Sibonjic: Alla verksamheter är väldigt viktiga
Nyheter Vi har ställt tre frågor till de politiska nämndernas ordförande och ledande oppositionspolitiker. I en artikelserie berättar vi om nämndernas ansvarsområden och arbetet under den pågående mandatperioden.
I dag behandlar vi servicenämnden. Nämnden består av nio ledamöter och nio ersättare och nämnden sammanträder som regel en gång i månaden. Servicenämnden ansvarar för och ska i enlighet med de riktlinjer kommunfullmäktige anger till självkostnadspris tillhandahålla tjänster åt kommunförvaltningen.
Haris Sibonjic (C), ordförande i servicenämnden, svarar:
Vad har ni som nämnd för ansvarsområden?
– Servicenämnden ansvarar för och skall i enlighet med de riktlinjer kommunfullmäktige anger, till självkostnadspris tillhandahålla tjänster till kommunens förvaltningar avseende kommunens samlade kostverksamhet, övergripande ansvar för drift och support av kommunens nätverk och datorer inklusive viss verksamhetsutveckling. Servicenämnden ska vara ett stöd till övriga nämnder i deras IT-utveckling och upprätthålla fastställd nivå för IT-säkerhet. Servicenämnden ansvarar även för kommunens bemanningsenhet med vikariehantering inklusive resurspoolspersonal för kost, omsorg och förskola. Under servicenämnden ligger också ansvaret till logistik- och tryckerienheten med tillhörande posthantering samt kommunens kontaktcenter.
Vad är den viktigaste arbetsuppgiften inom nämnden?
– Det finns inget lätt svar på frågan. Alla verksamheterna är väldigt viktiga. Servicenämnden behöver leverera tjänster och produkter till kommunens medborgare på ett hållbart sätt och med ett självkostnadspris. Äldreomsorgen, förskolor och skolor behöver få dagliga leveranser av goda näringsrika måltider. Maten lagas från grunden och råvarorna är oftast närproducerade eller svenska och ekologiska. Kommunens verksamheter ska få IT-tjänster med säkra leveranser och god säkerhet. Servicenämnden jobbar målmedvetet utifrån kommunens mål att leverera tjänster med god kvalitet, att minska klimatpåverkan och underlätta för medborgarnas delaktighet. Logistiken har gjort ett bra jobb med omställningen av kommunens bilflotta till miljövänliga fordon. Måltidsservice har gjort ett fantastiskt bra arbete med barn- och utbildningsnämnden och omsorgsnämnden för att minska matsvinnet. Resultatet är slående. Kontaktcenter har blivit ett nav vad gäller information och kontakt med medborgarna. Man har skapat dessutom mänger av så kallade e-tjänster då medborgare sköter sina ärende hemma, utanför ordinarie arbetstid. Man lämnar olika typ av ansökan till kommunen och få kortare och snabbare hanteringstider.
Vilken har varit den svåraste frågan under mandatperioden?
– Pandemin har ställt många verksamheter inför stora utmaningar. En ny situation krävde snabba förändringar och flexibilitet, detta både vad gäller personal och arbetssättet. Alla verksamheterna hade var och en och på sitt sätt gjort viktiga anpassningar och omställningar just för att minska negativa effekter av pandemin eller att hjälpa andra kommunala verksamheterna vara i gång. IT-service hade en viktig roll och ett ansvar för att möjliggöra distansarbete till kommunanställda och distansundervisning i skolan. En självklar fråga var att upprätthålla IT-säkerhet och uppfylla alla krav som MSB ställer inför Värnamo kommun. Dessutom fick man under tiden fortsätta bygga upp IT-centret. Ett sådant behövs om vi vill uppnå alla digitaliseringsmål och hänga med i den framtida utvecklingen. En stor utmaning hade bemanningsenheten att hitta alla vikarier till kommunala verksamheter. Som nämndens ordförande vill jag ge en stor eloge till alla anställda inom serviceförvaltningen för deras insatser under pandemi. Utan duktiga och kunniga medarbetare skulle vi aldrig klara av oss. Två tuffa och tunga år står bakom och just nu en oro och krig ut i världen. Nu och några år framöver har vi stora utmaningar vad gäller arbetsmiljöfrågor, kompetensutveckling och rekrytering.