Debatt

Sandra debatterar Östboskolan

Sandra debatterar Östboskolan

Debatt Sandra Örn debatterar och ställer frågor till Glenn Lund.

Glenn Lund – Bidra gärna till att bygga ett samhälle där vi alla vill bo men bevara då det som är bra och ändra på det som är dåligt och inte tvärtom!

Segregation vill ingen ha och integration vill vi alla ha.
Det är precis integration som Rörstorpsskolan är så förbaskat bra på, det hade du förstått om du spenderat tid i verksamheten!

Precis som du säger bör man titta på upptagningsområden men att gå från det tänket till att splittra en väl fungerande verksamhet för att fylla en skola som ingen vill sätta sina barn på – det är ett långt steg och helt i fel riktning!

Hade Rörstorpsskolan dragits med problem, varit en skola som föräldrar valde bort eller påvisat undermåliga resultat så hade en sådan här drastiskt åtgärd varit försvarbar och nödvändig. Men här finns ju inte sådana problem! Skolan uppfyller alla krav om likvärdig utbildning och har ett värdegrundstänk som du inte hittar någon annanstans i kommunen.

Segregationen löser man inte genom att dela den ”segregerade skolan” i två delar. Den lilla klick som flyttar in från andra skolor kommer inte att påverka den statistiken nämnvärt om man tittar på spannet f-6. På Östboskolan skulle man dessutom inte se full effekt förrän tidigast 2025–2026.

Frågan är då om skolan med sina riskfyllda närliggande verksamheter kommer att locka till sig de här eleverna som sägs minska segregationen med tanke på det fria skolvalet. Det har vi svårt att se och vi hävdar att effekten blir den motsatta.

Vi hävdar att man förvärrar segregationen genom att man skapar en skola som ingen vill gå på och än mindre arbeta på. I det förfallet drar man även med sig Rörstorpsskolan.

Ska man arbeta med segregationen borde man snarare titta på de skolor som har har det motsatta ”problemet”, det vill säga där väldigt få barn har dessa så kallade bakgrundsfaktorer. Det speglar inte samhället och det ökar inte förståelsen om alla människors olika förutsättningar!

Om ni missbedömde att vi ville ha svar på på detaljerade frågor ifrågasätter jag skarpt er kompetens och förmåga att ta in information. Då tycker jag att ni får bakläxa och ska gå till ert diarieförda arkiv för att läsa alla mail, skrivelser och överklaganden ni fått i ärendet. Där hittar ni våra frågor och just dem borde ni haft svar på innan ni ens tog detta beslutet.

Om du, Glenn, kallar frågor om pedagogisk utbildning, säkerhet, riskbedömning och upptagningsområde detaljrika så undrar jag … vet du om att det är en skola du bygger?

En skola borde väl byggas utifrån verksamhet, lärandet, pedagogik och social utveckling.

Säkerhetstänket förväntar man ju sig ska finnas med och utvärderas i samma stund som idéerna kläcks. Det är inget man kan vänta med tills man är på plats och olyckan är framme. Det är heller inget som vi föräldrar, elever eller personal kan påverka i någon större utsträckning även om vi nu förväntas göra det.

En byggnad är det lilla problemet om man ska bygga en attraktiv skola med likvärdig utbildning i fokus och trots detta är det bara frågor om byggnaden ni kan svara på, eller visionerna om den.

Är det byggnader som är det viktigaste för er så ge er in i bostadspolitiken i stället, där kan ni även påverka segregationen innan det blir ett problem i våra skolor!

Du får gärna ta obekväma beslut men gör det inte på bekostnad av kommunens barn!

Arbetsro det får ni när ni tagit välgrundande, genomarbetade beslut av rätt anledning!

Arbetet som ni i lugn och ro vill utföra skulle ni gjort innan ni tog detta beslut!

Sandra Örn

Taggar

Dela


Lämna ett svar