lokalhållare. Översyn av lokaler är en gammal fråga och alla de utredningar, samtal med berörda enskilda, förtroendevalda och personal har resulterat i att Mariakyrkan kan säljas utan att all verksamhet som bedrivs och kommer att bedrivas blir utan lokal. Andelen medlemmar i Svenska kyrkan minskar varje år, nu är vi cirka 12 000 medlemmar. Den största orsaken är att numer blir man medlem genom att aktivt söka och döpas. Det finns ingen automatik längre. I dag finns även fler kristna inriktningar än vår svenska kyrka. Positivt är att Maria fortsätter vara en kyrka, även om vi inte äger den.
Ingen verksamhet är nedlagd, däremot har det skett en samordning vilket är ett klokare användande av resurser. Ja, i bokslut syns att pastoratet har god ekonomi. Det är tack vare gåvor och god hushållning, inget slöseri.
Harald, dina åsikter står ju för dig. Vi delar dem inte och vill bara upplysa om några sakfel. Även i dag kan man få skjuts till gudstjänsten, hembesök om man så önskar (det finns till och med en heltidstjänst enkom för detta), nattvard i hemmet med mera. Bara man säger till så ordnar vår kunniga och kompetenta personal detta.
Lennart Persson
Ulla Gradeen
Förtroendevalda Socialdemokrater
Ni förtroendevalda, var har ni ert andliga hem? Vet ni ens vad det betyder?
Det är inte riktigt sant att medlemstappet enbart beror på att man inte blir ansluten vid födseln längre. 2020 lämnade drygt 54 000 svenska kyrkan. Hur många lämnade i Värnamo? Kan det vara för att ni inte ens nämner mission i pastoratets huvuduppdrag. (Är det verkligen så att ni strykt det ur församlingsinstruktionen? Det är ju kyrkans enda egentliga uppgift. När det är viktigare att fira gudstjänst för sakens egen skull är man farligt ute).
Kan det vara för att ni inte tar hänsyn till byggnader (hemmet om än andligt) och dess betydelse för människor som man väljer att gå ur? Allt för många förtroendevalda ser som sin enda uppgift att kolla siffror och ekonomi och bryr sig inte ett dugg om Jesus och att sprida budskapet? Hur är det för er? Varför valde ni att engagera er i kyrkan från början?
Socialdemokraterna, vet ni vad Mariakyrkan betyder? Vill vi åka tlll centrumkyrkan? Har ni frågat vad människorna vill och önskar? Håller med dig Harald med allt.
Det är intressant att ni missar ett ord i kyrkans uppdrag, nämligen mission. Uppdraget att missionera har vi fått av vår frälsare Jesus Kristus. En del i att lyckas med mission är att ge förutsättningar för goda kontakter, alltså vara nära människor. Då är det bra att ha kyrkor ute i de olika stadsdelarna, där allmänheten lätt kan nå präster och annan församlingsvårdande personal. Den ska ju inte vara i ett församlingshem, där man dessutom måste ringa på porttelefon för att släppas in. Då syns också kyrkan mer och fler kan vilja kvarstå som medlemmar. Vidare tänker ni socialdemokrater, som ofta är förtroendevalda i kyrkan bara för att socialdemokratin ska få makt över kyrkan, inte för att ni månar om att människor ska komma till kristen tro och leva i den, helt fel när ni tror att aktiva i en distriktskyrka vid en försäljning av den automatiskt skulle byta till kyrkan i centrum. Att en viss kyrka kan vara en kristen människas andliga hem fattar ni inte. Undrar när ni också kommer att föreslå försäljning av St. Johannes. Effekten av försäljning blir inte effektivisering utan istället färre kyrkobesökare till Svenska kyrkan. Som tur är finns det frikyrkor också.
Först och främst vänder jag mig emot tanken på försäljning av Mariakyrkan, eftersom en betydande del av staden mister den lokala kyrkliga närvaron i form av en välbekant kyrka för gudstjänst, en ”missionsstation” bland tusentals boende i närområdet.
För det andra kritiserar jag att beslutsprocessen drivits på under pandemin utan att de trogna gudstjänstfirarna och deltagarna i vardagsverksamheten fått information och i lugn och ro fått lyssna till argumenten och reflektera över dem, t ex beskrivningen av stadens utveckling. Delaktigheten är alltså satt på undantag. Detta är en klart bristande kollektiv omsorg om de människor som berörs. Det har funnits tillfällen – trots pandemin – då man kunnat samla ganska stora grupper.
Sedan tog jag min mamma som exempel på den bristande individuella omsorgen pga stängningen av Mariakyrkan. Det som hänt (god hjälp med inköp) har skett pga pandemin. Därför gav jag några exempel på bristande uppsökande verksamhet för dem som berörts av stängningen. Alltså har den ”offensiva” pastorala omsorgen om kyrkfolket brustit. Ert korrekta påstående om skjuts till gudstjänsten, hembesök och nattvard i hemmet är inte relevant för situationen. Det handlar om vem som tar initiativet, vem som har ansvaret. Det har inte den enskilda individen – det har den som stänger kyrkan.
Detta pastorala problem har också en psykologisk sida. Människor känner sig hemma i en kyrka – den blir som ett hem, ett andligt hem. Att beröva dem det är som att tvingas lämna en bostad, där man bott in sig under decennier. Det räcker inte att det finns en likadan gudstjänst i en annan kyrka. Den fysiska platsen är viktig, fast den egentligen inte är avgörande. För att stå ut en ”kyrklig flyttning” behöver man sakliga argument presenterade för sig och gott om tid att smälta informationen.
Detta tänkande verkar har inte ha tillämpats. Det har jag förstått på dem jag talat med.
Ni skriver att vi bara lokalhållare så är inte fallet i Mariakyrkan har det alltid funnits ett rikt gudtjänst liv och en levande verksamhet. Ni väljer och sälja Mariakyrkan, istället för prästgården, kyrkoherden kan bo någon annanstans och församlingshemmet. Kyrkan är inte som samhället, då samhället är kallt och egotrippat. Kyrkan ska vara en motpol och samvete till samhället. Är ni aktiva i kyrkan och del av den gudtjänstfirande församlingen. Ni socialdemokrater vill bara vara en maktfaktor i kyrkan som bara lyssnar på en enda röst, ledningens. Är Socialdemokraterna intresserade av en kyrka som växer, när ni flyttar verksamhet till de andra kyrkorna förändras den, det är en självklarhet. Kyrkan är inte Socialdemokraternas röst och inte heller en plats för det politiska spelet eller en plats för sekulariseringen. Kyrkan ska stå på den lilla människans sida, den ska stå för kyrkans tro och bekännelse. Oavsett vem som styr inte vara en parti politisk arena.
Självklart är verksamheten nerlagd. Finns ingen verksamhet där. Mariakyrkan har aldrig varit en lokal för bara underhållning. Det värsta är att ni driver en linje benhårt, utan och lyssna på den den gudstjänstfirande församlingen. En kyrka är inte politik som i kommunen. Hur ofta går ni i kyrkan? Ni politiker vidhåller med era politiska beslut Det kommer inte att komma fler medlemmar till centrum bara för att ni säljer Mariakyrkan och håller med ledningen benhårt så det är bara deras perspektiv som syns. Distriktskyrkorna behövs för och möta människor och skapa väckelse i vårt land. Kyrkan är inte politik utan ska styras av vår tro på Jesus Kristus och med medmänsklighet och hjärta, men just det saknas och ni väljer och bara lyssna på en linje.