Så tänker politikerna om EU-beskedet
Nyheter I en artikelserie sammanfattar vi kommunfullmäktigepolitikernas åsikter i flera aktuella ämnen.
I artikelserien ”Kvartalskollen” tar vi pulsen på kommunfullmäktiges ledamöter och ersättare i flera heta nationella och lokala frågor. I en kortare artikelserie kommer vi nu att summera politikernas olika enkätsvar. I början av oktober beslutade EU-länderna att säga ja till permanenta tullar på importen av elbilar från Kina. Med anledning av förslaget ställde vi följande fråga till våra politiker:
EU-länderna har sagt ja till permanenta tullavgifter på elbilar från Kina. Hur ser du på beskedet?
Bengt Einarsson (C):
– I den frågan är EU:s bedömning en bra utgångspunkt för att undvika beroende från statssubventionerade produkter. Vår egen region, GGVV, behöver få utrymme för att medverka i nya klimat- och transportlösningar.
Fjodor Eklund (V):
– Sverige sade inte ja till förslaget utan lade ned sin röst. Ett handelskrig i protektionistisk anda visar på EU:s dubbelhet: en inre marknad och tullar utåt. Diplomati och raka besked till Kina om att omvärlden inte kan acceptera statssubventioner av exportvaror vore bättre. Även inom EU borde en diskussion om medlemsstaternas gynnande av sina exportindustrier diskuteras.
Haris Sibonjic (C):
– Att införa tullavgifter skulle skydda europeiska tillverkare och främja rättvis konkurrens. Kina subventionerar sina industrier kraftigt, vilket ger dem en orättvis konkurrensfördel. Kina är också ett auktoritärt land med växande globalt inflytande och beslutet kan därför både ses utifrån en ekonomisk och säkerhetspolitisk aspekt. Risken finns med att åtgärderna leder till motreaktioner och handelskonflikt, vilket kan försvåra internationella samarbeten kring klimatfrågor och teknologisk utveckling. Det blir viktigt att hitta en balans där vi både skyddar våra industrier och främjar en hållbar global handel.
Mikael Karlsson (C):
– Jag är principiellt emot handelshinder, men som läget är kan jag förstå att man frestas. I det långa loppet tror jag det är hämmande.
Anetté Myrvold (S):
– Som jag har förstått det varierar tarifferna och förslaget kan slå hårt mot svenska företag och priserna på den europeiska bilmarknaden.
Carina Källman (M):
– Ja, det är bra med permanenta tullavgifter. Kina behöver inte sponsring från oss i Europa om de vill sälja produkter till oss. Produkter som det finns fog att fundera över hur de tillverkas, vilka utför arbetet? Är det barnarbete bakom vissa detaljer? Ger det oss rätt att tänka vår miljöriktighet om inte bakomliggande faktorer är rätt? Vi borde prata mer om dessa frågor. Vill vi köpa elbilar från Kina, som dessutom är en kapitalstark stat som vi vet vill utöka sitt domän genom att påverka andra staters politik? Ja, gör då det- men de ska betala tullavgifter. Självklart i mitt tycke!
Margareta Lindahl (KD):
– Det är viktigt att skydda inhemsk bilindustri inom EU för en konkurrens på lika villkor.
Emma Söderhjelm (C):
– Jag tycker inte att man ska ha handelshinder eller tullavgifter mellan likvärdiga stater. I fallet med Kina handlar det om en diktatur som styr utan hänsyn till världsutvecklingens bästa. I mitt jobb ser jag dagligen hur billiga och sannolikt subventionerade produkter konkurrerar med europeiska producenters produkter. Om subventionerade produkter riskerar att slå sönder vår industri så kan det vara värt att överväga handelshinder för att få en jämnare konkurrens.
Gun-Britt Klingberg (S):
– Det är helt okej. Vi måste skydda vår egen tillverkning i Europa.
Johan Hilding (C):
– Det är viktigt att skydda vår bilindustri i EU och våra lokala underentreprenörer som jobbar åt bilindustrin i vår region. Vi ska fortsätta att värna om vår lokala industri som bidrar med näring till vårat lokalsamhälle.
Jan Cherek (SD):
– Att man vill ha tullavgifter på elbilar från Kina för att säkra europeisk biltillverkning tror jag är att bita sig själv i svansen. Volvo ägs av Geely Holding i Kina. Så gott som alla komponenter tillverkas i Kina så om man inför tullar så kommer det straffas med att Kina höjer priserna och som vanligt blir det vi konsumenter som straffas, oavsett om man köper europeiskt, amerikanskt eller kinesiskt. Vi gjorde fel för 50 år sedan när vi jagade billiga priser och la tillverkningen i Kina, nu är det svårt att backa bandet.
Fotnot: Alla kommunfullmäktiges ledamöter, ordinarie som ersättare, har fått svara på våra frågor.