Så tänker partierna om viadukten
Nyheter I en artikelserie svarar de valbara partierna på läsarfrågor. I dag diskuteras viaduktens framtid.
På söndag går svenskarna till vallokalerna för att rösta i höstens val till kommun, region och riksdag. Under veckan har en läsare kontaktat redaktionen. Personen i fråga har två hjärtefrågor i Värnamo kommun som personen vill ha svar på innan valdagen. Med anledning av läsarens önskemål tog vi kontakt med samtliga valbara partier i Värnamo kommun och frågorna kommer att publiceras i varsin artikel. Den första hjärtefrågan handlar om viaduktens ersättare. Frågan lyder: ”Viadukten, om ersättas till vilken tidsplan?” – Så här svarade partierna:
Centerpartiet: Vi vill skapa en ny förbindelse så snart det går. Enligt det Trafikverket meddelat i samtal kommer det att ta minst 4-5 år innan man kan påbörja en byggnation. Byggtiden är sedan kanske ett år. Detta är inget kommunen har rådighet för Trafikverket kräver att själva få bygga, men kommunen får betala och sedan ta drift och underhåll.
Kristdemokraterna: JA den ska ersättas. Kommunen ligger på Trafikverket för att skynda på processen. Vi vill såklart att det jobbas på skyndsamt då viadukten behövs.
Liberalerna: Vi tänker och har beslutat att viaduktens ersättning ska utredas och byggas snarast. Pengar är avsatta i budget. Vi resonerar i form av en nerfart med snurra i markplan men frågan ligger nu i igångsatt utredning. Tidsplanen är därför så snart det är möjligt med tanke på utredning, tillstånd och processer för ett sådant bygge.
Miljöpartiet: Viadukten kommer att ersättas i någon form eftersom det behövs en central koppling mellan västra sidan av järnvägen och östra. Placering är att västra angöring är i anslutning till Bangårdsgatan. Östra anslutning är under utredning. Tidshorisont är cirka 8-10 år, alltså 2030-2033.
Moderaterna: Tidsplanen äger trafikverket. Vi kommer säkert att få ha synpunkter på den men så långt har man inte kommit ännu. Det trafikverket säger i detta tidiga skede är 2027-2028.
Socialdemokraterna: Den ska göras så fort som möjligt. Vårt mål är 2026.
Sverigedemokraterna: Beror på om man kan enas om hur konstruktionen ska vara. Att ersätta viadukten med en snurra eller en helt ny konstruktion innebär att man ska riva den gamla Viadukten och då får vi vänta in Trafikverket, gissningsvis 3 år då de är tvingade att stänga av tågtrafiken vid rivning och bygge. Går man efter vår lösning att gjuta upp väggar och sedan fylla upp och göra Viadukten intakt så kan vi börja redan idag med att göra 90 procent klart. När vi sedan ska gå över järnvägen genom att lägga stålplattan från den övre delen till den färdiga uppgjutna delen så kräver det ett mindre antal dagars stopp vilket Trafikverket borde kunna planera in ganska snabbt. Klart på halva tiden!
Fotnot: Vi har försökt att få kontakt med Partiet Vändpunkt och Vänsterpartiet utan att lyckas.
Helt otroligt att Socialdemokraterna säger det ska vara klart 2026 med viadukten men en ny fotbollsarena ska vara klart inom tre år då 2025! Är det verkligen detta våra skattepengar ska gå till? En arena som inte alla vill och kommer att utnyttja. En viadukt kommer alla utnyttja på ett eller annat vis. Det borde vara en kommunomröstning på den 200-miljonersarenan!
Helt otroligt att Socialdemokraterna säger det ska vara klart 2026 med viadukten men en ny fotbollsarena ska vara klart inom tre år då 2025.!
Är det verkligen detta våra skattepengar ska gå till en area som inte alla vill och kommer att utnyttja. En viadukt kommer alla att utnyttja på ett eller annat vis.
Borde vara en kommunomröstning på den 200-miljonersarenan.
Förslaget från SD är billigt och förnuftigt. Men tyvärr ska det vara en dyr lösning. Och förslaget kommer från fel håll. Vore kanske bra om det kunde göras ytterligare en besiktning som är opartisk. Den ska redovisas för allmänheten. Viadukten är i bättre skick än man vill göra den till.
Bedrövligt av politiker jobbar inte med verklighet bara fantiserar och kostar oss massa skattepengar. Bort med odugliga politiker ersätt med folk som vill jobba och lever i verklighet.
Alliansen har vetat om viadukten i 30 år och har inte gjort någonting. Detta haveri är deras fel. Hur ska de nu kunna hitta en lösning? Alliansen är inte trovärdiga.
Fråga hur det kommer sig att det saknades beredskap. Hade man ingen tillsyn alls över skicket?
Problemet flaggades 1990 när Vägverket gjorde en besiktning och nödvändig reparation då, men sticker man huvudet i sanden så…..
Har svårt att förstå att lösningen på trafikproblemet skulle vara en ”ny” viadukt. Ser detta som slöseri med skattemedel. Bygg vidare på ett nät av bra cykelvägar och ta kontakt med företagen för att få dessa att skjuta på arbetstiderna 10-15 minuter och på så sätt sprida ut trafiken till och från arbetsplatserna. Rusningstrafiken i Värnamo är under en timma och bland annat en konsekvens av otillräcklig kollektivtrafik!