Sagan om skolan som försvann
Nyheter Vi presenterar en insändare kring skolorna i Lanna och Bredaryd.
Det var en gång en skola i ett litet samhälle. Vi kan kalla samhället för Lanna. Här levde ett lyckligt folk. Det fanns arbete på orten, en skola och affär. Skolan var kanske inte så stor men elevernas resultat var bra och skolan var omtyckt.
En dag sa politikerna i staden Värnamo: Vi tar bort mellanstadiet på Lanna skola och bussar eleverna till Bredaryd. Sagt och gjort.
Plötsligt hade eleverna i Lanna blivit hälften så många men hyreskostnaden dubbelt så hög per elev. Arbetssituationen för läraren som blev kvar blev mer utsatt eftersom det blev mycket ensamarbete. Politikerna sa: Det löser sig! De flyttade eleverna kommer få det så mycket bättre i Bredaryd så det kompenserar.
Men i Bredaryd började snart skolan kännas trång och dåvarande rektor börjar störas av eleverna spring i de fulla korridorerna. Ge mig ett eget kontor, långt från eleverna; skriker rektor! Politikerna nickar och säger – rektorns arbetsmiljö är viktig, vi lägger flera miljoner på en minimal utbyggnad med kontor och konferansrum!
Några år passerade och allt var frid och fröjd. Rektorn hade plötsligt tröttnat på sitt kontor på Bredarydsskola och blivit skolchef i kommunen.
Nu hade antalet elever på skolan i Lanna minskat precis enligt de svängningar i barnantal som då och då brukar inträffa.
Läraren i Lanna som i mångt och mycket fick jobba helt ensam började tycka att det nog vore roligt med arbetskamrater. Sagt och gjort ett guldläge uppkom för barn- och utbildningsnämndens tjänstemän. Man kan ju inte ha en skola utan behörig personal.
Skolchefen fick äntligen säga till politikerna att ta beslutet att flytta alla årskurser från Lanna till Bredaryd. Skolchefen på barn- och utbildningsförvaltningen säger att antalet elever just nu får plats i befintliga klasser i Bredaryd. Toppen! Vi flyttar eleverna – var tacksamma Lannabor ni får ju behålla fritids och förskola, skolan är ju bara i den berömda malpåsen – inte nedlagd!
Hyran för Lanna skola är fortfarande densamma, även om det nu är färre barn i lokalerna än någonsin. Skolan i Bredaryd är dock överfull, i alla kapprum och trappor hänger kläder på provisoriska hyllor. Och lokalerna känns plötsligt inte tillräckliga. Barnen börjar bli stressade av allt för stora grupper och det börjar märkas på resultaten. Även lärarna börja märka av elevernas större behov och ansöker om mer stöd och klasserna börjar delas i två.
Ekonomin för skolan går inte ihop och rektorn får åka till Värnamo och försöka förklara för politikerna varför pengarna inte räcker och vilka åtgärder man ska göra för att få en budget i balans. Bredaryds skolas bemannade bibliotek som är en viktig tillgång för eleverna flyttas till lokaler 500 meter bort för att få plats med all skolverksamhet. Samtidigt kan man inte längre ha fritids i Lanna för det är för få barn. Vi lägger fritids i Lanna malpåsen också.
I Lannas skola finns nu en förskolegrupp i en byggnad som tidigare inrymde en f-6-skola. Hyran är troligtvis densamma och betalas av kommunens invånare. Skolan i Bredaryd hotas med ett vite på 3 miljoner kronor för att man inte klarat av att ge elever tillräckligt med stöd. Vad hände, det skulle ju bli en likvärdig skola? Eller är likvärdig skola lika med lika dålig för alla elever?
Utan att ta ett enda politiskt beslut om att lägga ner skolan i Lanna finns ingen skola kvar. Och i Bredaryd där man trängt in elever är situationen ekonomiskt och fysiskt ohållbar. Är historien slut här? Troligtvis inte.
Men vi kanske kan lära något av historien så här långt.
Att göra om landsbygdsskolorna i Värnamo kommun till F-3-skolor är lika med en nedläggning. Nedläggningen kommer att bli liknande som i exemplet ovan, långdraget, dyrare och sämre för både elever och lärare. Det kommer dessutom att kräva om- och tillbyggnationer av flertalet skolor inom en snar framtid. Har vi skattebetalare råd med det?
Politiker – inte bara i barn- och utbildningsnämnden utan i hela fullmäktige: Vill ni spara pengar? Var ärliga! Ryck hela plåstret! Lägg ner skolor, avyttra lokaler. Anpassa den nya skolstrukturen med lokaler och personal som behövs.
Vill ni som ni påstår ha alla landsbygdsskolor kvar, då måste man ge barn- och utbildningsnämnden de extra medel som behövs för att behålla landsbygdsskolorna i dess nuvarande form alltså f-6.
Annars lär vi se fler skolor som likt Lanna- hokus pokus filijokus, försvunnit.
Trollkonstnären
Tack för en bra insändare. Den beskriver mycket väl det scenario som vi på landsbygden ser med en nedläggning/flytt av 4-6 till en större skola. Detta är också något som vi försöker förklara för vissa av våra folkvalda politiker, men dem spelar oförstående och svänger sig med ”hitte-på”-argument utan stödjande faktaunderlag.